Interview: Raving George

Interview: Raving George

Met You’re Mine, de hit voorzien van vocals door Oscar & The Wolf, lijkt Raving George ook een doorbraak bij het brede publiek beet te hebben. Getuige de hoge hitlijstnoteringen. Daarnaast timmert de Playground-resident naarstig verder aan de weg naar de top van haar geliefkoosde technowereld, terwijl ze haar eigen concept KNTXT uit de grond wist te stampen. We vonden de tijd rijp om eens met Charlotte de Witte te gaan lunchen in haar Gent, terwijl we haar wat vragen voorschotelden.

FUZZ – De technohype neemt opnieuw een hoge vlucht. Hoe sta je daar zelf als artiest binnen het genre tegenover? Hoe zie je het verder evolueren?

RG: Natuurlijk vind ik het fijn dat het genre dat ik zelf in mijn hart draag opnieuw hoogdagen kent. Maar of dat zal blijven duren, is een andere vraag. Al denk ik dat techno nooit zal verdwijnen.

"Ik las onlangs nog een interview met Tiga, die toen stelde dat de basis van heel wat elektronische muziek op twee grote pijlers is gebaseerd, namelijk techno en house. Electro en electro house ontstonden eruit en in een later stadium EDM. Die vertakkingen zullen blijven komen en gaan, maar de basis – house en techno – zullen altijd aanwezig blijven, zij het af en toe op een lager pitje."

Als je ziet dat Kozzmozz ondertussen al 20 jaar meedraait, zegt dat genoeg. Vanzelfsprekend zullen er altijd dalen en pieken zijn, maar een ondergang zoals de electro-scene maakte, zie ik niet meteen gebeuren met techno. Kijk maar naar alle technoconcepten die met succes als paddenstoelen uit de grond schieten.

Enkel op vlak van festivals lijkt België nog wat achterop te hinken in vergelijking met onze buurlanden, op technogebied dan toch. Wij hebben bijvoorbeeld geen Timewarp, geen Awakenings, geen DGTL, … Maar de remonte lijkt ingezet, zo staan er op Pukkelpop en Extrema Outdoor heel wat mooie namen. Toch blijf ik nog steeds bij het standpunt dat techno net dat tikkeltje meer tot zijn recht kan komen in een duistere club, dan in de namiddag op een zonovergoten festival.

Verder zal het genre dankzij de nieuwe input meer of veel duidelijkere vertakkingen kennen. Zo heb je aan de ene kant de tragere, melodieuze techno à la Recondite en Tale of Us, en langs de andere kant het zwaardere beukwerk. Je hebt nu dus al veel verschillende onderverdelingen binnen techno, maar ik denk dat de aflijning tussen deze takken nog duidelijker zal worden in de toekomst. Alles zal afzonderlijk op een eigen tempo evolueren, misschien zelfs verder vertakken in verschillende subgenres en zo aanleiding geven tot een nieuwe stijl die de hype van morgen kan zijn.

FUZZ – Het technogenre staat deels gekend om zijn dj’s die vaak lange sets draaien. Denk maar aan Marco Carola die onlangs nog een dj-set van 24 uur speelde, of dichter bij huis Pete Howl, die zonder probleem een set van 11 uur uit zijn mouw schudt. Hoe sta jij daar tegenover?

RG: Zelf heb ik nog nooit zo’n ellenlange set gedraaid, maar ik sta er zeker voor open. Al moet alles dan wel goed zitten. De juiste timing, sfeer, locatie, … Het lijkt me een super gelegenheid om je publiek mee te nemen op een muzikale trip en je kan ook makkelijker eigen producties verwerken in je set.

Soms werd ik geboekt voor sets van een uur of anderhalf uur,  maar die zijn voorbij voor je het goed en wel beseft. Je hebt te weinig tijd om je verhaal op te bouwen en ofwel speel je zeer weinig nummers, ofwel doe je je tracks oneer aan door ze al na drie minuten weer uit te mixen.

FUZZ – Je bent onlangs ook begonnen met je eigen technofeestjes in de Fuse, KNTXT. Wat is het concept erachter?

RG: Eigenlijk ontstond alles nadat de mensen van Fuse me opbelden dat ze nog een bepaalde avond vrij hadden en ze vroegen me of ik eens een avond iets wou organiseren. Na overleg qua line-up en wat financieel haalbaar was, kreeg ik hun zegen om KNTXT in het leven te roepen. Ik probeer vooral te focussen op de muziek. Er zijn ook wel visuals, maar de muziek, techno, staat echt centraal. We proberen telkens opkomende, internationale artiesten voor te schotelen, bijgestaan door eigen talent en ik sluit steeds de avond af.

Voor de editie van 13 mei hadden we Sam Paganini als headliner, die onlangs met Rave nog een hit scoorde binnen de technowereld. Hij werd geflankeerd door de Portugees Lewis Fautzi terwijl Gentenaar Parheim de warm-up verzorgde. En ik kan nu al prijsgeven dat de volgende editie van KNTXT zal doorgaan op vrijdag 4 september. (n.v.d.r., ondertussen werd niemand minder dan The Advent aangekondigd als eerste naam!)

Sam Paganini live @ KNTXT in Fuse (13/05)

KNTXT FIRST ARTIST ANNOUNCEMENT!The Advent's career began after leaving school in 1986. Ever since, he has been...
Posted by KNTXT on donderdag 2 juli 2015

FUZZ – Hoe bepaal je de line-up of de artiesten die je wil boeken?

RG: Alles verloopt in samenspraak met de mensen van Fuse, maar verder kies ik vooral uit m'n eigen standpunt. Zo wil ik vooral artiesten boeken die ik zelf zeer graag bezig hoor en waar ik naar opkijk. Zo wou ik dolgraag voor de eerste editie Hans Bouffmyhre, gezien ik in iedere set één of meerdere nummers van hem draai.

Maar je moet er ook geen doekjes rond winden, iedereen probeert artiesten te boeken waarvan ze weten dat het goeie muziek zal opleveren én dat ze wat volk zullen lokken. En dit geldt nog meer voor een beginnend concept. Eens je aan credibiliteit gewonnen hebt, kan je wellicht puur op het muzikale teren, maar daarvoor moeten er eerst nog enkele succesvolle edities volgen.

FUZZ – Hoe zou je droomline-up eruitzien voor KNTXT?

RG: Oei, een moeilijke vraag.. Dan zou ik meteen met meerdere zalen willen werken. Hans zou sowieso mogen terugkeren (of zijn alter ego, Secluded) en verder vind ik dat Cleric ook geweldig goed bezig is. Subjekted, Mikael Jonasson of Tom Laws mag je er ook bijplaatsen. Zo’n repetitieve techno kan ik echt smaken. Gooi er nog ergens een Drumcode-artiest bij, en het plaatje is compleet.

Nina Kraviz zou ik ook graag eens boeken, samen met Len Faki waar ik ook nog steeds eindeloos veel respect voor heb. Verder vind ik namen als Recondite en Tale of Us ook geweldig, al zijn die misschien wat aan de ‘softe’ kant voor KNTXT.

Marco Bailey - Beyond Apollo (Hans Bouffmyhre Remix)

© Kurt Vandeweerdt / Louise Mertens

FUZZ – In het begin van je carrière draaide je vaak electro, een genre dat nu ten dode opgeschreven lijkt. Denk je dat er nog nieuw leven kan ingeblazen worden of is het passé composé voor de rauwe electrowereld?

RG: Dat is helemaal gepasseerd. Die muziek evolueerde eerst richting electro house en uiteindelijk vloeide daar EDM uit voort.

"Electro was dus slechts een tussenstap en had als genre niet voldoende, duurzaam draagvlak. Muziek zoals de platen waar pakweg Crookers en The Bloody Beetroots mee doorbraken, zullen we niet meer terughoren en zij zullen wellicht nooit meer hun succes van weleer kunnen evenaren."

Dat is nu eenmaal het probleem als je gespecialiseerd bent in één bepaald nichegenre. Eens het genre uitgeleefd is, sta je daar. Je kan je heruitvinden, maar dan krijg je sowieso de kritiek van je fans van het eerste uur over je heen. En dan nog is het slechts zeer weinig producers gegeven om uit te blinken in twee verschillende genres. Dat geldt ook voor mezelf. Als de technowereld als een kaartenhuisje in elkaar zou stuiken, heb ik ook geen poot om op te staan. Dan kan je conservatief blijven vasthouden aan je genre, of innovatief te werk gaan.

Maar dan nog, er zijn meer en meer dj’s voor minder plaatsjes. Het belang van een dj wordt soms in vraag gesteld. De beleving staat ook steeds meer centraal. Wat ben je met goeie muziek als er nul sfeer is. Maar ook omgekeerd. Bij sommige evenementen wordt er té veel op de belevingseconomie ingespeeld. Zonder goeie muziek sta je ook nergens. Soms heb ik het gevoel dat bij dergelijke concepten het respect voor de muziek en voor de kunst van het dj’en ontbreekt. Dat klinkt misschien hard, maar vanaf het moment dat muziek slechts bijzaak is naast alle randactiviteiten die je kan beleven op een event, hoeft het voor mij niet meer echt.

Raving George - Slaves

FUZZ – Kan je het vandaag de dag nog maken als dj zonder eigen producties?

RG: Ja, maar niet op internationaal vlak, tenzij je een wereldwonder bent op technisch vlak. Producties zijn een manier om je te onderscheiden van de rest en het is sowieso een hulpmiddel om aan extra boekingen te raken. Ik denk ook dat het bij vrijwel iedere dj, die vol passie met zijn vak bezig is, op een bepaald moment begint te kriebelen om zelf tracks te maken. Er is ook niets dat een grotere kick geeft dan je eigen tracks voor een volle zaal te draaien en de reactie van het publiek te aanschouwen.

FUZZ – Speelde dit ook mee toen je zelf aan het producen sloeg?

RG: Deels wel, maar het was vooral een logische stap die ik wou zetten. Je bent dag in dag uit bezig met muziek te analyseren, dan wil je dat natuurlijk ook zelf eens proberen.

"Eens je je over de demotiverende verkenningsperiode kan zetten – dat is werkelijk uren prutsen in de studio zonder ook maar enig degelijk geluid tevoorschijn te toveren -, krijg je de smaak te pakken."

Zelf draai ik echter niet zo vaak eigen nummers omdat ze niet altijd passen in mijn sets. Met de remix van You’re Mine komt daar nu wat verandering in. Het grote voordeel is dat die vocal herkend wordt en je zo het publiek sneller op de hand krijgt.

FUZZ – Over You’re Mine gesproken, nu scoor je ook bij een minder techno-minded publiek. Levert dat soms geen verkeerde boekingen op?

RG: O ja! Dat was en is nog steeds mijn grootste zorg rond de ganse samenwerking met Oscar & The Wolf. Ik wou niet dat mensen me boekten enkel door die song, omdat het gewoon niet representatief is voor hetgeen ik tijdens dj-sets speel. You’re Mine – de Original Mix althans – past simpelweg niet in mijn sets omdat hij veel te traag is.

Het is een evenwicht zoeken tussen wat de mensen van je verwachten en wat jij de mensen wil aanbrengen, een beetje wat jij van hun verwacht. Dit wederzijds patroon is uitdagend, maar maakt het ook wel heel interessant.

Raving George ft. Oscar & The Wolf - You're Mine (Raving George Remix)

FUZZ – Je producties kunnen qua sfeer en tempo inderdaad verschillen van je dj-sets. Bewuste keuze?

RG: Waar ik bij m’n dj-sets zo goed als altijd binnen bepaalde BPM-grenzen blijf, wil ik met mijn producties veel breder gaan. Ik schrijf en maak nu eenmaal graag muziek, los van het feit of het clubmateriaal is of niet. Zo was mijn remix voor BRNS nog een pak trager, 70 BPM. Leg zoiets op in een dj-set en de flow stuikt ineen. Maar dat zal me niet weerhouden om zo’n muziek te blijven maken. Zolang de mensen maar beseffen dat er bij Raving George een groot verschil kan liggen tussen dj-sets en producties.

BRNS - Void (Raving George Remix)

"Ik denk ook dat ik niet echt een eigen signature sound heb. Sommigen vinden dat een nadeel, sommigen vinden dat net positief. Het antwoord laat ik aan jullie interpretatie over, al vind ik het toffer om creatief bezig te blijven. Als je een herkenbare sound hanteert, verval je al snel in het herkauwen van je vorige tracks."

Hoeveel producers zijn er niet die jaarlijks met een zomerhit naar buiten komen die qua sound krak hetzelfde is als hun hit van vorig jaar? Zoiets wil ik dus niet. Want op het moment dat ze vastzitten, moeten ze zichzelf dan toch heruitvinden. Dan krijg je sowieso tegenkanting. Daarom hou ik het liever breed, zodat ik de mensen telkens weer kan verrassen met iets nieuws en meer vrijheid heb bij het maken van nieuwe muziek. Maar op vlak van emotie moet het wel consistent blijven naar mijn mening. Zo moet ik ook niet plots afkomen met zomerse, feelgoodhouse met saxsolo’s erin verwerkt.

FUZZ – In ons voorgaand interview met Scuba zei hij dat hij qua producties zwaar beïnvloed wordt door buitenlandse gigs en de sfeer errond. Klopt dit?

RG: Ik heb veel nood aan vernieuwing als inspiratiebron. Of dat nu binnen- of buitenland is. Ik kan bijvoorbeeld een geniale ingeving krijgen wanneer ik in Decadance ga feesten, een club waar ik al jaren bijna wekelijks naartoe ga. Maar ik kan evengoed snel onder de indruk zijn van de natuur of van historische en vervallen gebouwen. De sfeer die daar huist, geeft meteen een weerslag op je gemoed, wat je inspiratie kan aanwakkeren.

FUZZ – Wat zijn jouw favoriete labels van het moment?

RG: Onlangs heb ik nog eens een lijstje erover opgesteld omdat ik net een nieuwe EP af had. Als eerste schreef ik toen Truesoul op, een sublabel van Drumcode waar ook Dubspeeka op uitbrengt. Daar komen echt heel wat geniale releases op uit. Geen loeiharde techno, maar toch zeker ook niet soft.

Verder Octopus Recordings, zij brengen trouwens vaak straffe sample packs uit. Figure mag zeker ook bij dat rijtje, omdat Len Faki gewoon een held is. Life & Death vind ik dan weer een label dat stuk voor stuk prachtige nummers uitbrengt, maar voor mijn eigen producties wellicht iets te melancholisch en kalm. En tot slot Sleaze Records, het label van Hans Bouffmyhre. Maar om daar op te mogen releasen, zal ik toch nog serieus wat moeten bijschaven en een stukje harder gaan.  

dubspeeka - Primary K272 (Original Mix)

FUZZ – Mogen we dan binnenkort ook een nieuwe release verwachten?

RG: Zeker! Eerst en vooral wil ik een paar techno-EP's uitbrengen, om aan te tonen dat ook na You’re Mine techno mijn prioriteit blijft. Maar ik blijf ook wel actief qua producen op andere vlakken. Zo is er een nieuwe samenwerking met een vocalist.

Op welk label mijn techno-EP uit zal komen, weet ik nog niet. Veel van die labels zijn precies heel logge, bureaucratische structuren waardoor het erg lang duurt vooraleer je meer weet over een eventuele release. Alles blijft zo lang aanslepen. Bovendien had ik wel al releases op Bad Life en Crux, maar dat zijn an sich geen pure technolabels. Een echte geschiedenis of achtergrond op dergelijke technolabels heb ik dus nog niet, wat het er zeker niet makkelijker op maakt.

FUZZ – En nog een laatste vraagje voor onze lezers: welke producers moeten ze zeker beginnen volgen volgens jou?

RG: Moeilijke vraag… Voor Playground schuim ik wel wekelijks al mijn promomails af, maar veel tijd om daarnaast nog intensief nieuwe muziek op te zoeken, ligt wat moeilijk. Beatport afzoeken, lukt nog wel, maar daar houdt het meestal ook bij op. Wel ben ik laatste tijd zeer zwaar onder de indruk van Dubspeeka. En verder een dikke pluim voor NT89. Die verricht werkelijk monnikenwerk in zijn studio. Zeker de moeite, zijn aankomend werk!

FUZZ – Bedankt Charlotte voor de gezellige babbel!

Playground: Raving George #23

Foto's: © Fille Roelants Photography

Artiesten in dit artikel