Interview: MUTED

Interview: MUTED

There's a new player in Town. Muted is een agency dat nog maar 4 maanden oud is. In die korte tijdspanne hebben ze al wat moois bereikt. ‘Muted by the mass, audible to creatives’ is de slagzin van het nieuwe platform. Wij voelden bezielers Mathias Cooymans, Lily Mazinova en Niels Feijen even aan de tand in hun kantoor gevestigd in Antwerpen.

FUZZ - Hoe is de oprichting van Muted tot stand gekomen?

Muted/Mathias: Ik ben altijd gepassioneerd geweest door underground muziek. In mijn laatste jaar kon ik voor mijn marketingstage een jaar aan de slag bij Sony Music Entertainment. Het is een major label met enkele heel grote popartiesten uit binnen- en buitenland. Dit heeft de passie enkel nog maar meer aangewakkerd. Daarna heb ik even voor een ander agency gewerkt en neigde mijn passie voor muziek naar de obsessieve kant. Ik moest altijd de laatste nieuwe tracks hebben, al ben ik zelf geen dj. Ik vond het gewoon tof om deze dan te delen met mijn vrienden.

Ondertussen ken ik Niels Feijen en Lily al even. Zij organiseerden tal van feestjes waarna we er ook eentje samen hebben georganiseerd. Doordat we veel dezelfde interesses deelden met elkaar, was het eens tijd voor enkele meetings. Uit die meetings maakte het origineel idee om een groot evenement te geven snel plaats voor nieuwe ideeën. Zo bleek dat wij alledrie eigenlijk al de kennis hadden om een eigen agency in het leven te roepen. 

Voor ons werd het duidelijk dat er een gat in de markt was, en dan vooral in Antwerpen. Er is niet echt een platform dat gevestigde artiesten, maar ook jong talent promoot. Er zijn nog wel tal van andere agencies. Maar hun visie blijft steeds breed, terwijl wij ons willen focussen op gevestigd talent en nieuw talent. Het is de bedoeling om samen met de nieuwe talenten te groeien.

FUZZ - Kunnen jullie nog eens verduidelijken – voor zij die het nog niet weten – wat een agency nu net doet voor zijn artiesten?

Muted: Het is een management- én een bookingsagency. Eigenlijk start alles bij de artiest. Hiervoor doen we musicmanagment. Een long- en shortterm plan uittekenen en zien hoe we dit zo goed mogelijk kunnen realiseren aan de hand van afspraken en goals. Die dingen worden vooraf besproken en later weer bijgeschaafd. Tourmanagement doen we ook, als een artiest in het buitenland moet spelen zullen we ervoor zorgen dat er iemand bij is om alle praktische en administratieve zaken in orde zijn.

Dan heb je nog de bookingstak. Dat is eigenlijk puur sales, het verkopen van je artiest. We zitten veel samen met festivals en clubpromotors waar we stelselmatig een goede band mee willen opbouwen. Zo zorgen we er ook voor dat onze artiesten op verschillende plaatsen, festivals kunnen spelen.

FUZZ - In welk opzicht verschillen jullie ten opzichte van de concurrentie?

Muted: We willen vooral in efficiëntie uitblinken. We merken bij de grootste agencies – we noemen geen namen – dat het moeizaam verloopt om een artiest te booken. De werking tussen promotor en agent moet zo soepel mogelijk verlopen. We focussen ons ook op talent. Er zijn nog zoveel artiesten die nog niet gehoord worden en daar willen we ons op toeleggen.

Onze database is voorlopig nog vrij klein en dat is ook bewust zo gekozen. We willen geen loze beloftes doen aan onze artiesten, maar ze net zo goed mogelijk ondersteunen in het bereiken van hun doelen. Wat nog een grote kracht van Muted is, is samenwerking. Wij krijgen het gevoel dat het tussen promotors in grote steden vaak ieder voor zich is. Dus willen we ook meer streven naar samenwerkingen tussen verschillende steden. Zo hebben we artiesten van Gent, Genk, Antwerpen, en zelfs Berlijn.

Om af te sluiten zijn we binnen de underground scene nog vrij ruim qua plaatsing van onze artiesten. Voor elk evenement binnen het house- en technospectrum hebben we een artiest om te zetten.

FUZZ - Jullie hebben nu zeven artiesten, zit daar nog een uitbreiding aan te komen? Eventueel internationaal?

Muted: Absoluut, momenteel zijn er een aantal gesprekken lopende, maar het is zeker onze ambitie om een internationaal platform te worden. De markt in België is zeer verzadigd en daardoor zijn we genoodzaakt om meer naar het buitenland toe te werken, maar dat is iets voor de nabije toekomst.

FUZZ - Is het bij jullie zoektocht naar nieuw talent nog steeds zo dat producers veel meer voorsprong hebben dan een dj pur sang?

Muted: Dat klopt! Een dj kan heel goed zijn, maar op een bepaald moment zal deze zijn hoofd aan een plafond stoten. Er zijn heel veel voorbeelden van dj’s die al op alle plekken in België hebben gedraaid - daar heb ik natuurlijk respect voor - maar als je het internationaal wil maken, wat onze ambitie ook is, moet je producen. We moeten de visie van ons gelijkstemmen met die van de artiest.

FUZZ - Met Niels Feijen, LYA, Lebawski en Lunoize hebben jullie heel wat mensen die weten hoe ze een event op poten moeten zetten. Is dit een must of enkel een groot pluspunt?

Muted: Het is helemaal geen vereiste, maar een mooi pluspunt. Het maakt het samenwerken van de verschillende concepten vooral leuker. We kunnen er dj’s van een ander agency zetten, maar dat is dus geen must. Het spreekt voor zich, ze zitten heel diep in de scene, kennen veel promotors, dj’s,...

Het wordt nog vaak fout opgevat, maar agencies dienen om een artiest te extrapoleren. Hetgeen gebruiken wat de artiest in kwestie al heeft bereikt om dat breder te trekken. Het is niet zo dat een dj bij een agency komt en het zo zal maken. Het toont gewoon de gedrevenheid en het enthousiasme van de artiest en zal hem enkel maar helpen in de toekomst. Vooral op vlak van public relations is het handig. Het is ook een wereld van verschil om mensen face-to-face aan te spreken ten opzichte van e-mail of telefoon.

FUZZ - Jullie hebben al enkele leuke samenwerkingen met o.a. Sunrise Festival, Natural High Festival, Walhalla Festival, Shipsomnia, Tomorrowland... Zitten er nog enkele leuken dingen aan te komen?

Muted: Veel mogen we nog niet verklappen, maar we hebben enkele lopende zaken in Ibiza. We zijn nog maar drie maanden van de grond dus deze festivalzomer waren er al veel deals vastgelegd met andere agencies. Het is vrij lastminute geweest dus is ons doel nu volgende zomer. Ibiza wordt heel belangrijk, maar we kijken ook hard uit naar de deals die we nu wel al hebben kunnen sluiten.

In oktober hebben we ook nog ADE waar we samenzitten met tal van buitenlandse agencies om dan verder het verloop van volgende zomer te bekijken en samenwerkingen aan te gaan. We mogen toch al redelijk trots op hetgeen we bereikt hebben op deze korte vier maanden.

FUZZ - Hoe zien jullie een agency binnen pakweg 10 à 15 jaar?

Muted: Een artiest moet enkel maar met zijn muziek kunnen bezig zijn. Op dat vlak denk ik dat een agency altijd wel een rol zal spelen binnen de muzieksector. We zien niet meteen drastische veranderingen. Een agency zal altijd een grote rol spelen bij het succes van een artiest en dat zal volgens ons niet snel veranderen. Je hebt altijd iemand nodig waarop je kan terugvallen.

We hopen vooral dat er meer samenwerking tussen verschillende promoters, steden en clubs zal ontstaan. Een ware harmonie met vooral een hevige passie voor de muziek!

FUZZ - Bedankt Muted voor dit interessante gesprek. Jullie artiesten zullen we met zekerheid deze zomer spotten op onze drukke festivalkalender.