Interview: Ellen Allien

  • Feature
Door Simon Demuynck 03 december 2017

De Duitse artieste Ellen Allien is al lang geen kleine vis meer in de technowereld. Ze draait al mee sinds de 90's, heeft een eigen label (BPitch Control), tourde met Apparat en heeft zowat in zowat elke grote club ter wereld al gedraaid. Onlangs nog stond ze samen met Paula Temple in de Bozar in Brussel. Wij passeerden even voor een korte babbel!

FUZZ – Dag Ellen! Hoe bevalt de Belgische hoofdstad je?

Ik vind Brussel een erg leuke stad! Het is niet zo groot maar er zijn wel een paar goede platenwinkels. Crevette is er zo eentje, het is in dezelfde straat als de Fuse geloof ik. Ik ben er vorig jaar toevallig beland omdat mijn platenkist kapot was.

FUZZ – Koop je zelf nog veel op vinyl?

De laatste jaren koop ik weer veel platen. Voor mij is het sociale aspect van platen kopen belangrijk. Ik vind het leuk om in een winkel te zijn met andere mensen die ook interesse hebben in muziek, het is een leuke manier om mensen te leren kennen. Elke winkel heeft zijn eigen soort platen dus het is ook nooit twee keer hetzelfde.

Ik heb de afgelopen twee jaar een tour gedaan in verschillende platenwinkels, het heette Vinylism en het concept ervan was dat ik verschillende artiesten ging uitnodigen in platenwinkels en dan de platen van die winkel ging draaien. Ik heb het onder andere in Amsterdam en Rotterdam gedaan, in België moet ik het nog doen! Ik vind dat echt leuke feestjes, het is gratis, kleinschalig en mensen leren elkaar kennen.

FUZZ – Je bent constant op tournee, doe je tijdens het touren nog wat anders dan op vliegtuigen zitten en achter de decks staan?

Het is inderdaad behoorlijk druk. Ik heb net een aantal gigs in Mexico gedaan, vervolgens zat ik in Miami, en dan hoorde ik van een vriend van mij dat hij in Havana zat om zijn verjaardag te vieren. Ik ben dan naar Havana gegaan om zijn verjaardag mee te vieren en ben er uiteindelijk drie dagen gebleven. Ik heb toen nog gratis op zijn verjaardagsfeestfeest gedraaid, heel spontaan allemaal. Op dit moment ben ik voornamelijk bezig met studiowerk en touren, ik zit in een behoorlijk muzikale fase.

FUZZ – Wat maakt dat je momenteel in zo'n muzikale fase zit?

Het heeft vooral met mijn stemming te maken, en natuurlijk ook met hoe het producen loopt. Soms heb je gewoon veel creativiteit en soms heb je meer input nodig, dan ga ik bijvoorbeeld naar jazzconcerten of klassieke concerten.

FUZZ – Wat voor klassiek hoor je graag?

Voornamelijk modern klassiek. Als je in Berlijn naar een orkest gaat luisteren krijg je altijd dezelfde muziek, zoals Beethoven of Mozart, te horen. We hebben gelukkig wel een paar goede klassieke artiesten, zoals Max Richter en Steve Reich.

FUZZ – Je bent afkomstig van Berlijn, draai je er zelf nog steeds vaak?

Ik speel eens per twee à drie maanden in Berlijn. In de winter draai ik vaak in Tresor, al probeer ik wel wat te variëren qua locatie. In Berlijn hebben we een vaste crowd die meekomt naar de feestjes die wij organiseren, dat is handig want mensen hebben de neiging om naar dezelfde plaatsen terug te keren. Er zijn op dit vlak natuurlijk nieuwsgierigere mensen dan anderen. Zelf ben ik niet kieskeurig, ik vind afwisseling goed.

FUZZ – Ik heb soms de indruk dat er voor veel toeristen een verplicht clubbezoek hoort bij een bezoek aan Berlijn. Heb je het gevoel dat toerisme de clubwereld in Berlijn verandert?

Op zich niet, al verandert het soort toeristen dat we in Berlijn zien wel constant. Eerst waren het de Spanjaarden die naar Berlijn trokken, dan de Italianen, dan de Fransen, … Momenteel zijn er veel Belgen en Nederlanders in Berlijn. Maar ik snap wat mensen zoeken in de clubs, Berlijn is een leuke stad om uit te gaan en je kan er goedkoop en vooral lang feesten.

FUZZ – Waar is het voor jou allemaal begonnen?

Vroeger hield ik veel van hip-hop, vooral de 90’s met artiesten als DJ Premier vond ik echt goed. De eerste keer dat ik techno hoorde vond ik het vreemde muziek waar ik niet op kon dansen. Ik vond de mensen die naar technofeestjes trokken echter wel heel leuk, dus begon ik naar techno-evenementen te gaan en leerde ik op de muziek te dansen. Het duurde even voor ik het doorhad want het tempo ligt redelijk hoog, maar na een tijd hield ik echt van de muziek. Het leuke aan techno is dat het een zeer verdraagzame scene heeft waar veel verschillende mensen samenkomen. Homoseksuele mensen werden vroeger bijvoorbeeld niet geduld op hip-hop-feestjes, op techno was dat allemaal geen probleem.

FUZZ – Tegenwoordig heb je overal technofeestjes, denk je dat het genre op zijn hoogtepunt zit?

Niet speciaal, techno is er altijd al geweest. Er zijn tegenwoordig wel veel feestjes en elke stad heeft een eigen technoclub. Dat zorgt er dan weer voor dat er veel goede technoproducers zijn op dit moment. Het zit momenteel op een goed punt, maar hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor housemuziek. Ik heb ook het gevoel dat mensen voor originele locaties proberen te zorgen, denk maar aan Kompass in België, ik draaide er deze zomer nog.

FUZZ – Kompass is inderdaad een rijzende ster in de technowereld, wat vond je er zelf van?

Ik vond het echt een geweldige locatie, ik heb er deze zomer eens gedraaid en ik kreeg letterlijk kippenvel toen ik er rondliep. Mijn eerste herinnering eraan is dus echt heel goed! Van alle plaatsen waar ik de laatste jaren in België ben geweest is het mijn favoriet op dit moment.

 

FUZZ – Ik hoorde dat, als je je bookings doet, je goed probeert op te letten dat de clubs niet door maffiosi gerund wordt, is hier een reden voor?

Ik probeer daar inderdaad op te letten, maar in sommige landen zijn er praktisch alleen door maffia gerunde clubs, het is dus niet altijd even makkelijk. Ik doe het vooral om de mensen die naar de events komen veilig te houden. In het verleden, vooral in de 90’s was er veel maffia in het Oostblok, ik heb toen echt gestoorde dingen gezien, schietpartijen enzo.

Het is al minder dan vroeger, maar in sommige steden, bijvoorbeeld in Rusland, is er nog steeds veel criminaliteit. In België en Berlijn is dit niet het geval, daar zitten de criminelen meer in de politiek (lacht). Ik probeer er trouwens ook op te letten dat ik niet teveel festivals doe, omdat ze over het algemeen niet zo goed zijn voor de clubscene.

FUZZ – In je sets hoor je vaak nummers die al tien tot zelfs twintig jaar bestaan, ben je hier bewust mee bezig?

Inderdaad, ik vind het belangrijk om ook de tracks waarmee ik opgegroeid ben nog te draaien. Ik ken natuurlijk veel muziek van vroeger, ik draai al even mee. Oude muziek kan me echt in een soort van flashback trekken en inspireren. Het is leuk als mensen enthousiast reageren op een goed nummer van vroeger.

FUZZ – Het is inderdaad in om oude tracks te draaien, in België hoor je nu bijvoorbeeld veel Bonzai-tracks.

Inderdaad, maar je zal mij wel nooit Bonzai horen draaien. Toen ik jong was was dit echt heel commerciële muziek en ik was er absoluut geen fan van. Ik snap wel dat DJ’s als Nina Kraviz of Charlotte De Witte het draaien omdat het werkt, maar ik krijg het niet over mijn hart. Ik ben opgegroeid met Detroit-techno en bijvoorbeeld de muziek van R&S. Ik kon me nooit echt vinden in die makkelijke melodieën die iedereen mee kan zingen. Ik vind het leuker om de vergeten muziek te draaien.

FUZZ – Waar vind je die muziek dan?

Ik beluister geen promo’s meer, het zijn er teveel en de meeste zijn ook gewoon niet mijn stijl. Ik ga liever zelf actief op zoek naar muziek om te draaien. Ik zoek voornamelijk op Discogs, Beatport, Hardwax, Boomcat, Juno, Bleep, … Ik vind het ook geweldig dat je nu gewoon Youtube kan openen en muziek kan beginnen opzoeken. Vroeger was dat geen optie, dan moest je echt naar de platenwinkel gaan om platen te beluisteren.

FUZZ – Je vertelde hiernet dat je steeds een balans tussen oude en nieuwere tracks probeert te zoeken in je sets. Probeer je deze aanpak ook in je producties te verwerken?

Jazeker. Tijdens het producen zorg ik er vooral voor dat ik de muziek maak die ik zelf zou willen kopen. Op mijn laatste album is er bijvoorbeeld meer elektronische muziek te horen, en recentelijk maakte ik ook een breakbeatnummer. Ik maak graag breakbeat, het is niet zo moeilijk om te producen. Het op techno laten passen is iets anders!

FUZZ – De eerste breakbeatartiest waarmee ik in aanraking kwam was The Prodigy, hou je van hun muziek?

Ik heb hun muziek graag, maar het is wat luid voor mij. Live zijn ze wel gestoord, ze zijn al een dagje ouder maar ze brengen nog altijd zoveel energie. Hun eerste twee albums zijn ook echt geweldig. Het ding is dat je bij die eerste albums echt voelt dat hun emoties en creativiteit eruit moesten, eens ze bekender werden zijn ze meer aan concept-albums beginnen werken.

Het moet als liveband niet makkelijk zijn om muziek te brengen die enerzijds live goed is, maar die anderzijds ook op plaat aangenaam is om naar te luisteren.

FUZZ – Kunnen we in de nabije toekomst nog releases van je verwachten?

Jazeker! Er zijn een aantal remixes van mijn nummers onderweg, onder andere van TruncateGerd Janson en Kyoka. Recentelijk maakte Emmanuel Top ook een remix van éen van mijn nummers, ik ben er gek op. Verder deed ik zelf ook een remix voor Mount Kimbie op Warp, het is éen van mijn favoriete labels dus ik kon onmogelijk weigeren. Ten slotte heb ik ook nog een remix gedaan voor een nummer van Depeche Mode. Dat vind ik echt een goede plaat, er staat trouwnes ook een remix op van I Hate Models. Ik heb hun muziek graag, hard maar tegelijk toch ook melodisch. 

FUZZ - Bedankt voor de babbel, Ellen Allien!

 

Lees ook...