Interview: Marco Bailey

Interview: Marco Bailey

Onze landgenoot Marco Bailey bracht deze maand zijn nieuwe LP, Temper, uit op zijn eigen label. Dit was het zoveelste wapenfeit van de altijd werkende, nimmer rustende Belg, die na 25 jaar dienst absoluut een vaste waarde in de technowereld te noemen is. Wij spraken hem de dag voor zijn nieuwe album uit zou komen!

FUZZ - Dag Marco, morgen komt je nieuwe album uit, zenuwachtig?

MB: Wel, het is ondertussen al lang mijn eerste album niet meer, dus dat valt goed mee. Ik ben uiteraard wel benieuwd naar de reacties. Tegenwoordig krijg ik meer en meer de indruk dat mensen die technomuziek kopen zich baseren op imago en populariteit, en minder op de muziek zelf. Dat valt me wel op.

FUZZ - Zelf heb je inmiddels wel een stevige reputatie opgebouwd. Kan dit voor jou niet in je voordeel spelen?

MB: Misschien wel, maar er zijn inmiddels echt belachelijk veel grote namen en labels. Mijn nieuw album komt nu uit op een label dat nog maar net gelanceerd is (Materia Music). Hiervoor was ik 17 jaar met een ander label (MB Electronics) bezig. Releasen op een nieuw label is toch altijd een stuk moeilijker dan releasen op een gevestigde waarde.

FUZZ - Je ander label, MB Electronics, staat momenteel even op hold. Wat is de reden hierachter?

MB: Ik was even klaar met de sound ervan. Bij het producen heb ik nu eenmaal afwisseling nodig. Het was voor mij niet positief en ook niet creatief om aan de sound van MB Electronics vast te houden. Ik zie bij veel labels dat hun concept volledig uitgemolken wordt en dat wil ik graag vermijden.

Artiesten houden vaak te lang vast aan een sound die goed verkoopt, al is het vanuit hun standpunt ook wel ergens begrijpelijk.

FUZZ - Wat moeten we ons concreet voorstellen bij de nieuwe richting die je met je album wil inslaan?

MB: Het blijft natuurlijk techno, voor alle duidelijkheid, maar ik ga nu terug naar een meer donkere kant van techno. Dit leunt meer aan tegen hetgeen ik een vijftiental jaar geleden ook deed. Er zijn trouwens veel populaire dj’s, denk maar aan Dax J, die mijn platen vanuit de periode rond 2003 spelen.

FUZZ - Retro is tegenwoordig inderdaad weer helemaal in, Nina Kraviz is ook éen van de dj’s die hier volledig in mee is.

MB: Zij is inderdaad éen van hen die hiermee begonnen is. Ze speelt vaak 90’s-platen in haar sets en er zijn veel mensen die haar voorbeeld zijn beginnen volgen. Nina draait trouwens ook soms Yves Deruyter, dat zijn platen van ’96, ’97.

Ik vind het wel positief dat die hele sound terug aan het opkomen is, en natuurlijk is het leuk om mijn eigen schijven vanuit die periode opnieuw te horen. Op mijn nieuw album staat er trouwens een nummer dat al van 2003 dateert, net omdat ik zie dat veel dingen van toen opnieuw in leven geroepen worden. Nu, uiteraard mogen we niet vergeten ook open te staan voor vernieuwende muziek.

FUZZ - Je hebt al heel wat albums gemaakt, wordt het niet moeilijk om origineel te blijven?

MB: Jazeker, het is net daarom dat ik veel probeer te variëren binnen het technogenre. Ik zeg trouwens niet dat dit sowieso een goed idee is. Misschien is het vanuit een commercieel standpunt beter om bij dezelfde sound te blijven omdat mensen je dan sneller gaan herkennen, maar voor mij is dat te saai.

FUZZ - Tijdens het producen maak je techno, je draait techno en je krijgt dan ook nog eens iedere dag promo’s binnen. Krijg je nooit genoeg van techno?

MB: Natuurlijk heb ik af en toe nood aan iets anders. Vooral qua promo’s is het werk echt niet bij te houden. Vroeger had je een serieus bedrag nodig om een studio te kunnen bouwen, nu kan je echter alles met software doen en eender wie kan op zijn kamer iets in elkaar steken.

Ik word momenteel echt compleet bedolven onder de promo’s. Dit is ergens wel spijtig. Ik ben er namelijk zeker van dat er veel goede muziek niet wordt opgemerkt omdat er een overaanbod is.

FUZZ - Naar wat voor muziek luister je buiten je werkuren?

MB: Om eerlijk te zijn heb ik vaak gewoon behoefte aan stilte. Als ik andere genres luister kan dit echt vanalles zijn. Ik luister naar rock en new wave, maar ook bijvoorbeeld naar ambient zoals de muziek van Boards of Canada of Clark.

Vroeger speelde ik rock en new wave in combinatie met dansmuziek en ik heb nog een pak platen van in die tijd liggen. Toen ik in België begon te spelen, rond 1988, was er één dj per nacht en moest je een volledig assortiment aan genres brengen om de mensen aan het dansen te houden. Ik speelde New Order, Bryan Adams, Rod Stewart, The Rolling Stones, The Pixies en The Cure, maar ook Michael Jackson, London Beat, S'Express, CC Peniston, Break for Love, noem maar op.

FUZZ - Wat was voor jou dan het punt om puur op techno over te schakelen?

MB: Ik ben pas in ’97, ’98 techno beginnen draaien. Ik zat eerst nog op Bonzai, waarvan de platen die Nina Kraviz nu speelt afkomstig zijn. Ook Charlotte De Witte zal er binnenkort een release op uitbrengen. In die tijd maakte ik snelle, harde trance en ravemuziek.

In ’99 kwam ik dan Carl Cox tegen op een feest in Gent in het Kuipke. Hij vroeg om een release te doen op zijn label en ik heb toen natuurlijk meteen ja gezegd. Daar is voor mij de bal aan het rollen gegaan. Het heeft mij dus zeker goed gedaan om die mens tegen te komen.

FUZZ - Zit er voor je label nog ander werk in de pijplijn?

MB: Jazeker, in januari komen de remixes van het album uit. Deze zullen onder andere van Marcel Fengler en Peter Dundov zijn. Verder komt er ook nog werk op uit van mezelf en anderen. Ik ga het echter niet, zoals vijf jaar geleden, rushen en elke drie weken een nieuwe plaat uitbrengen. Ik wil selectiever zijn dan vroeger, er is nu al genoeg overkill. Je muziek moet nog opgemerkt worden.

FUZZ - In Ibiza heb je een jaar je eigen event gedaan. Je hebt er vorige zomer elk weekend een club gehost. Hoe komt het dat je dit deze zomer niet gedaan hebt?

MB: Omdat de condities echt slecht waren. Er zijn al veel grote organisaties die afgehaakt hebben. De clubeigenaars willen al het geld opstrijken en de promotor moet alles betalen. Ook zitten heel veel dj’s exclusief bij een bepaalde organisatie omdat ze hier al lang mee werken. Ik begrijp dat, maar vaak zijn dit ook de mensen die veel volk trekken, dus het is niet altijd makkelijk.

FUZZ - Is het ergens niet jammer dat deze mensen nooit eens op een andere locatie of op een ander feestje kunnen spelen?

MB: Misschien wel, maar ik snap het ook wel. Waarom zouden ze iemand waar ze al jaren mee samenwerken en een goede relatie mee opgebouwd hebben aan de kant schuiven? Vaak hebben deze mensen samen iets opgebouwd en vaak krijgt de artiest in kwestie bijvoorbeeld tien datums per jaar van een bepaalde organisatie. Het is vooral een kwestie van wederzijds respect.

FUZZ - Techno is de laatste jaren erg geboomd. Wat vind je van deze alomtegenwoordigheid? Vind je dit iets positief of denk je dat dit op termijn slecht zal zijn voor het genre?

MB: Ik zie dit als iets heel positief. EDM heeft aan populariteit ingeboet terwijl techno altijd constant gebleven is. We vullen geen stages met 100.000 man zoals EDM, maar we zijn ook nooit volledig weggegaan.

Ik heb techno nooit weten vervagen, al sinds ik draai. Er zijn misschien wel dipjes geweest, I Love Techno in België is bijvoorbeeld verdwenen, maar dit lag volgens mij eerder aan de programmatie van enkele jaren dan aan de muziek. Ik heb echt mooie herinneringen aan I Love Techno, op de edities van 2004 en 2005 waren er 36.000 mensen, alleen voor techno! Dat was veel, zeker voor die tijd.

FUZZ - Denk je niet dat dit tegenwoordig ook weer mogelijk is?

MB: Dat zou kunnen, maar dan moet er wel iemand zijn die het lef heeft om het er opnieuw op te wagen. Er zijn ook al zoveel feestjes en festivals. Er komen ieder jaar vijf à zes festivals bij, en dan spreek ik nog niet eens over wat er allemaal in Nederland georganiseerd wordt.

Ik moet wel zeggen dat ik de indruk heb dat Nederlanders nog net dat tikkeltje enthousiaster zijn. Je merkt dit bijvoorbeeld aan de ticketprijzen. In Nederland kunnen tickets aan veel hogere prijzen verkocht worden dan in België, en toch zijn de evenementen ook altijd uitverkocht. Ik ben eveneens promotor en hier in België is het zwoegen en zweten, tenzij je altijd dezelfde mensen gaat boeken.

FUZZ - Je hebt al heel wat verwezenlijkt in je carrière: je bracht verschillende langspeelalbums uit, je releasete op enkele van de grootste labels die er zijn, je hebt een club in Ibiza gehost, je hebt je eigen label, … Wordt het niet moeilijk om nog groter te denken?

MB: Ik probeer gewoon alles beter te doen, niet per se groter, maar vooral beter. Ik ben nu met Materia bezig om de parties die ik in Ibiza deed overal ter wereld te doen. Bijvoorbeeld ook in Zuid-Amerika, of in februari doe ik een Materia-event in Chicago.

Constant zoeken naar nieuwe uitdagingen, daar hou ik van. Het is zeker niet altijd makkelijk, ik sta er alleen voor zonder sponsors of grote geldschieters. Het is de dag van vandaag zo dat je veel geld nodig hebt als je grote dingen wil doen.

FUZZ - Hoe komt het dat er geen sponsors zijn? Ik  kan mij wel inbeelden dat je naam toch wel wat interesse wekt?

MB: Sponsors zijn natuurlijk ook op zoek naar deals waar ze zelf iets uit kunnen halen. Zij worden dagelijks overspoeld met aanvragen, er zijn honderden events die sponsors zoeken. Bovendien wil men vaak geen pure techno-events sponsoren.

Het is dus niet altijd evident, maar ik ben zeker niet de enige die moeilijkheden ondervindt. Er zijn veel grotere dj’s dan mezelf die het eveneens moeilijk hebben om sponsors te zoeken. Dan zijn er nog de deals tussen bijvoorbeeld je brouwer en je sponsors onderling, stel bijvoorbeeld dat Heineken je wil sponsoren, maar de brouwer van het event werkt niet met hun, dan zit je al met een immens probleem.

FUZZ - Je hebt ondertussen zowat in elke club in België gespeeld. Welke is je persoonlijke favoriet?
MB: Momenteel zal dat de Forty Five in Hasselt zijn. Niet alleen omdat het vlak bij mijn woonplaats is, maar ook omdat je er drie zalen hebt en je dus op één avond verschillende genres kan programmeren. Bovendien ligt het op een industrieterrein waar niemand je lastig kan vallen, vlakbij de universiteit van Hasselt. Je kan er zo luid gaan als je wil, niet onbelangrijk bij techno. Verder blijven Fuse, Café d’Anvers en het nieuwe Kompass in Gent ook geweldige locaties. 

Artiesten in dit artikel