Interview: Bert "B" Libeert

Interview: Bert "B" Libeert

Bert Libeert - drummer van Goose en Belgisch topproducer - zijn soloproject “B” komt eindelijk van de grond met een eerste release op Lektroluv Records. De goede man gaf ons een woordje uitleg over zijn eerste EP Ambush, de hedendaagse technorevival, de zomerplannen van Goose en het ghostproducing-relletje rond Charlotte de Witte en Max Colombie.

FUZZ: Dag Bert, titeltrack Ambush bestaat toch al drie jaar, waarom volgt nu pas de officiële uitgave?

B: Ambush is inderdaad één van mijn eerste platen sinds mijn liveset op poten staat. Initieel was het plan rond “B” om enkel dj-sets te geven maar dat bleek al snel niks voor mij te zijn. Dave [Dave Martijn, gitarist van Goose] stelde dan voor om met een solo live-act te beginnen. Dat was veel interessanter voor mij dan dj-en, dus B was geboren.

Op een podium staan en live muziek maken is een ervaring die in de studio niet te evenaren is. Al heel snel kwam de track Ambush daaruit voort. Maar het heeft inderdaad wel een lange tijd geduurd voor ik twee extra nummers had om een volwaardige EP uit te brengen [die je kan aanschaffen via deze link].

FUZZ: Een EP die uitkomt op Lektroluv Records, waren er ook andere keuzes?

B: Met het idee “ik kan maar proberen” heb ik de EP naar verschillende labels gestuurd. De laatste jaren is de technohype volledig teruggekeerd. Maar die technorevival is helemaal niet vernieuwend zoals die van de jaren ’90 dat wel was. Het eentonige is best stoer en goed genoeg voor echte technoliefhebbers, maar ik wil meer. Er moet ruimte zijn voor melodie en vettigheid.

Daardoor pas ik niet in het plaatje van de meeste technolabels en hebben ze me dan ook afgewezen. Mijn muziek is zonder dat ik het echt wil zeer specifiek, en absoluut niet in een bepaald hokje te duwen. Daarom is het zo geweldig dat Stefaan [Stefaan Vandenberghe aka Dr. Lektroluv] meteen mee was met mijn verhaal. Ik wou werken met iemand die er volledig in gelooft en die mijn vibe snapt. Stefaan is zo iemand.

FUZZ: B gaat op bepaalde momenten zeer hard. Is dat iets wat je mist bij Goose?

B: Zeker niet, want Goose heeft zeker ook zijn vettige kant. B is gewoon veel minder complex dan Goose. Eén vette beat om daar dan vijf minuten lang op te blijven gaan, dat is B. Goose aan de andere kant gaat veel dieper en emotioneler. Met Goose schrijven wij echte nummers, al dan niet met een vettig kantje. B is meer op de dansvloer gericht.

Je kan het beschrijven als verschillende gemoedstoestanden. Je bent ook niet elke dag gelukkig of elke dag ongelukkig. De éne dag hou je van zwart en de andere dag van wit. Dat uit zich zowel persoonlijk als muzikaal. Ik heb naast Goose nog andere uitlaatkleppen nodig om mij als muzikant of producer volledig te ontplooien. Laat ons zeggen dat B mijn meest agressieve kant is die soms naar boven komt.

FUZZ: Binnenkort volgt de officiële Ambush EP Release Party, mogen we iets speciaal verwachten?

B: Zeker. Pierre van Fuse en Pilose [die we onlangs ook al aan de tand voelden], komen ook. Bovendien ga ik mijn liveset uitbreiden met enkele gastmuzikanten. We zijn nu volop aan het repeteren.

FUZZ: Gastmuzikanten als in Goose-gastmuzikanten?

B: Hah, niet per se! Dat zou natuurlijk wel kunnen, maar misschien ook niet? Ik nodig alleszins wel graag muzikanten uit waar ik naar op kijk. Zo speelde ik met B ook al in het gezelschap van Steve Slingeneyer [ex-drummer bij Soulwax] en Billie, die toen haar eerste single voorstelde die ik geproducet heb.

FUZZ: Met welke artiesten heb je nog al samengewerkt en wat zit er nog in de pijplijn als producer?

B: Ik heb voornamelijk met Billie samengewerkt, waar binnenkort een nieuwe EP van zal uitkomen. Met B zelf zal ik vooral remixen gaan maken, maar daar is nog niets van bevestigd dus kan ik ook nog niets over zeggen. Met Max Colombie [Oscar and the Wolf] en Raving George/Charlotte de Witte heb ik ook aan You’re Mine gewerkt.

FUZZ: Toen dat laatste uitkwam barstte er een hele mediarel uit, wat dacht je daar toen bij?

B: Je hebt natuurlijk niet in de hand wat er gebeurt op de sociale media. Ook niet alles wat je in de krant of op Facebook leest is waar. Wat dan wel de waarheid is, blijft interne keuken. Maar het is geen geheim dat ik heb meegeschreven aan You’re Mine. Niet iedereen hoeft dat te weten, maar het is geen geheim.

FUZZ: Volgende week komt er een nieuwe EP van Charlotte de Witte uit. Je zit er toevallig voor niks tussen?

B: Hah, neenee!

FUZZ: Over producen gesproken. Hoe zit dat bij Goose? Ook jij die het meeste werk verzet in de studio?

B: Helemaal niet, Goose is één groot blok. Wij zijn met vier één persoon en doen alles samen. Dat is ook de kracht van Goose, wij zijn één in de studio, zowel melodisch als technisch. Helemaal het tegenovergestelde van B dus. Daarbij werk ik helemaal alleen, dat is soms wel leuk. Maar als ik al enkele dagen alleen in de studio zit kan ik mij al wel eens eenzaam voelen, hah!

FUZZ: Hoe zit dat trouwens met de plannen voor Goose?

B: Ons openingsconcert van het nieuwe album in AB staat voor de deur. Onze repetities gaan zeer goed en het gaat echt de max zijn. Als fan ga je naar een groep die je al lang kent voor de nieuwe nummers, daarom spelen we vooral ons nieuwste werk. Aan de andere kant wil je als fan ook de nummers horen waardoor je verliefd bent geworden op een band. Onze klassiekers krijgen dus zeker ook nog een plaats op het podium. Over ons tourschema kan ik nog niet veel zeggen, maar we gaan op Europese tournee met onze plaat en naast Werchter doen we nog wel enkele adresjes aan in België deze zomer …

FUZZ: En de tourplannen voor B?

B: Ik heb net een live optreden in Rijsel achter de rug en binnenkort is het dan de officiële Release Party in Kortrijk. Voor de rest staat er nog niet veel vast maar daar komt na de release van Ambush hopelijk snel verandering in. Iedereen die interesse heeft - inclusief de zomerfestivals - mag mij contacteren!

FUZZ: Vanwaar de naam “B” trouwens? Als je dat invoert op Google, Facebook, YouTube, SoundCloud, Spotify enzovoort komt je overal terecht, behalve bij jou. Is dat een bewuste keuze?

B: Het is absoluut geen bewuste keuze om moeilijk vindbaar te zijn maar wel om een simpele naam te hebben. Ik wilde echt iets met een ‘B’, om de simpele reden dat mijn naam met die letter begint. Om mijn zoekresultaten wat te verbeteren heb ik er nog aan gedacht om er iets aan toe te voegen zoals ‘B - 1 Man 4 Machines’. Vooral voor de release op Lektroluv Records zou dat interessant zijn.

Maar ik ben bij mijn origineel concept gebleven. B is simpel, duidelijk, to the point, één letter, BAM! Dan krijg ik misschien wel minder likes, maar fuck it!

Dat weerspiegelt zich ook in het artwork, een simpele strakke ‘B’. Voor het artwork van mijn nieuwe EP heb ik Pierre Debusschere aangesteld. Hij heeft de strakke ‘B’ laten contrasteren met veel kleuren en chaos, echt cool. Zoals ik al zei werk ik enkel met mensen die mijn concept volledig begrijpen. Pierre wilde ook meteen samenwerken. Hij werkte ook al aan videoclips voor Beyonce en artwork voor Terence Fixmer, één van mijn persoonlijke technohelden.

FUZZ: Om terug te keren naar jouw ‘4 Machines’. Als je een technoproducer solo op een affiche ziet staan met het woordje ‘live’ komen er altijd twijfels naar boven. Hoe ‘live’ is ‘B live’ nu precies?

B: Je weet inderdaad op voorhand nooit hoe ‘live’ iets is. Ik werk met mijn twee lievelingssynthesizers en twee lievelingsdrumcomputers die extern worden aangestuurd door Ableton. Die machines zijn aangesloten op mijn mengtafel waar ik live kan spelen met de geluiden. Simpelweg draait er dus een permanente loop op mijn machines die ik, afhankelijk van mijn eigen goesting of die van het publiek, manipuleer.

Elke sound komt dus wel uit mijn vier machines. Daardoor zit ik ook met een beperking, ik heb dat nodig. Als ik toegang krijg tot teveel klanken dan verdwaal ik dus als het met mijn vier lievelingsmachines niet werkt, dan stop ik er gewoon mee en begin aan een nieuw nummer.

FUZZ: Tot slot, wat is je beste live-ervaring met B ooit?

B: Dat moet op de kermis in Gent zijn geweest, waar ik de muziek verzorgde voor de attractie van Decadance. Het leuke daar was de clash van twee werelden. Enerzijds had je de liefhebbers die voor mijn show kwamen, die je anders nooit op de kermis zou zien. En anderzijds had je het typische kermisvolk, die misschien wel voor de eerste keer met techno geconfronteerd werden.

Dat was zeer absurd. Kermis link je niet meteen aan ‘cool en hip’. Niet dat ik cool en hip ben, maar het zijn toch twee verschillende werelden die zich samen amuseren, tijdens mijn set! Dat was geweldig.

FUZZ: Bedankt Bert, nog veel succes met B, met Goose en eventueel met het ghostproducen voor de één of de ander.

B: Bedankt, succes bij Fuzz!

Coverfoto © Dave Martijn
Artiesten in dit artikel
B