Interview: TWAN

Interview: TWAN

Voor fans van industrial en harde techno is TWAN al lang geen onbekende meer. Samen met twee jeugdvrienden startte hij ons all-time favoriete event in België: Rimbu. Op de line-up daarvan prijkten reeds namen als RandomerAnDI Hate ModelsPerc en JacidorexTWAN sluit deze legendarische avonden vaak zelf af met loeiharde sets waartegen zelfs de agressieve muziek van voorgaande artiesten niet op kan. Ondertussen staat hij ook in voor de organisatie van Reposession (dat op 15 November doorgaat met artiesten als Miss Djax en CJ Bolland) en is hij betrokken bij Voltage Festival, waar hij in het verleden ook al stages hostte. Je leest het al: hoog tijd voor een babbel!

FUZZ - Ondertussen is Rimbu een gevestigde waarde aan het worden bij Kompass. Wat was voor jou de aanzet om met deze feestjes te beginnen?

Ik heb event- en projectmanagement gestudeerd, samen met twee goede jeugdvrienden begon toen het idee te ontstaan om samen een event te organiseren. We bleken vrij sterk te matchen qua muzikale smaak en interesses, daarnaast waren we het er allemaal over eens dat we iets wouden doen dat niet standaard is. Na veel lange brainstormsessies is Rimbu er dan gekomen. Met Rimbu willen we niet zomaar het zoveelste techno-event zijn en hebben we altijd sterk ingezet op de beleving van ons publiek, vandaar dat we veel moeite steken in het ontwikkelen van onze visuals en het kiezen van onze animate en decoratie. 

FUZZ - Rimbu is inmiddels van de kleine naar de grote zaal verhuisd en verkoopt ook steeds uit, krijgt harde techno meer voet aan de grond in België? 

Jazeker, ik merk wel dat de scene beduidend aan het groeien is, en daarmee groeit Rimbu ook, er wordt veel meer naar hardere muziek geluisterd dan vroeger. Op zich vind ik dat wel een leuke evolutie. Ook internationaal merk je dat het genre het goed doet, vooral in Parijs is er een hele grote scene. Zelfs events met kleinere namen kunnen daar toch wel een paar duizend mensen lokken. Organisaties die je daar  zeker in de gaten moet houden zijn onder andere PosessionExil, Raw Agency, Tapage Nocturne… . Verder zie je het genre ook in Nederland floreren, met bijvoorbeeld Reaktor, Verknipt, Basis,  Rotterdam Rave enzovoort.  

Qua festivals is er dan weer nog ruimte voor verbetering in België, grotere festivals spelen nog vaak op veilig en gaan eerder voor de écht grote namen zoals een Amelie Lens bijvoorbeeld. Gelukkig is er Voltage Festival, maar ook Dour, zij blijven toch ook wel verrassen qua line up. Ze hebben de laatste jaren artiesten als Paula Temple, Rebekah, Jacidorex, I Hate Models en Manu Le Malin gehad, lang niet slecht dus!

FUZZ - Je hebt ondertussen wel al wat gigs gedaan in het buitenland, welke was je favoriet tot nu toe?

Éen van de leukste buitenlandse gigs was voor Frequent Defect in Libanon, op zich op een klein event maar het was éen van mijn leukste ervaringen tot nu toe. De gastvrijheid daar is ongeloofelijk. Verder draai ik veel in Parijs en ga ik ook af en toe naar Nederland. Binnenkort draai ik bijvoorbeeld in Maassilo in Rotterdam, het betreft eigenlijk een groot drum & bass- en hardcore-event maar ze hebben nu voor de eerste keer ook een techno-zaal gehost door SSSPCR. Onder andere CloudsTim TamaMyler en [KRTM] staan er ook geprogrammeerd. Maar om terug te komen op je vraag en een favoriet te kiezen, eigenlijk is dat moeilijk want ik heb al heel veel goede herinneringen aan de events waar ik tot nu toe al heb gedraaid. 

FUZZ - Je maakte al enkele tracks samen met [KRTM] en jullie deden in het verleden ook B2B’s, kennen jullie elkaar al lang?

[KRTM] en ik kennen zijn al verschillende jaren heel goed bevriend. In 2016 zijn we samen beginnen producen, onze eerste EP is eind dat jaar uitgekomen genaamd 2 Boners op Madback Records. [KRTM] is meer en meer een gevestigde waarde aan het worden in de scene, zijn tracks zijn enorm divers en eclectisch en toch vormen ze een steeds een mooi geheel. Zeker iemand om in het oog te houden in de toekomst dus!

FUZZ - Zelf heb je al even niet meer gereleased, kunnen we de komende maanden nieuw werk van je verwachten?

Mijn laatste release is inderdaad al enkele maanden geleden. Ondertussen heb ik heel veel geëxperimenteerd in de studio maar nog niets concreet afgewerkt.  Ik ben bezig aan een aantal leuke projecten maar wil er verder nog niets over verklappen!  Ook ga ik in januari aan een nieuwe EP beginnen, wel wil ik er nog geen label op plakken. Ik heb een aantal aanbiedingen maar ik ga bewust nog nergens op in omdat dit een zekere druk op mij legt. Ik wil de vrijheid kunnen hebben om aan iets te werken wanneer ik het voel. Ik ben behoorlijk voorzichtig met het uitbrengen van mijn muziek, alles moet echt tot in de puntjes af zijn. Misschien ben ik hier net iets te perfectionistisch in. 

FUZZ - Kompass zou tegen eind 2020 moeten verhuizen, zijn jullie ook al aan het uitkijken naar andere opties in Gent of hangt jullie toekomst af van de nieuwe locatie voor Kompass?

Ik zou niet zeggen dat onze toekomst afhangt van de nieuwe locatie maar ik zou het heel jammer vinden moesten we we Rimbu niet meer in Kompass kunnen organiseren. Zelf ben ik minder op de hoogte over een verhuis, al weet ik wel dat Kompass ons tijdig nieuws zal geven. We merken ook dat we gehecht zijn aan Gent, we hebben hier een sterke fanbase dus het zou leuk zijn als we hier zouden kunnen blijven. Verder spelen we met het idee om eens iets in het buitenland te doen, Parijs zou bijvoorbeeld leuk zijn aangezien de scene daar zeer sterk staat. Maar ook hier is het niet dat er al echt concrete plannen zijn. 

FUZZ - Hebben jullie nog nooit een event in Brussel overwogen? Op zich denk ik wel dat er ruimte is voor een event als Rimbu in de hoofdstad.

We willen die optie zeker niet uitsluiten, maar ook hier zijn de plannen nog ver van concreet. 

FUZZ - De lijst artiesten die al op Rimbu kwam spelen is stilaan behoorlijk indrukwekkend, wie zou je zelf nog op de affiche willen krijgen?

Veel van de artiesten die we graag op Rimbu wouden krijgen zijn ondertussen ook al langs gekomen, maar er zijn er zeker nog heel veel die we willen uitnodigen. Paula Temple, Blawan, Regis, Kobosil en 999999999  staan bijvoorbeeld heel hoog op mijn wishlist. Tommy Four Seven zou ook vet zijn, zeker als het zou lukken in B2B met een andere artiest. Ik houd wel van het exclusieve dat B2B-sets hebben, ook al betaal je natuurlijk dubbel voor dezelfde speeltijd. Het voornaamste is dat je het publiek er iets speciaal mee kan bieden, dat is belangrijk voor ons. De set van Paula Temple en SNTS op Intercell in Amsterdam vond ik ook bijvoorbeeld heel sterk. Ten slotte is het voor mij ook een droom om ooit Aphex Twin te kunnen boeken, fingers crossed! 

FUZZ - Nu het dan toch over namen gaat: kan je misschien al iets prijsgeven over de namen van de volgende Rimbu-editie?

Nog niet, maar voor mij is het éen van de mooiste affiches tot nu toe. We hebben voor onze 4e verjaardag ook een aantal verassingen voorzien. Ik kan niet wachten om online te gaan met het evenement! De aankondiging zal niet meer lang op zich laten wachten, en mensen die naar Reposession komen krijgen misschien zelfs al een tipje van de sluier gelicht!

FUZZ - Qua line up is er wel wat overlap tussen Rimbu en Reposession, komen de twee niet in elkaars vaarwater?

Op zich niet, al zijn er natuurlijk veel gelijkenissen. Reposession is ooit begonnen als samenwerking met Where House, uit Antwerpen. Zij hebben een tijdje stil gelegen maar zijn nu weer herbegonnen. In de tussentijd zijn wij Reposession blijven verderzetten.  Het doel was, en is, vooral om rave-vibe van vroeger, uit de 90's, terug te brengen, vandaar ook de naam Reposession. Het thema is echt kale koppen, trainings en 90's gabber- en ravemuziek. Rimbu focust meer op de hedendaagse industrial techno.

FUZZ - Ik was zelf aanwezig op de vorige editie van Rimbu en merkte dat het er voor de line up die geboekt was behoorlijk hard aan toeging. Nico Moreno speelde alles al plat nog voor de avond goed en wel begonnen was en daarna leken artiesten als Randomer en SFPDJ wel te moeten volgen. Was dit de bedoeling?

Het was niet voorzien, maar ik merkte wel dat het aansloeg. We hebben lang getwijfeld over het uur waarop we Nico Moreno zouden laten draaien, maar uiteindelijk ben ik wel blij met onze keuze. Het was tof dat Randomer bijvoorbeeld hierop inspeelde en harder dan normaal draaide, en dat SFPDJ en VTSS er ook hier en daar hardcore tussen smeten. Zelf sloot ik samen met Tymon af en had ik ook geen enkele reden om mij nog in te houden. Ik kom vanuit de hardcore-wereld dus voor mij was het ook tof om mijn oude platen nog eens te kunnen afstoffen. 

FUZZ - Draai je zelf altijd met vinyl?

In het verleden wel, tegenwoordig gebruik ik echter vaak gewoon CD-spelers. Daar voegde ik recent een sampler en een kleine modulaire synth aan toe voor effecten. Voor mij is dat echt de perfecte combo, je kan zoveel invloeden in je set steken en het geeft je enorm veel mogelijkheden. 

FUZZ - Je zei dat je een achtergrond in hardcore hebt, jeukt het nooit om terug te keren of zit je goed in de harde techno?

Net zoals in de techno scene zijn er de laatste jaren ook veel bewegingen geweest in de hardcore scene. Ik heb sowieso ook altijd graag techno gehoord en ik heb nu in feite het beste van twee werelden. Ik heb de indruk dat de Belgische hardcorescene misschien iets minder levendig is als vroeger, al ben ik er zelf ook gewoon minder in mee. Op zich keer ik er in mijn sets wel hier en daar naar terug, maar het is wel zo dat ik niet echt meer in de scene zit. De stijl van de hedendaagse hardcore ligt mij ook gewoon net iets minder, ik ben meer voor de olschool hardcore, het is gewoon opzwepender. Het is niet dat ik alle recente releases slecht vind, maar over het algemeen ligt het mij iets minder. 

FUZZ- Nog een klassieker om mee af te sluiten: wat zijn je drie favoriete platen van het moment?

[KRTM] ft. Trasher – Placebo
Het is moeilijk om mijn favoriete track te keizen van [KRTM] omdat ik ze allemaal gewoon heel goed vind. Als ik dan toch een moet kiezen is het deze. Een loodzware rave track die elke keer opnieuw de dansvloer doet ontploffen. Zit momenteel in bijna elke set die ik speel.

Dr. Macabre - 1,2,3 Fuck You 

Dr Macabre ken ik al vanvoor ik me ben beginnen verdiepen in techno. Hij heeft een heel kenmerkende sound die ik heel goed vind. Hij heeft nog veel bekende platen geschreven zoals Poltergeist, The Last Dinosaur of Danse Macabre. Maar deze blijft wel éen van mijn favorieten.

 Andreas Kramer - Drums From Hell (Kay D Smith Remix)

Deze track doet me heel hard denken aan de techno van eind de jaren 90 en begin de jaren 2000. Precies een rijdende trein die van geen ophouden weet. Klinkt nog steeds heel actueel en komen veel terug in mijn recente sets.

 

FUZZ - Bedankt voor de babbel, TWAN!