Interview: Pilose

Interview: Pilose

Op vrijdag 1 april viert Fuzz zijn vijfde verjaardag in Decadance met 5YRS FUZZ! Op de affiche staan dj's uit alle windstreken van ons Belgenlandje, zo ook Steven Van Belle, ook gekend als Pilose. We kennen hem vooral van zijn fijne dj-sets en de events die hij met zijn concepten Ohm, CultUS en Voltage Festival op poten zet. We trokken een tijdje geleden naar Søndag, waar het bookingskantoor Korridor - nog één van Steven zijn verwezenlijkingen - een avond organiseerde. Tijd om hem even aan de tand te voelen!

FUZZ – Dag Steven, we kennen je vooral als Pilose, maar deze avond staat in het teken van Korridor, je eigen opgerichte bookingskantoor. Maar Korridor draait wel rond meer dan louter bookings?

Steven: Dat klopt, ongeveer een jaar begon alles eigenlijk met Border One. Ik volgde hem al een tijdje en was volledig verkocht aan zijn sound. Ik stelde hem voor aan de rest van de Ohm-crew en we geloofden allen volop in zijn project. Daaruit vloeide in eerste instantie dat we hem enkele mooie bookings aanboden en later ontsproot het idee er een waar artist agency rond uit te bouwen.

Aangezien er niet echt een agency bestond in ons land dat mensen met onze visie op techno samenbracht, besloten we het dan maar zelf uit de grond te stampen. Naast mezelf en mede Ohm-lid Gnostic, volgde A. Brehme en nu ook jong talent Phara. Ondertussen zijn we ook vervoegd door de beloftevolle Italiaan Drafted en de Nederlandse Tresor- en Sisyphos-residente Esther Duijn.

Het doel is om artiesten met een gelijkaardige visie op techno en muziek in het algemeen te verbinden. Ieder heeft zijn eigen stijl, maar toch hebben alle artiesten bij Korridor heel wat zaken gemeenschappelijk. We zijn allemaal crate diggers, zijn constant op zoek naar de nieuwste tracks en leveren telkens dj-sets met een uitgekiende platenkeuze waarover grondig is nagedacht. Het agency mag echter geen te grote proporties aannemen. Liever een hechte groep van 4-5 artiesten waar we voor de volle 100% in geloven, dan een agency met 20 artiesten waarvan we de helft geen mooie kansen kunnen bieden.

Maar daar blijft het niet bij. Enkele artiesten van Korridor zitten in de studio en werken aan veel belovende tracks. We hebben een specifiek doel voor ogen waar we naartoe werken, en dat omvat dus ook een eigen label in de toekomst. Zo willen we evolueren naar een 360°-platform dat zowel events, bookings, podcasts, releases, … van hoogstaande kwaliteit aanbiedt aan onze artiesten. Maar we hebben nog een stukje van de weg te gaan.

FUZZ – Hoe zou je zelf de ganse Korridor-sound omschrijven?

Steven: Moeilijke vraag waarop ik een éénduidig antwoord schuldig moet blijven. Eigenlijk willen we op Korridor geen gemeenschappelijke of specifieke sound kleven. Het is vooral de gedachtengang rond muziek en techno die in dezelfde lijn moet liggen. Al kan je wel stellen dat we allemaal into hypnotische, diepere techno zijn, met meer nadruk op melodieuze aspecten dan de meeste andere techno. Eigenlijk alles wat Drumcode-techno niet is. (lacht)

We blijven ook graag met onbekende tracks werken en houden vast aan een oldschool vibe, zo zal je niemand van ons een plaat horen draaien die in de Beatport Techno Top 100 terug te vinden is. Maar toch hebben onze artiesten een diverse manier van dj’en. Ik denk dat we wel kunnen stellen dat we voor iedere spot op elk technofeest één van onze dj’s kunnen plaatsen. A. Brehme is in mijn ogen bijvoorbeeld de koning van de melancholische opwarming in technoland. Border One heeft een unieke, duistere sound en Phara kiest resoluut voor het hardere werk.

FUZZ – Alles begon voor jullie met de Ohm-podcasts op Radio Quindo. Hoe zit het daar nog mee?

Steven: Op dit moment ligt onze radio stil. We begonnen inderdaad op Quindo waar we zowel lokaal talent als internationale toppers een podcast lieten opnemen. Dat was in de tijd dat bijna niemand in ons land een dergelijk concept had, de internetpodcasts waren nog maar net in opmars. De dag van vandaag heeft vrijwel iedere club, ieder label, iedere dj, … een eigen platform waarmee ze hun sound willen definiëren. We merkten dat onze sets op den duur wat aan het verdrinken waren in de grote overvloed aan tapes en podcasts.

We gingen ermee van start op het geknipte moment en we konden ons nooit inbeelden dat het zou uitgroeien tot zo iets groot. Maar we merkten dat na verloop van tijd de podcasts van onze jonge, Kortrijkse, organisatie niet meer konden opboksen tegen de grote instanties in binnen-en buitenland. Het moment dat we merkten dat onze radio niet meer op eenzelfde niveau zat als onze events of Korridor, besloten we er voorlopig even mee te stoppen. Tabula rasa, tijd om te herbronnen in plaats van krampachtig vasthouden aan onze principes en vaste werkwijze. Iedereen kan sets opnemen, maar we moeten er bovenuit kunnen springen. Maar sowieso krijgt dit verhaal dus vroeg of laat wel een vervolg.

FUZZ – Jullie hebben in die tijd maar liefst 71 grote artiesten kunnen strikken voor Ohm Podcasts. Op welke zijn jullie het meest trots?

Steven: De meest succesvolle was die van Rebekah, die ook met mijlen voorsprong de meest beluisterde is. We konden haar strikken net voor haar grote doorbraak en zagen onze tape vervolgens overal op sociale media opduiken. Ook op de sessie van Clouds, opgenomen tijdens ons event rond 1 jaar Ohm met ook RØDHÅD, ben ik wel erg trots. Dat was ons eerste echte topevent en het is altijd tof als je iets tastbaar, een te beluisteren set kan overhouden aan zo’n geslaagde editie.

FUZZ – Je haalde net de Ohm events aan. Maar naast de events rond Ohm organiseren jullie nog tal van andere zaken?

Steven: Klopt! Met Ohm organiseren we op regelmatige basis events in Kortrijk in De Kreun. Daarbij focussen we ons vooral op techno, maar onlangs hadden we bijvoorbeeld ook de Watergate 20 Release Tour te gast, met Matthias Meyer en Lee Jones. Veel mensen associëren Ohm altijd met pure techno, maar Watergate heeft bijvoorbeeld ook een mindset die perfect binnen ons plaatje past. Niet te plat, niet enkel teren op bass en kicks, maar mooie melodieuze lijnen verweven in top techhouseplaten.

Daar mikken we echt op, geen extreme headliners waarvan iedereen omver geblazen wordt of die moeiteloos 2000 man lokken. Nee, Ohm staat voor het ontdekken van aanstormend talent en we mikken graag op een kennerspubliek. Zo kan ik al zeggen dat de line-up voor 4 jaar Ohm, later dit jaar, volledig binnen dat plaatje zal passen.

Verder organiseren we ook CultUS in Decadance waar we in januari nog Lee Van Dowski te gast hadden en binnenkort Egbert. En tot slot organiseerde we vorig jaar de eerste editie van Voltage Festival in Zwevegem.

FUZZ – Kan je al iets meer kwijt over Voltage Festival?

Steven: Jazeker, de volledige line-up werd onlangs gelost en ik ben er eigenlijk best wel trots op. Met Just This komt één van mijn favoriete labels een showcase brengen met helden Christian Löffler en Hunter/Game als speerpunten. En ook met Tiefschwarz en heel wat aanstormend technogeweld op de affiche ben ik zeer tevreden.

Dit jaar zetten we met Voltage Festival de stap naar twee dagen. Het worden wel nog geen twee ‘full on’ festivaldagen. Aangezien het nog maar onze tweede editie is, is het niet opportuun alles al op twee dagen in te zetten, daarom kozen we voor een soort tussenstap. We willen geen stappen overslaan en dat alles wat we aanbieden, kwaliteit uitstraalt. Vrijdag openen we met een grote pré-party, enkel toegankelijk voor festivalgangers. Er zal slechts één stage open zijn, wel al met internationale artiesten. Zie het als een leuk meegenomen extraatje voor de campinggangers.

Met het ganse Voltage-verhaal willen we organisch groeien. Je ziet vaak organisaties of festivals die het na één of twee geslaagde edities megalomaan zien. Ze verdubbelen hun budget, vervijfvoudigen hun capaciteit etc. Bij velen resulteert dit echter in een verlies van controle en het inboeten aan kwaliteit.

Zoiets willen we met Voltage ten alle koste vermijden. We schenken meer aandacht aan het vertellen van het verhaal. Zo hebben we opnieuw een topsound met L’acoustics, zetten we opnieuw vol in op prachtige visuals en zorgen we voor gepaste decoratie. Iedere stage krijgt bijvoorbeeld zijn eigen uniek design, dat we slechts 1x gebruiken.

Onze line-up is een stukje sterker dan vorig jaar, maar bij ons hoef je geen grote kanonnen te verwachten die je op vrijwel elk Europees house- of technofestival tussen de headliners ziet prijken. Met Voltage Festival wil ik voor house en techno de richting uitgaan die Dour voor alternatieve muziek kiest. Als je onze line-up ziet, zullen velen wellicht 80% van de artiesten niet grondig kennen. Maar na het festival zal je heel wat muzikale ontdekkingen rijker zijn, waarvan enkelen uitgroeien tot major acts in de scene.

Ik durf er nu al prat op gaan dat enkele van de opkomende acts op onze line-up zich binnen een paar jaar volledig zullen ontplooien en zullen meespelen op het hoogste toneel. Kijk bijvoorbeeld naar onze vroegere Ohm-feestjes. We waren ook de eerste die RØDHÅD naar ons land haalden voor hij een ware hype werd.

Zo zijn er al heel wat artiesten geweest die voor het eerst bij ons speelden en een jaar of twee jaar later aan bod kwamen in clubs als Fuse of events als Kozzmozz. Dat streelt natuurlijk ons ego wel wat en we merken dat veel organisaties onze line-ups telkens grondig volgen. Door onze unieke locatie met Voltage in de verlaten elektriciteitscentrale is het bovendien mogelijk voor ons om iets meer experimentele acts te boeken en we kunnen de boekers vaak over de streep trekken door het complete verhaal rond het festival.

Voltage Festival 2015: Aftermovie from Frequency of Resistance on Vimeo.

FUZZ – Je hebt ook enkele events gedraaid onder het alias Sawyer. Hoe zit het daar precies mee?

Steven: Recent heb ik besloten dat project weer in de koelkast te steken. Het oorspronkelijke idee was om Sawyer te houden voor mijn hardere sets, en met Pilose dan te opteren voor meer techhouse of diepere sets. Maar ondertussen heb ik gemerkt dat België simpelweg te klein is om onder twee aliassen actief te zijn in nauw verwante muziekgenres. Daarom besloot ik in de toekomst weer alles op de naam Pilose in te zetten.

FUZZ – Op vrijdag 1 april treed je aan op 5YRS FUZZ in Decadance. We kozen jou wat als vertegenwoordig voor de West-Vlaamse technoscene. Hoe zit het juist met techno in West-Vlaanderen?

Steven: Ikzelf ben vooral actief in het Kortrijkse en kan dus niet echt oordelen over andere steden, al heb ik de indruk dat er in regio Roeselare en Ieper wel iets leeft. In Kortrijk heb je enkele grote spelers zoals King Kong Club en wijzelf en met Søndag hier vlakbij is de streek ook weer een volwaardige club rijker die telkens mooi gebalanceerde line-ups voorschotelt.

Het is dus wel mogelijk een mooi concept hier uit te bouwen, maar Kortrijk - en bij uitbreiding gelijk welk andere stad in West-Vlaanderen - is als vaste basis jammer genoeg te klein om uit te groeien tot een vaste waarde die meermaals per jaar pakweg 2000 man kan lokken. In Gent, Brussel en Antwerpen is zoiets wel mogelijk. We beseffen maar al te goed dat we nooit pakken geld zullen verdienen met events in Kortrijk. Maar wegtrekken uit Kortrijk of inzetten op massa-events staat nog niet in onze plannen. We zitten hier goed!

FUZZ – Bedankt Steven voor het interview en tot op 5YRS FUZZ! 

Foto: © Jan Steylemans

 

2015, you've been a remarkable year. A big thank you to all people who supported me, Ohm and our side projects. So much...
Geplaatst door Pilose op donderdag 31 december 2015