Eindejaarslijstje: 2016 - het jaar van de Aap

Eindejaarslijstje: 2016 - het jaar van de Aap

De eindejaarslijstjes vliegen je om de oren, ook Fuzz doet gretig mee. Maar wat als het nu eens niet om de muziek ging? Wat als we met onze redactie op zoek gingen naar randfenomenen die bij het Belgische nachtleven anno 2016 komen kijken. Wat als we lustig brainstormden over de beste toiletten, tofste social media of aftermovies en catering? Wel, dan krijg je onderstaand lijstje. Dit was 2016, het jaar van de Aap.

Mooiste artwork (van feest / festival / platenhoes / …)

Mathijs M: De School: super strak en klopt gewoon altijd.

Kess: De platenhoes van Tangrams The Gold Play i.s.m. kunstenaar Dzia.

Bral: Moodfamily is steeds mooi, Rock Werchter is ook altijd strak, Over Tijd vond ik iets minder hoewel ze toch hoog scoren op de RBEA, Pukkelpop is op dat vlak de laatste jaren ondermaats terwijl het vroeger altijd op en top was. Fuzz Magazine heel proper.

Jeroen: Het Smeerboel Festival-artwork is altijd wel leuk!

Anton: De hoes van The Gold Play was inderdaad prachtig, maar om niet in herhaling te vallen… De hoes van Black Flowers Artifacts vond ik echt wel clean!

Simon: De vaak handgetekende artworks van de hand van Phaze Øne (Ohm, Voltage Festival, CultUS) zijn altijd om van te smullen. Een van de grootste grafische talenten binnen ons land!

Aangenaamste toiletten

Dieter: WECANDANCE (Werchter-achtige wc’s met een porseleinen potje).

Mathijs M: Ik was bijna geshockeerd toen ik op Dour voor het eerst propere wc’s aantrof dit jaar.

Kess : De funky wc-dj op Horst Festival! Soms stond daar meer volk dan bij de echte stages.

Leendert: Juist, Horst-wc’s waren misschien niet de properste maar wel heel vet om daar een Dixi DJ-booth te maken.

Tom: Horst - meer staan dansen dan zitten kakken.

Bral: De beste toiletten die ik al ben tegen gekomen zijn zonder twijfel die van De Studio, Antwerpen. En die van Petrol waren zo schandalig dat ik er ben van gaan houden. Beetje raar.

Gewiekste social media

Mathijs M: Jewels en zijn Grensloos-concept. Kan qua social media niemand in België tegenop. En natuurlijk Faisal.

Leendert: Dit hierboven. Gezonde dosis zelfrelativering en toch pertinent en hip. 100 op 10 voor Jewels. HOEWEL ik persoonlijk ook wel heel erg te vinden ben geweest voor de strategie van Kelly Palmer de laatste tijd. Komt allemaal heel persoonlijk en 1-on-1 over heb ik het gevoel.

Ben: Eagl.

Jeroen: Tommy Milfnikka (Civalizee Foundation): die gast is hilarisch.

Tom: Faisal! Speciale vermelding voor Millie Vanillie die heel leuk zijn op Instagram.

Bral: DJ Sneak en Geert Wilders.

Christof: Faisal is inderdaad altijd wel on point.

Lekkerste catering

Mathijs M: Fusion Festival. Als doorwinterde vleeseter kon hun strikt vegetarisch aanbod me toch 100% overtuigen.

Dieter: DGTL Amsterdam met nagenoeg dezelfde verklaring.

Bral: Klopt!

Tom: DGTL Amsterdam! Ecologische inslag en dus volledig vegetarisch met recycleerbare verpakkingen, het vlees geen moment gemist. Dit is de toekomst.

Simon: Omdat het niet altijd puur elektronisch hoeft te zijn: Best Kept Secret zet al jaren in op een overheerlijke foodmarket met werkelijk alle gerechten die je je maar kan inbeelden.
 

Groenst

Ben: Paradise City / DGTL.

Bral: Klopt!

Tom: Klopt!

Mathijs M: Fusion Festival, geen zwerfvuil te bespeuren op heel het festival.

Dieter: DGTL. Is ondertussen groot stuk van hun reclame geworden.

Bral: Klopt!

Mathijs V: Paradise City. Alles was ecologisch verpakt, de camping draaide op groene stroom, de tentjes waren van gerecycleerd karton, ze werken met een greencard, ...

Puikste programmatie

Mathijs M: Dekmantel Festival en in eigen land Holger, Catclub, Klub Goud.

Bral: Qua festivals Dour (voor dj’s) en Pukkelpop (voor live-acts). Fuck you naar elk festival of clubavond waarvan Barney Stinson zou zeggen: “Every techno line-up”. Het meest enthousiast ben ik over concepten die nog livebands durven boeken ondanks de dalende populariteit, hogere kosten en moeilijke logistiek. Daarvoor een dikke duim voor Trix en Over Tijd maar ook voor bijvoorbeeld Nosta die na financiële tegenslagen toch dapper verder zet. Merci.

Jeroen: Kozzmozz omdat ze altijd, al jaren lang, steeds straffe line-ups strikken en toch innoverend blijven. Silo (x BunkTek) blijft ook altijd stevig uitpakken, massa’s respect aangezien ze toch wel Silo jaren terug als fysieke locatie hebben verloren.

Tom: Op Dekmantel weer leuke dingen kunnen ontdekken, als club is Marktkantine Amsterdam heel erg sterk.

Christof: Ik volg Jeroen met Kozzmozz.

Simon: Met een dj-set van Kiasmos en een live optreden van Christian Löffler wist EDGE zich dit jaar te overtreffen. Ook een pluim voor Ohm, dat telkens uitstekende line-ups met de wereldtoppers van morgen kan voorleggen. Maar één van de strafste line-ups van een Belgische organisatie dit jaar vond ik de Feestgedruis Afterhour tijdens ADE met onder meer Hraach, Satori live, Mees Dierdorp en Stavroz live.
 

Knapste inkleding

Mathijs M: Fusion Festival, lifechanging experience!

Mathijs V: Paradise City deed het ook hier niet slecht! Sober maar o zo netjes.

Bral: Tomorrowland. Een mooie kat gewoon een mooie kat noemen. De goa-partijtjes van Dacru Records zijn ook niet onaardig.

Tom: Genoten van Dekmantel Festival, was lekker minimalistisch maar wel heel strak en on point.

Simon: Ik volg Bral. Muzikaal zijn er natuurlijk veel spannendere festivals dan Tomorrowland, maar geen enkel festival kan tippen aan hun torenhoog niveau qua inkleding. Moodfamily wist met hun Open Air dan weer een bijzonder intieme familiesfeer te creëren.

Gekste plaat opgelegd door artiest / op een plaats waarvan je het niet verwachtte?

Ben: Saturday Night van Whigfield, gehoord op Pitch Festival.

Mathijs M: Palms Trax die Music Sounds Better With You draait op de mainstage van Dekmantel.

Bral: Die plaat hoor je bijna overal op elk podium? Goei plaat, daar niet van. Avondlicht die in Trix Saturate van The Chemical Brothers oplegt. Op zich niet zo speciaal, moest dat niet één van mijn lievelingsplaten aller tijden zijn. Of Guy-Ohm die Ticket Naar De Zon van Superdiesel oplegt op de laatste Petrol-avond was ook wel geinig. Superdiesel, in Petrol, heb je ‘m?

Tom: Beesmunt Soundsystem die een volle Gashouder op Pitch Festival afbreken met Sylvester’s You Make Me Feel (Mighty Real).

Simon: DJ Tennis die zijn set op Extrema Outdoor afsluit met Could You Be Loved van Bob Marley net op het moment dat de zon er na een regenachtige dag even doorkomt. Blijkbaar doet hij dit wel vaker, maar het zorgde niettemin voor een hemels moment.

Party Capital of Belgium?

Ben: Antwerpen.

Mathijs M: Antwerpen.

Leendert: Leuven! Just kidding, Antwerpen zit qua locaties absoluut top, en de events die eruit volgden zijn navenant. Benieuwd of dit na Klub Goud zo blijft!

Dieter V: Antwerp.

Mathijs V: Antwerpen, without a doubt.

Bral: Brusselaars zijn de enigen die mij ervan kunnen overtuigen dat er geen chauvinisme spreekt wanneer ze zeggen dat hun stad de party capital van België is, maar ik ken de stad niet goed genoeg om dat te kunnen verifiëren. Anders is het Antwerpen, hoewel het heengaan van Petrol wel een enorm verlies is dat quasi niet kan worden opgevuld. Een verlies dat Gent met Kompass gewonnen heeft dit jaar, alhoewel het daar niet zo ‘rock & roll’ is als in tsted.

Jeroen: Brussel in het echte leven. Antwerpen op sociale media.

Tom: Antwerpen dit jaar. Brussel doet goed zijn best maar is minder aanwezig, en mist inspiratie om projecten van het kaliber Antwerp Tower op poten te zetten.

Mooiste aftermovie

Dieter V: Tomorrowland.

Bral: Over Tijd. Reden waarom is geheim.

Jeroen: Extrema Outdoor - blijft dan ook een super idyllische locatie (buitenland in het binneland!).

Wat ontbrak er in het Belgische nachtleven?

Ben: Een antwoord op de Nederlandse golf met Hunee, De School, Job Jobse, …

Mathijs M: Een club die echt relevante/vernieuwende bookings doet binnen de house-scene. Zoals Fuse met techno doet.

Leendert: Inderdaad meer aandacht voor alternatieve house-disco golf uit de hoge landen.

Kess: Leuven.

Tom: Een club die een eigen koers vaart zoals Klub Goud met wekelijks verschillende jonge, lokale namen - maar dan groter en niet pop-up. Dacht even dat dit Ampere ging worden maar die zijn vervallen in (overigens niet verkeerd) vrij mainstream booken (Âme, Theo Parrish, Joris Voorn, ...)

Mathijs V: Drankprijzen onder de €3, het begint echt erg te worden (in Antwerpen alleszins).

Bral: Elektronische live-acts buiten het festivalseizoen.

Jeroen: Minder en minder lokaal beginnende, elektronische initiatieven die uitgroeien tot volwaardige evenementen - ik spreek dan vooral voor Limburg. Een provincie waarin het verleden toch heel wat meer beweging was in de scene.

Simon: Groter lijkt steeds beter. Jammer dat veel organisatoren van kleinere en lokale events niet durven in te zetten op (internationale) artiesten die net komen piepen of op de rand van een doorbraak staan. In de plaats daarvan worden artiesten die je tientallen keren per jaar in de streek kan zien. Geef talent een kans!

Wie moet dringend een eigen show krijgen op de radio?

Ben: René Opsedee.

Mathijs M: Geef Faisal gewoon een hele dag op Studio Brussel, please.

Kess: SKY H1 of NKISI, Londonse clubmuziek gebracht door een Belgische in de scene, waarom niet?

Bral: Ik wil terug meer Thang horen op de radio.

Jeroen: Moonlight Matters, only disco/funk natuurlijk.

Tom: Maakt me niet uit wie het doet, maar een nieuwe show die op een niet-ironische toon kwaliteitsvolle oude muziek draait. Alles wat oud is wordt op nationale radio de laatste tijd als fout weggezet, waarom? Genre Goe Vur In Den Otto, waarom moeten daar nu weer twee foute bikerkerels bij? Kan dat niet zonder dat het 'grappig' moet zijn?

Beste label

Leendert: Met 2016 als jaar van de heruitgaves zoals de mannen van Exalt het zo goed zeiden, vind ik dat Music From Memory het heel goed heeft gedaan.

Mathijs M: Giegling was on point dit jaar, Hivern Discs heeft ook heel wat pareltjes uitgebracht.

Bral: Met WoraklsN'to en Joachim Pastor telt het Franse Hungry Music maar drie artiesten. Maar dan wel drie vrienden die zo goed op elkaar zijn ingespeeld dat ze samen kunnen draaien, live spelen met machinerie, live spelen met live band en zelfs live spelen met symfonisch orkest. Dat laatste trouwens binnenkort in Botanique ...

Simon: Labels als Parquet Recordings, Freerange Records en Connaisseur Recordings brachten steevast melodische topreleases. Binnen België een pluim voor labels als Coincidence Records en Bunk3r R3cords, die hun sterke werk jaar na jaar verderzetten.

Upcoming label

Mathijs M: 2017 wordt het jaar van de Canadezen (als 2016 en 2015 dat nog niet waren). Mood Hut, 1080p, SOBO ...

Mixtape de l’année

Jeroen: Degene waar ik ieder jaar op wacht: die van Joris Voorn.

Mathijs M: Malavolta - Journey To The Sun. Zijn laatste mixtape voor hij dit jaar in juli overleed, kreeg op die manier een enorm speciale betekenis.

Bral: Fatima Yamaha's Boiler Room op Dekmantel. Die is wel van vorig jaar maar dan nog, ook die van dit jaar. En sowieso ook van het volgende.

Simon: Satori - wat een toptalent! - zijn liveset vanop Fusion Festival is een set die op ieder moment van de dag voor een heerlijke verademing kan zorgen.