Interview: Fakear

Interview: Fakear

Op vrijdag 26 juni verscheen het nieuwste album van Fakear. Everything Will Grow Again is een plaat geworden waarop de producer voor het eerst zijn eigen weg inslaat, zonder rekening te houden met radiozenders en internetclicks. Wij spraken met de Fransman naar aanleiding van de release. 

Fuzz: De titel van het album is Everything Will Grow Again. Welke betekenis heeft die zin voor u?

Fakear: Ik las het ooit ergens in een straat in Brooklyn en toen ik het zag, dacht ik meteen, "dit is het, dit wordt de titel van mijn album". Het is een statement van een filosofie waarin ik sterk geloof. Ook al helpen we als mens de hele wereld helemaal om zeep, de wereld zal erboven op komen, is wat deze filosofie zegt. De wereld zal er altijd zijn, de mens is niet meer dan stof op de aarde. Natuurlijk heeft de titel door alle crisissen in de wereld momenteel wel een hele andere betekenis gekregen. Iedereen in lockdown, alles gesloten: Everything Will Grow Again, het past goed. 

Fuzz: We horen heel veel verschillende invloeden op het album. Kan u daar wat meer over vertellen? 

Fakear: Ik laat me niet bewust beïnvloeden, maar haal inderdaad inspiratie uit oosterse en Afrikaanse klanken. Die muziek is voor mij als een call for imagination. Als een witte personen groeiden we op met films van Disney enzoverder, hierdoor kregen we een heel gesloten beeld van Azië en Afrika door bijvoorbeeld Mulan en The Lion King. Mijn muziek is gebaseerd op de valse beelden en gedachten die we hebben van zulke landen. Mijn sterkste inspiratiebron is mijn verbeelding, ik blijf denken aan dat valse beeld van bijvoorbeeld Afrika en vergroot dat helemaal uit in mijn muziek. 

Fuzz: Hoe verliep het schrijfproces?

Fakear: Dat verschilde deze keer van song tot song, maar het startpunt was alleszins wel toen ik verhuisde naar mijn nieuwe appartement. Ik had jarenlang amper plaats gehad voor al mijn materiaal en toen ik inhuisde in mijn nieuwe plek, had ik dat opeens wel. Doordat er fysieke ruimte was bijgekomen, kwam er ook mentale ruimte vrij. Ik had opeens meer aandacht voor de details en andere zaken in mijn muziek, waar ik vroeger minder tijd in stak. 

Ik wilde een heel eerlijk album maken, één dat heel dicht bij mezelf zou staan. Ik koos er bewust voor om geen samenwerkingen aan te gaan en niet te gaan opnemen in grote studio's, ik wilde het allemaal zelf doen. Mijn hele album is dus opgenomen in mijn appartement, soms met de hulp van een paar vrienden die ik uitnodigde, één van de violen die je kan horen op het album is bijvoorbeeld opgenomen in de keuken. Het is een DIY-album geworden en dat is precies wat ik wenste. 

Fuzz: Op welke manier is Everything Will Grow Again anders dan de voorgaande albums? 

Fakear: Ik wilde teruggaan naar mijn roots en naar mijn eerste inspiratiebronnen. Mijn eerste albums waren sterk beïnvloed door het podium, het tourleven en de mensen die ik tegenkwam op deze reizen. Wanneer je pas begint als muzikant, kom je met zoveel mensen in contact en dat is bij momenten best intimiderend. Op mijn eerste album heb ik me dus laten leiden door het advies dat ik kreeg van deze bekendere artiesten. Op het tweede album gaven ze mij het advies om een easy listening album te maken, wat ik ook deed, maar het bracht minder luisteraars op dan gedacht. Daarom besloot ik om op dit derde album volledig te focussen op wat ik zelf wilde, dit is er eentje waarop ik over vijf jaar nog steeds trots zal zijn. 

Fuzz: Voorafgaand aan de officiële release konden we tracks Carrie en Tadlo al beluisteren. Waarom koos je voor deze twee nummers? 

Fakear: Carrie creëerde de brug van de oude naar de nieuwe sound, nog heel veel vocals, dat Afrikaanse gevoel... Tadlo was het omgekeerde, 'het nieuwe' met een housy, clubby sound. Ik wilde eerst een track uitbrengen die vertrouwd klonk voor de fans, om hen daarna te kunnen verrassen met iets totaal nieuw. Die twee nummers waren de perfecte samenvatting van het album. 

Fuzz: Op Tadlo horen we een sample van Bonobo's Cirrus terugkomen, klopt dat? 

Fakear: Ja, klopt. Mijn muziek is altijd al heel sterk beïnvloed geweest door Bonobo, hij is de persoon die me gepushed heeft om het te maken in de muziekscene. De eerste keer dat ik naar Black Sands (album Bonobo, red.) luisterde, dacht ik: "Dit is wat ik wil doen, deze muziek wil ik ook maken." Ik weet nog dat ik dat ooit tegen hem vertelde. Hij is als een soort Jedi Master voor mij. 

Fuzz: Op het album horen we vooral dansbare tracks, maar Linked is de vreemde ambient eend in de bijt. Waarom koos je ervoor om deze op het album te zetten?

Fakear: Ik had altijd wat schrik om ambient muziek te maken, want er gebeurt niet echt iets. Ik weet nog heel goed hoe het nummer is ontstaan. We waren het album aan het afwerken, mixen, die dingen en we gingen even naar buiten om te pauzeren. Tijdens die pauze hadden we blijkbaar één van de synthesizers aan laten staan, want we hoorden een vreemd geluid, een soort loop. We besloten om verder te werken met dit geluid en daaruit onstond Linked

Fuzz: We hoorden ook heel veel verschillende talen terugkomen. Welke talen zijn dat?

Fakear: Het zijn niet echt talen, wel verzonnen teksten, want die teksten hebben stuk voor stuk geen enkele lyrische betekenis. Op Carrie zijn er bijvoorbeeld vocals, maar die betekenen helemaal niets, het zijn opgeknipte stukjes van samples die ik gevonden had. Op Rituals is er dan wel effectief een zangeres te horen, maar ook daar heeft de tekst geen betekenis. Het is puur improvisatie. 

Fuzz: Door de coronacrisis zijn er ongetwijfeld heel veel zomerplannen in het water gevallen. Wat brengt de zomer nu? 

Fakear: Ik weet het nog niet echt (lacht). Ik denk dat ik eindelijk nog eens op vakantie ga en een normale zomer ga hebben. Dat is al sinds 2012 niet meer gebeurd, dus ik moet er echt van profiteren want who knows wanneer ik nog eens deze kans krijg. 

Everything Will Grow Again is te beluisteren via alle kanalen en op 11 maart stelt Fakear dit voor in de Ancienne Belgique

Artiesten in dit artikel