Interview: The Magician

Interview: The Magician

Het is in Brussel te doen. De hiphopscene floreert (met Fire Is Gold als laatste wapenfeit), maar de stad levert ook 's lands roemrijkste danceproducers af. Lost Frequencies en The Magician voeren moeiteloos charts over de hele wereld aan en touren van metropool naar festival. Die laatste, Stephen Fasano, kwam recent nog langs in Bloody Louis, de club die op haar beurt aan een indrukwekkend parcours bezig is. Fuzz ging langs voor een babbel!

FUZZ - Je speelt heus niet vaak in België. Hoelang was de vorige keer geleden?

Stephen Fasano: Hier in Bloody Louis is het een jaar geleden, en verder moet het Tomorrowland vorige zomer zijn. Ik woon nochtans in Brussel. Wel, de helft van de tijd. Ik heb ook een huis in Londen en een studio in Los Angeles. Makkelijk om te reizen.

FUZZ - Je komt net terug van een tour in Amerika. Moet je de aanpak van je sets wijzigen per continent?

Fasano: Goh, je moet je playlist continu blijven wijzigen hé. Maar ik bekijk het niet continentaal: ik speel sowieso wat ik wil, waar ik ook ben. De aanpak gaat echter wijzigen wanneer ik op een festival sta met 10.000 man voor m'n neus, tegenover een kleine club. De vibe doet dan veel. Ik sta graag dichter tegen de mensen. Nog voor ik een producer was, was ik uiteraard DJ. De uitdaging om mensen te doen bewegen was er steeds. Ik wil niet simpelweg op 'play' duwen.

FUZZ - Vandaar dat je Magic Tapes ook onophoudelijk doorgaan. Herbeluister je af en toe oudere exemplaren?

Fasano: Nee, echt nooit! Ik flans ze zelfs erg last minute in elkaar. Vaak prikken we een datum en probeer ik de mix dan een dag op voorhand op te nemen, maar even goed is het de dag zelf nog. Zo kan ik de allerlaatste exclusieve nummers die in m'n mailbox vallen nog mee opnemen. Ondertussen weten bevriende producers en labels dat, en sturen ze nog snel iets door. Vanaf de mix online staat maak ik een nieuw mapje aan op m'n pc, voor alle muziek die vanaf dan binnenstroomt (lacht). Een nieuwe maand, vol nieuwe muziek.

Vorig jaar heb ik wel de allereerste tape nog eens herbeluisterd, maar ik herkende mezelf haast niet. Ze zeggen dan telkens van 'Wat ben je veranderd', maar het is de muziek die veranderde. Ik ben een DJ, ik probeer te spelen wat er hip is. Dat deed ik toen, en dat doe ik nu. Ik speel nog steeds disco en house, maar die genres wijzigden nu eenmaal.

FUZZ - Je muziek komt steeds met mondjesmaat; single per single. Denk je nooit aan een groter project?

Fasano: Vier jaar geleden was ik aan een album bezig. Er lagen al zeven nummers klaar. Maar op dat moment ontplofte mijn tourschema. Plots had ik amper tijd om eraan verder te sleutelen. Eer het terug wat kalmer werd, werd ik vader van een dochter. Ondertussen waren er al twee jaar gepasseerd en klonk alles outdated. De melodie zit nog snor, maar de sound klinkt als 2010.

FUZZ - Je eigen nummers groeien wereldwijd uit tot hits - Tied Up is het zoveelste schot in de roos. Hoe is het om de toon te zetten en de sound van hits te sturen?

Fasano: Dat voelt goed! Ik steek erg veel passie in wat ik doe. Zonder die passie had ik het al lang achter me gelaten. Zowel voor muziek als mode ben ik erg gepassioneerd. Dat gevoel van een 'leider' te zijn begon al op school. Klasgenoten kwamen steevast vragen hoe ik m'n broek op een bepaalde manier plooide of van waar ik m'n schoenen haalde. Twee maand later stond iedereen er dan met die broek of die schoenen (lacht).

Qua muziek probeer ik heel veel op te slorpen. Manieren van producen, structuren van songs, ... Ik bestudeer nummers, en zal wellicht andere zaken opmerken dan wanneer jij ze hoort. Dat vergt veel energie, maar uiteindelijk maakt het me dan wel de producer die ik ben. Catchy is het codewoord.

FUZZ - Haal je dan enkel inspiratie uit muziek? Of kan dat even goed uit een goed boek of architectuur zijn?

Fasano: Zeker! Ik probeer zo vaak mogelijk muziek te schrijven wanneer ik reis. Op een vlucht, op een trein, ... Dat kunnen dan de gekste dingen zijn die een ideetje geven; de landschappen die voorbijglijden, de snelheid waaraan we gaan, de lichtjes in de cabine, ... Reizen is eveneens een passie. Wanneer ik ergens speel en ik hoor dat er een nieuw restaurant in de stad is, moet en zal ik het uitproberen. Ik probeer vrienden te bezoeken, foto's te maken, de vibe op te slorpen, ...

Enkele jaren terug was ik in Chili, waar ik de afterparty voor Crystal Fighters moest verzorgen. We verbleven in hetzelfde hotel en het was voor ons beiden de eerste keer dat we in Chili waren. Ik wou er dus meteen op uittrekken, maar zij zijn drie volle dagen in het hotel gebleven. Wie doet dat nu?

FUZZ - Hoe probeer je dan weg te blijven van invloeden die niet thuishoren bij The Magician of jezelf te kopiëren?

Fasano: Het handige daarbij is dat ik niet helemaal alleen aan m'n muziek sleutel. Ik laat nummers in wording horen aan vrienden, vraag hulp aan producers, ... In Londen zit ik vaak samen met Mark Ralph, die ook Clean Bandit en Years & Years van muziek voorziet. Even goed werkte hij al samen met Julio Bashmore en Duke Dumont. Z'n studio is echt gigantisch. Vaak neem ik m'n nummers bij hem op, waarna hij de finale mix doet. Niet alle nummers, maar Sunlight bijvoorbeeld werd daar gemaakt.

De inspiratie komt sneller als je met twee aan iets denkt, in plaats van in je eentje op je slaapkamer. Wanneer ik een remix maak, is het net tegenovergesteld: ik krijg de verschillende deeltjes, ik ga die dan ook alleen herwerken. Maar wat hij doet, als producer te hulp schieten, zie ik ook wel zitten. Zo hielp ik onlangs Mickey bij z'n laatste nummer, wat uitkomt op m'n label Potion. Het is iets helemaal anders. Ik raak de beats niet aan, maar mix ze gewoon tot hun finale versie.

FUZZ - Ligt daar de toekomst voor op je oude dag?

Fasano: Goh, er zal sowieso een periode komen dat ik niet meer als een beest zit te touren. Dat is best zwaar. Ondertussen weet ik al hoe ik langere periodes onderweg overleef: minder alcohol, voor meer comfort kiezen, ... Maar ik heb een gezin nu, dus ik speel al minder. Ik ga ook niet onder stoelen of banken steken dat de fijnste shows eruitgekozen worden. Zowel financieel als qua accomodatie. Shows moeten namelijk geld op de plank brengen.

FUZZ - Nog in die categorie zette je een constructie op met Sony, Ministry of Sound en Ultra. Vergeten hitproducers vaak zichzelf te beschermen op dat vlak?

Fasano: Ik weet uiteraard hoe de vork aan de steel zit, maar ik probeer er ook niet te vaak aan te denken. Je mag in tijden van streaming services echt niet beginnen tellen. Bij Spotify zie je letterlijk hoe vaak je nummer gespeeld wordt. Die constructie is eerder het vastleggen van de manier waarop we al enkele jaren werkten. Ik werk graag met deze mensen samen. M'n manager en m'n vrouw - die zowat de helft van de deal bedacht - ook. Ze bedenkt vaak titels en doet het artwork.

FUZZ - Doet ze goed! Bedankt voor het gesprek.

Artiesten in dit artikel