Interview: John Morales

De disco-legende uit New York

Interview: John Morales

De disco-legende uit New York

Disco-legende John Morales is een oudgediende binnen de muziekindustrie. Als producer en (re)mixer werkte hij samen met o.a. Jocelyn Brown, The Temptations, Marvin Gaye, Donna Summer, Rick James en aan deze lijst komt niet snel een einde. Ook als dj heeft hij zijn strepen verdiend de disco en house scene, vorig jaar tourde hij door Australië en Nieuw-Zeeland, speelt hij voor Glitterbox in Ibiza en Ministry Of Sound in Londen. Vorige zomer kon je hem zien op Defected Croatia, Southport Weekender en Suncébeat. Vanavond speelt hij nog eens in ons land voor Soulful Sessions in Bar HelderHet perfecte moment voor een interview. 

FUZZ- M+M Vol. 4 was de laatste collectie die je uitbracht, zijn er al plannen voor iets nieuws?

John Morales: Die plannen zijn er! Toen ik volume 3 uitbracht deden we ook een extra versie, een dubbel CD met de instrumentals van die release. Dat werkte echt goed, vooral omdat dj’s ervan houden om met die instrumentals te mixen. Dus dat ga ik ook doen voor Vol. 4, die twintig tracks zijn al klaar maar zitten nu in de licentie-fase. Ik hoop dat we ze eind 2018 kunnen releasen.

FUZZ- Is er een reden waarom de M+M reeks op BBE verscheen?

JM: In 2009 werkte Dimitri From Paris aan Night Dubbin’ (compilatie voor BBE) en daarop stonden drie à vier tracks die ik ooit had gemixt. Dus Dimitri vroeg of ik die tapes nog had en daardoor kwam ik ook in contact met BBE.

We grapten wat over een John Morales compilatie en dat vonden ze eigenlijk nog niet zo’n slecht idee, een tijdje later was Vol.1 geboren. Dit was in 2009 en we zitten nu aan Vol. 4. Ik ben best loyaal aan BBE, ze behandelen me altijd goed en laten me mijn ding doen. Plus BBE is één van de weinige labels met een vrij diverse keuze in artiesten en genres. Hun catalogus staat vol met geweldige jazz, funk, hip-hop en disco. Ze geven goede muziek van verschillende culturen een kans.

FUZZ- Als je begint met een re-work, heb je dan altijd de master tapes ter beschikking?

JM: In mijn proces probeer ik altijd de originele master tapes te krijgen, ik contacteer het label waar de nummers werden uitgegeven met een lijst waarop staat welke ik wil gebruiken. Daarna antwoorden ze met wat ze hebben en dan komt het proces van eliminatie. Ik stuur hen bijvoorbeeld een lijst met 100 mogelijke tracks en daarvan hebben ze er misschien 20, daaruit blijf je dan selecteren wat bruikbaar is. Daarom duurde het ongeveer vijf jaar om Vol 4. volledig af te maken, soms krijg ik zelfs foute tapes doorgestuurd waaruit stukken zijn verdwenen.

FUZZ- Je hebt gewerkt met o.a. Teddy Pendergrass, Loleatta Holloway, Diana Ross, Teena Marie,... zijn er nog artiesten waarmee je zou willen werken?

JM: Ik wou altijd wel eens werken met Sade. Maar het blijft een feit dat artiesten je niet zomaar laten werken aan hun materiaal. Ze houden van het origineel.

FUZZ- John, je hebt een heel vette studio! Wat is je favoriete gear waar je niet zonder kan?

JM: Tegenwoordig werk ik vooral in the box (mixen op een laptop, zonder externe effecten of een mengtafel), dus gebruik ik veel plug-ins. Eén van m’n favorieten is Trigger van Slate Digital, hiermee retrigger ik de drums voor extra punch. De bundel van Waves gebruik ik ook veel. Ik werk ook graag met Noveltech Vocal Enhancer om oude vocals wat properder te krijgen.

FUZZ- Gebruik je ook nog outboard gear?

JM: Natuurlijk! Ik hou van mijn Lexicon Reverbs. Maar omdat ik vaak onderweg ben mix ik met plug-ins die hetzelfde effect nabootsen.

FUZZ- Je hebt ook samengewerkt met Marvin Gaye, wist je dat hij een link had met België?

JM: Ja, ik heb in Oostende een speciale wandeling gedaan en ik ken ook de man die zijn biografie heeft geschreven. Hij wist dat ik veel Marvin Gaye platen heb gemixt en daarom stuurde hij me het boek met een brief waarin stond dat Marvin en ik goed overeen kwamen op muzikaal vlak. Dat betekende veel voor me.

FUZZ- Als jij een festival mocht organiseren, wie zou je op de line-up zetten?

JM: Eén van m’n favoriete bands, MFBS, moet er zeker op staan. Zij waren de studio band voor Teddy PendergrassHarold Melvin & the Blue Notes, The O'Jays, McFadden & Whitehead en The Three Degrees. Ze hebben ook een paar eigen platen uitgebracht. The Trammps zou ik er ook graag bij hebben. En voor wat de dj’s betreft zou ik Danny Krivit, meester in de re-edits, uitnodigen. Verder maken Joey Negro, Dave Lee, Masters At Work en DJ Spen het compleet voor mij. Het zijn allemaal vrienden van me die uitblinken in verschillende dingen, maar samen zorgen ze voor een magische affiche!

FUZZ- Wat was je meest memorabele set van het afgelopen jaar?

JM: Ik denk die van het Liverpool Disco Festival. Dit jaar gaan ze voor hun vierde editie waar Jocelyn Brown ook een optreden zal doen.

FUZZ- Daar heb je ook mee gewerkt, toch?

JM: Klopt, we begonnen samen te werken in '78. Ik mixte haar eerste track met Inner LifeI'm Caught Up (In A One Night Love Affair). In de vocal was er een deel waarvan Jocelyn niet wou dat ik het zou gebruiken maar dat deed ik toch. Het voelde beter met de emotie ook al kwam de toon niet overeen, soms is perfect niet altijd juist. Het maakte de track uiteindelijk beter.

 

 

FUZZ- Kun je een avond in Paradise Garage omschrijven?

JM: Paradise Garage was een epische plaats, hetgene wat het zo speciaal maakte was dat de mensen daar enkel kwamen voor de muziek en de ervaring. Het was een enorme garage omgetoverd tot een club. In die club had je verschillende ruimtes, een bioscoop, een chill zone en een danszaal waar de legendarisch Larry Levan speelde. Hij was het soort dj dat niet in hokjes dacht, disco, reggea, salsa, wat het ook was, hij speelde op zijn gevoel. Toen ik met Sergio in de studio zat probeerden we wel eens een track af te maken speciaal om aan Larry te geven om te zien wat de reactie van het volk was.

FUZZ- Wie werkt er nog steeds aan old school house en disco?

JM: Het probleem met de muziek van vandaag is dat mensen geen gebruik meer maken van instrumenten. Wij nodigden een band en muzikanten uit om in de studio een track te maken. Vandaag maken de meeste producers muziek met loop packs, twee bar drums, een bas loop en een vocal. Ze arrangeren het tot een geheel en dat noemen ze dan een creatief nummer.

Ik had het hier laatst ook met Simon Dunmore van Defected over. Ik vroeg of hij nog wat leuke tracks binnen had gekregen en hij keek me wat betwijfelend aan. Ik denk ook dat dit de reden is waarom oude muziek niet uitsterft en herontdekt wordt. DJ Spen, Master at Work, David Morales zijn producers die nog steeds werken met echte muzikanten en dat verschil hoor je.

FUZZ- Bestaan er nog steeds soul divas?

JM: Er zijn nog steeds van die gouden stemmen en er zijn ook wel soul divas maar die zijn niet van hetzelfde kaliber als vroeger. Nog een probleem is dat de meeste zangeressen niet een hele opname kunnen doen aan één stuk door, nu wordt alles in stukjes opgenomen. Zangeressen als Jocelyn Brown of Loleatta deden een hele song in een enkele take. Tegenwoordig wordt het refrein één keer opgenomen en dan gekopiëerd en geplakt.

FUZZ- Waarom staat niet al je werk op Spotify?

JM: Al het werk staat online maar door licenties is niet alles beschikbaar in elk gebied, dat is de keuze van de labels. Alle albums zijn wel beschikbaar op mijn website en die van BBE.

FUZZ- Bedankt voor dit interview John! 

JM: Graag gedaan!