Interview: Bredren

  • Feature
Door Simon Demuynck 16 oktober 2017

Op vrijdag 20 oktober organiseren Dieter GeerinckSebastien Albert en Adrien Van Dijk, beter bekend als Bredren, een event in samenwerking met Alix Perez. Deze komt dan een showcase geven van zijn eigen label, 1985, in de Brusselse club Fuse. Dit is de tweede editie van hun events (de vorige was met niemand minder dan Lenzman) en uiteraard zal Bredren zelf ook dit keer een set draaien. Drum 'n' bass-fans kennen dit trio natuurlijk al langer, ze draaiden inmiddels al sets op events als RampageTomorrowland en Star Warz en releasten muziek op onder andere Fokuz Recordings, Dispatch Records en Halogen Music. Reden genoeg om eens een babbel met hun te gaan slaan dus!

 

FUZZ - Dag heren, jullie zijn momenteel aan de tweede editie van jullie labelnights in de Fuse toe, een club die uiteraard vooral bekend staat omwille van de techno-avonden. Vanwaar de keuze voor Fuse?

We wilen misschien eerst even zeggen dat het aanvankelijk niet onze bedoeling was om een labelnight te doen, ons concept was, en is eigenlijk nog steeds, dat we éen grote headliner zouden hebben, in dit geval Alix Perez, en dat de support van Belgische artiesten waar we zelf fan van zijn zou komen. Zo willen we ons lokaal talent ook wat in de spotlight te zetten. De bedoeling is dat onze headliner een soort van showcase van zijn label komt geven, daarom geven we ze ook twee uur de tijd voor een set. Het idee om met labels te werken kwam van CONTRAST, op zich zou het wel mooi zijn als we hieraan zouden kunnen vasthouden.

Met CONTRAST werken we al lang samen, ze organiseren vaak feestjes in Wenen waar we elk jaar zeker éen keer gaan draaien. We zijn zo samen op het idee gekomen om iets in Brussel te organiseren. Met Bredren zijn we dan op zoek gegaan naar een goede locatie en Fuse is hier redelijk snel uitgekomen. Ze stonden meteen open voor de organisatie van een drum ‘n’ bass-event, als je op een locatie als Fuse een event kan doen dan laat je dat natuurlijk niet liggen. Samenwerken met CONTRAST was trouwens wel een goede zekerheid voor ons, ze organiseren al een tijd grotere events en voor ons was het geruststellend om ons event samen met ervaren mensen te organiseren.

 

FUZZ - Als jullie eender welk label zouden mogen uitnodigen op éen van jullie feestjes, welk zou dit zijn?

Het eerste waar wij aan denken is dan Exit, dat is het label van dBridge. Skeptical, nog een artiest waar wij grote fan van zijn, zit er ook op. Soul:R vinden we ook een heel goed label maar sinds de dood van Marcus Intalex, de oprichter, is er niets meer op uitgekomen. We hebben ooit geruchten opgevangen dat LSB het zou overnemen maar of daar iets van aan is weten we zelf helaas niet.

 

FUZZ - Hebben jullie al ideeën voor events na de editie van 20 oktober?

Jazeker! Voor 2018 hebben we sowieso al een aantal ideeën, onze derde editie ligt al min of meer vast. We gaan nog niet verklappen wie de headliner zal worden, maar meer nieuws hierover volgt dus zeker nog.

FUZZ - In België zijn jullie inmiddels een gevestigde waarde in de scene, hoe zit het met jullie bekendheid in het buitenland?

Bijna al onze bookings zijn buiten België. We hebben redelijk veel bookings in Oost-Europa, drum ‘n’ bass is daar behoorlijk populair momenteel. Verder gaan we vaak naar Nederland en Duitsland. We hebben ook twee keer op Sun And Bass in Sardinië gedraaid, echt een supertof event. Er komt een goede 1500 man op af en je hebt er echt alles, de gezelligheid van het stadje maar ook de zee, strand, … en het publiek is echt chill.

FUZZ - Hoe staat de Belgische drum ‘n’ bass-scene er volgens jullie voor?

We hebben wel bookings in België, maar het gebeurt minder. We hebben vaak wel het gevoel dat promotors iets op poten proberen zetten maar dat is niet altijd even evident voor drum ‘n’ bass-events. Als je ergens in een klein gehucht ergens in een uithoek van Vlaanderen een drum 'n' bass-event organiseert dan zal dit negen kansen op tien niet aanslaan, ook al heb je een grote naam. Het is jammer dat veel events zo een stille dood sterven. Anderzijds vinden we het goed dat er nog altijd mensen zijn die zo toegewijd zijn aan het genre, het zou goed zijn moesten de mensen die zo toegewijd zijn meer feestjes in de steden organiseren. Maar zelfs als je in een stad iets organiseert blijft het een feit dat je er veel tijd, geld en moeite in moet steken.

FUZZ - De eerste editie van jullie event was met Lenzman en Dan Stezo, hoe is deze verlopen?

Geslaagd, gelukkig! De kleine zaal in Fuse is sowieso een leuke locatie. De sfeer was voor ons het allerbelangrijkste en die zat naar ons aanvoelen wel echt goed. Er was veel volk en er was ambiance. We zouden ook niet voortgaan met de organisatie van deze events moesten we er geen goed gevoel bij hebben.

 

FUZZ - Welke andere drum ‘n’ bass-feestjes kunnen jullie ons nog aanraden?

Sowieso Star Warz, zij hebben het echt wel gemaakt. Eigenlijk is het met onze feestjes ons doel om iets gelijkaardig aan Star Warz te organiseren, maar dan in Brussel. Verder zijn de Mentality-feestjes ook goed, deze zijn al meer underground natuurlijk. Dan heb je natuurlijk ook nog Steam in Decadance, daar draaien we binnenkort ook zelf, SpectraSoul is er headliner.

 

FUZZ - Onder wel subgenre van drum ‘n’ bass zouden jullie jezelf classeren?

Dat vinden we zelf ook niet altijd even makkelijk. Ik zou iets zeggen in de trant van minimal, dark of deep drum ‘n’ bass. Het is muziek die eerst naar iets opbouwt en vervolgens weer langzaam afbouwt.

 

FUZZ - Als je met eender welke artiest een collab zou kunnen doen, wie zouden jullie kiezen?

Dat zal toch Skeptical of Alix Perez zijn, maar als we echt eerlijk moeten zijn dan doen we liever gewoon geen collabs. We vinden dit simpelweg niet praktisch, het is tijdrovend om de hele tijd heen en weer te zitten mailen. We hebben het in het verleden wel nog geprobeerd maar we merken dat deze projecten gewoon niet worden afgewerkt. We zijn tevreden met hoe het werkt bij Bredren. Producen is iets dat we met drie doen, Sebastien zit meestal aan de knoppen, hij doet dit ook al sinds Requake. Maar wij (Dieter en Adrien) zijn er sowieso wel altijd bij om ideeën te geven. Meestal als we discussie hebben over een track dan stemmen we gewoon, we zijn met drie dus dat is makkelijk, al zullen we nooit iets uitbrengen als iemand er echt tegen is.

 

FUZZ - Hoe zit het momenteel eigenlijk met Requake?

We maken soms nog muziek met Requake, al is het niet meer vaak. Heel af en toe producen we nog eens wat maar het is allemaal heel underground.We krijgen soms nog eens bookings uit Nederland, maar uiteraard is dubstep al lang niet mee zo populair als in de tijd van Untitled. In het hele begin maakten we met Requake trouwens dubstep maar speelden we tijdens onze sets drum 'n' bass, vreemd als je erover nadenkt. We zijn later dan wel dubstepsets beginnen draaien omdat we uiteraard ook voor onze producties geboekt werden.

 

FUZZ - Jullie eigen tracks zijn over het algemeen behoorlijk donker, zijn jullie ook van plan om ooit lichter werk te maken, zoals Alix Perez bijvoorbeeld met The Need of Melanie?

We hebben in het verleden nog wel liquid drum ‘n’ bass gemaakt en we spelen het ook vaak in onze sets, maar onze klassieke dark-progressief-formule werkt gewoon het beste. We hebben niet zoveel ervaring met het melodische en vinden dit moeilijker producen.

FUZZ - Jullie maakten voor ons een exclusieve mixtape ter promotie van jullie event in de Fuse, op de tracklist staan een pak tot nu toe onbekende tracks, kan je hierover wat meer vertellen?

Praktisch onze hele nieuwe EP is erop te horen, deze zal uitkomen op Dispatch, maar we hebben nog geen officiële datum. Verder staat er ook een pak onuitgebrachte muziek op van kleinere artiesten die we zelf erg graag horen.

FUZZ - In 2014 brachten jullie een langspeelalbum uit. Hebben jullie hier in de toekomst nog plannen voor?

Eigenlijk waren we toen nog niet klaar voor een LP. We waren in die periode aan hoog tempo aan het producen waardoor we plots gewoon de beslissing gemaakt hebben om een album uit te brengen. We willen nu liever focussen op sterke EP’s en kwaliteit boven kwantiteit verkiezen. We gaan nu niet meer zo snel over onze tunes als vroeger en herbeluisteren de muziek die we maken meer en langer of laten al eens iets even liggen om het dan later te herbeluisteren.

Bovendien komt er zodanig veel nieuwe muziek uit dat je bij een album gewoon het risico loopt dat je LP na een week alweer vergeten is, terwijl je hier wel twee jaar tijd in steekt. Je maakt een album natuurlijk ook deels voor jezelf maar het is voor ons toch ook belangrijk dat mensen onze muziek horen. Drum ‘n’ bass moet ook niet meer uitgevonden worden waardoor een album in dit genre sowieso al minder ‘opvalt’.

FUZZ - Bedankt voor de babbel, Bredren!

 

 

Lees ook...