Interview: M-zine

Interview: M-zine

In een normale wereld zou begin mei weer éen van de ondertussen bekende Bredren Invites-avonden doorgegaan zijn, zowaar het énige drum & bass-event in de Brusselse Fuse, een plek die anders gedomineerd wordt door techno. Onze landgenoot M-zine was éen van de namen die op de line up prijkte, en die nu ook present tekent op de livestream die op 19 juni door de jongens van Bredren georganiseerd wordt. Deze zal rechtstreeks vanuit de Fuse uitgezonden worden. Reden genoeg om eens contact met M-zine op te nemen en een babbel te hebben over het leven als artiest dezer dagen. 

FUZZ – Binnenkort zal je ook een set draaien op de livestream van Bredren, hoe leerden jullie elkaar kennen?

Via drum & bass! Ik heb Dieter leren kennen toen ik ongeveer 21 jaar was. Hij draaide toen onder een ander concept, Orphans, op Steam, een drum & bass-feestje in de Decadance in Gent. Ik kijk behoorlijk uit naar die stream, die komt er ter vervanging van hun Bredren Invites-avond in de Fuse, die normaal in mei zou doorgaan. Ze hadden echt een dikke klepper weten te strikken, dus heel spijtig dat die niet is kunnen doorgaan, maar de stream zal ook zeker de moeite waard zijn. Ze werken hiervoor samen met Uppercuts Collective, en die mannen hebben wel al wat naam gemaakt in Brussel, hun livestreams zien er altijd heel strak uit. Bovendien zal er vanuit de Fuse gestreamd worden, toch ook wel een locatie die kan tellen.

FUZZ - Het zijn moeilijke tijden voor artiesten, hoe ga jij om met de huidige situatie?

Ik heb een pak meer tijd gekregen voor het producen. Ik werk van thuis uit en dit komt mijn productiviteit echt wel ten goede. Extra vrije tijd betekent meer tijd om mij op muziek te storten. Daarnaast heb ik mij ook verdiept in software die niets met muziek te maken heeft, zoals programma’s om 3D te tekenen.

FUZZ – Neem je ook meer tijd om te experimenteren met je muziek?

Ik ben inderdaad wel meer gaan experimenteren en met andere tempo’s beginnen spelen. Ik heb bijvoorbeeld dubtechno gemaakt, een beetje in het genre van pakweg Rhythm & Sound, al kan die muziek natuurlijk moeilijk geëvenaard worden. Ik doe dat trouwens niet om onder M-zine uit te brengen, ik weet zelfs niet óf ik er wel mee naar buiten wil komen. Soms maak ik gewoon muziek voor mijn eigen plezier zonder dat er release-ambities aan verbonden zijn.

 

FUZZ – Lukt het om creatief te blijven na zoveel uren in de studio?

Eigenlijk lukt dat vrij goed, het doet mij goed om een vast ritme aan te houden. Ik haal ook veel inspiratie uit andere alledaagse zaken waar ik mee bezig ben, zoals het lezen van boeken of bekijken van series.

FUZZ – Welke gear gebruik jij bij het producen?

Ik werk voornamelijk in-the-box, ik heb enkel mijn PC en een MIDI-toetsenbord, plus twee ADAM-speakers en een Mackie-subwoofer. Daarnaast heb ik wel geluidsisolatie ophangen in de kamer, om toch een ietwat degelijke sound te verkrijgen. Qua software gebruik ik Ableton, vroeger had ik Reason maar een tijd geleden maakte ik de overstap omdat ik Ableton gebruiksvriendelijker vond. Dat is wel echt een kwestie van smaak, ze hebben beide voordelen en ze hebben elk hun eigen sound.

 

FUZZ – Na al die uitleg over producen volgt natuurlijk de hamvraag: staan er binnenkort releases gepland?

Jazeker! Mijn volgende release komt uit op 12 juni, het is een track op een compilatie van Sofa Sound, het label van DLR. De compilatie heet Sofa King Sick Chapter 2, een puur drum & bass-album. Ik heb DLR leren kennen in Bristol, ik ben ooit begonnen met muziek opsturen en ben zo eens in zijn studio beland, en heb via die weg zelfs een track op vinyl kunnen uitbrengen, hetgeen wel echt cool was. Verder heb ik ook een track uitgebracht op P Lab Recordings, ze brachten een EP uit via Bandcamp om geld in te zamelen voor het goede doel.

FUZZ - Corona zet veel artiesten aan het producen, valt het mee om nog op te vallen in de constante stroom aan muziek?

Het klopt wel dat de markt verzadigd is op dit moment, dat is gewoon de realiteit. Ik heb muziek echter wel gezien als iets tijdloos, het is niet omdat ik nu een track afwerk dat ik die ook meteen moet uitbrengen. Bovendien denk ik wel dat het helpt als je een crew hebt die je muziek volgt. In die zin denk ik wel dat ik bij een aantal goede labels zit, zoals Dispatch, waarop ik trouwens ook een EP zal uitbrengen.

FUZZ - Welke producers springen er voor jou uit op dit moment?

Bredren heeft echt wel zieke muziek, ze hebben op 1985, het label van Alix Perez, onlangs echt een heerlijke track uitgebracht. Skylark heeft ook heel goede muziek, en ook het nieuwe album van Mako, dat op Metalheadz uitkwam is uitstekend. Als er een label is waarop ik ooit nog muziek zou willen uitbrengen dan is dat sowieso Metalheadz. Ze hebben gewoon ongelofelijk veel classics uitgebracht.

 

FUZZ – Welke classics draai jij graag tijdens je sets?

De classics die ik speel dateren vooral uit de 90’s, ik denk daarbij bijvoorbeeld aan Startrails van Kemal. Die track is al bijna dertig jaar oud maar klinkt alsof hij vandaag gemaakt is.

 

FUZZ – Als je éen event zou mogen kiezen om te laten doorgaan de komende maanden, welk zou dat zijn?

In dat geval kies ik sowieso Bredren Invites in de Fuse, daar keek ik echt naar uit. En als ik écht groot mag dromen dan zou ik enorm graag op éen van de avonden die door Calibre gehost worden in XOYO draaien.

FUZZ – Calibre zijn nieuwe album kwam zopas uit, wat vond je ervan?

Om Calibre kan je natuurlijk niet heen, zijn muziek is gewoon geniaal. Sterk bij hem is zijn muziek niet high-tech en net heel natuurlijk klinkt, als je zijn tracks hoort besef je soms hoe simpel het kan zijn om goed te zijn. Ik vind het werk dat hij maakte als Dominick Martin ook echt zot goed, er zit iets in zijn muziek dat mij echt raakt.

FUZZ - Amen! Bedankt voor de babbel, M-zine

Artiesten in dit artikel