De relatie tussen producers en labels - Deel 2: Oorzaak en oplossing

Door Jeroen Peetermans |
Geplaatst op 16/08/2012

Door / Op 16/08/2012 / 0 Reacties

In deel 1 bespraken we de toch wel problematische relatie tussen producer en label. Bovendien hadden we het al over de zakenmodellen die heersen bij labels om hun producers te vergoeden. In dit tweede luik gaan we in op de oorzaak of de mogelijke reden waarom labelbazen hun producers soms zo slecht behandelen. We sluiten deze artikelreeks af met de mogelijke oplossingen voor deze problematiek. De laatste regels geven een beeld over de elementen die aanwezig moeten zijn bij een goed label. In deel 2 komen de Nederlandse producer Soul de Marin, de Belgische producers Shaved Monkeys, King Jackal, Kenn Colt, Solco en de Belgische labelbazen Maxim Lany, Hector & Nate en Murdock aan bod.

De oorzaak

Wat zou nu de reden kunnen zijn dat labels hun werkmensen niet uitbetalen of niet informeren over vitale onderdelen van hun release? De oorzaak kan zowel gevonden worden bij de producers als bij de labelbazen. Soul de Marin legt uit waar het schoentje knelt:

Sommige labelbazen vinden het geld belangrijker dan de industrie. Het is dus een groot gebrek aan passie en liefde voor de muziekindustrie.

Limburger King Jackal verwoordt het nog op een andere manier: "Bepaalde labelbazen hebben gewoon een label opgericht om eigen tracks op de wereld te brengen. De rest nemen ze niet zo serieus." De twee heren van Shaved Monkeys, die u ook op de foto hieronder kan zien, vinden de oorzaak eveneens bij de labelmanagers: "Meestal is het gewoon puur wanbeheer. Veel labelbazen zien een label als iets extra en zijn niet toegewijd genoeg." Murdock erkent dat het beheren van een label best veel werk is: "Ik kan me voorstellen dat veel labelbazen de werklast zeer hard onderschatten."

  

Housedeejay Kenn Colt zoekt de oorzaak bij de onervarenheid van jonge producers. "De jongelingen zijn relatief snel tevreden wanneer ze een label gevonden hebben voor een plaat en laten zich dan vangen door dergelijke praktijken. Ze hebben ook meestal te laat door wat er gaande is door een gebrek aan ervaring." Maxim Lany haalt eveneens aan dat hij in zijn beginjaren nogal onbezonnen was:

In mijn eerste jaren als producer heb ik zonder goed te weten wat ik aan het doen was nummers doorgestuurd naar allerlei labels. Ik heb toen een contract ondertekend waar blijkbaar in stond dat ik de digitale rechten voor deze bepaalde release voor altijd afstond en dat als er een licentie zou komen, zij daar alles over te beslissen zouden hebben.

De Gentse producer probeerde samen met Bart (Red D) op We Play House die release terug uit te brengen. Dat leek niet mogelijk te zijn, hoewel? "Bart is erg goed in die dingen, hij heeft een gaatje kunnen vinden in het contract en heeft dan het nummer op vinyl uitgebracht. Alle digitale rechten zijn wel voor hen gebleven. Nadien heb ik zelden nog een afrekening gekregen van de digitale verkoop van die release, terwijl we weten dat het een succes was en minstens tien keer gelicentieerd is geweest. Zonde dus", zo vertelt producer en labelbaas Maxim Lany.

Hans 'Murdock' Machiels heldert voor ons op waarom bepaalde labels niets van zich laten horen, of nooit uitbetalen. "Deze problematiek heeft volgens mij te maken met het feit dat de meeste muziek gewoon weinig of niet verkoopt. Ik kan me voorstellen dat voor veel labels het niet de moeite is om alle cijfers door te geven, omdat ze toch in het rood zouden staan." Dat het evenwicht soms grondig fout zit, geeft Murdock aan met het volgende voorbeeld:

Ik heb een nummer uitgebracht dat tienduizenden views heeft op YouTube, maar slechts een paar honderd keer is aangekocht. Die opbrengst dekt nog niet eens de mastering- en artworkkosten.

De labelbaas van Radar Records gaat verder: "Een andere reden dat labels niet tot uitbetalen komen, is omdat de cijfers zo'n wanorde zijn. Elke shop levert andere cijfers aan en als je dat een paar releases laat aanslepen, loopt echt alles dooreen. Ik ben nu geen dommerik en heb zelf de grootste moeite gehad om alles te ontcijferen. Daarnaast heb ik de statements een paar keer laten aanpassen door mijn verdeler om duidelijkere resultaten te krijgen."

De betekenis van een contract

Sommigen van de bevraagde producers kregen tot op heden nog altijd geen geld van hun release, nochtans stond dat in het contract met de labels. Wilt dit dan niets zeggen? "In feite niet", zo zegt Soul de Marin. "Ik heb genoeg contracten getekend en niets betaald gekregen. Ga jij een advocaat inschakelen voor € 150? Ik niet." Solco geeft eveneens aan dat een ondertekend contract niet de reddende engel is: "Contracten zijn maar van papier. Uiteindelijk zal je nooit weten wat het label binnenkrijgt van geld. Er gebeurt dus veel op vertrouwelijke basis." Maxim Lany gaat akkoord met deze stelling: "Er kan zo goed als niets aan gedaan worden. Het label zegt dat ze maar zoveel exemplaren verkocht hebben en ik, als producer, kan daar niet echt iets tegenover zetten."

De oplossing

Valt deze situatie dan helemaal niet op te lossen? Wel er heerst volgens Soul de Marin al een discussie onder verschillende nationale en internationale producers over deze kwestie. "Het is onder collegaproducers besproken tijdens WMC2011. Er zijn dus meer zielen met eenzelfde gedachten." De Nederlander is het dan ook grondig beu en wilt een initiatief starten om het misbruik van producers tegen te gaan:

Ikzelf zou graag willen dat er een ratingsite komt waar alle labels op staan. Daar kunnen producers hun mening en ervaring delen over een label en deze delen op de website. Als beginnend producer kan je dan de site bezoeken en raadplegen voordat je tekent bij een label.

Momenteel is de Nederlandse producer bezig met het creëren van een dergelijk online initiatief. Het is natuurlijk de vraag hoezeer er niet alleen negatieve reacties op deze website terecht zullen komen. Moet deze ratingsite ook geen kans geven aan de labelbazen om zich te verantwoorden? Zoals u kan merken, de relatie tussen producers en labels is een erg complexe zaak. We zijn benieuwd naar het uiteindelijke concept dat hieruit zal voortkomen.

De Belgische producer Kenn Colt stelt een andere oplossing voor: "Een vaste uitbetaling per track, zo weet je zeker dat het label er alles voor zou doen om de release te laten slagen en de verkoop ervan te doen stijgen." Solco reageert eerder gelaten als we hem vragen naar een oplossing voor het probleem. Hij vindt dat een productie vandaag de dag meer een visitekaartje is geworden dan dat het een winstgevend iets is. Gentenaar Maxim Lany ziet ook geen uitweg. "Er is geen echte regelgeving voor deze zaken en de technologie ligt momenteel voorop op de wetten." Shaved Monkeys zien een oplossing in het sociaal contact tussen producers: "Wij praten tegenwoordig veel meer met andere producers om te weten te komen wat hun ervaring is met een label."

Vriendschap en praten helpt niet enkel de producers, ook labelbazen Hector & Nate (zie bovenstaande foto) onderhouden een goed contact met hun producers: "Het is belangrijk als labelbaas dat je een goed contact onderhoudt met je artiesten. DistanzLexiCDynky ToysMaxim Lany zijn allemaal artiesten op mijn label, maar tegelijk ook vrienden. In die context is het aangenamer werken. Het informele primeert." Het draait trouwens niet alleen om de release maar ook wat erop volgt, zo verklaren Hector & Nate:

De artiesten weten dat ik veel investeer in het label en dat ik alles doe om hun release zo goed mogelijk te promoten. Een goed gepromote release zal de artiest ongetwijfeld heel wat boekingen opleveren, dat is voor mij het belangrijkste.

Dezelfde werking komt aan het licht bij Lany Recordings: "Ik werk enkel met vrienden en familie van het label. We zijn dus een echt team", zo vertelt Maxim Lany.

Wachttijd uitbetaling

Misschien wel de meest prangende vraag van dit artikel. Hoelang mag het nu net duren vooraleer je als producer je centen ziet? We stelden de vraag aan Murdock. "Ik spreek met de artiesten af dat ze een afrekening mogen verwachten op 30 juni en 31 december, waarbij nog eens tot 90 dagen geteld wordt om die afrekening effectief rond te maken en aan de artiest te bezorgen." De administratieve rompslomp is dan ook geen pretje, volgens Murdock:

Ik heb er zelf maanden over gedaan om de afrekeningen rond te krijgen, wat ik een zeer vervelende zaak vond. Tot op heden ben ik er nog steeds niet zeker van of alle cijfers kloppen.

Ook bij Hector & Nate krijgen we te horen hoelang producers bij hen moeten wachten op hun vergoeding. "Wij krijgen van onze distributeur driemaal per jaar statements, dus in principe zou het niet langer dan vier maanden na de release mogen duren. Indien de payment threshold op dat moment is overschreden natuurlijk."

Deze schatting komt niet helemaal overeen met die van Maxim Lany. Hij zegt meteen dat het toch wel een jaar kan duren voordat een producer zijn geld mag zien. "De cijfers moeten binnenkomen, de kosten moeten nog afgetrokken worden, distributeurs moeten betaald worden en vergeet ook nooit Sabam natuurlijk. Een fee zou dus veel handiger zou zijn."

Wat is een goed label?

  1. Open communiceren (eerlijkheid, transparantie & correctheid)
  2. Probleemoplossend denken
  3. Overzicht geven van verkoopcijfers (per kwartaal)
  4. Verwachte releasedatum melden
  5. Promotie voeren
  6. Uitbetalen

Met deze wijze woorden sluiten we af. We hopen hiermee (jonge) producers een beetje meer wegwijs te maken in het wereldje van contracten en vergoedingen. Daarenboven willen we afrekenen met bepaalde mythes en vooroordelen door zowel de visie van producers alsook de visie van labelbazen aan bod te laten komen. Het doel van deze artikelreeks was om een taboe binnen de muziekindustrie bespreekbaar te maken.