Interview: Weval

Interview: Weval

Op 12 april treden onze noorderburen Merijn Scholte Albers en Harm Coolen, beter bekend als Weval, op in de Botanique in Brussel. Dit optreden maakt deel uit van een tournee die volgt op de release van hun tweede langspeelalbum: The Weight. Deze LP kwam begin deze maand uit op Kompakt, het label waar ook artiesten als KölschGui Boratto en Patrice Bäumel reeds muziek op uitbrachten. Wij kregen het duo begin deze maand te pakken voor een interview. 

FUZZ - Jullie nieuwe album kwam opnieuw uit op Kompakt, vanwaar opnieuw de keuze voor dit label?

Op zich is de keuze voor Kompakt er éen die contractueel al vast lag, toen we tekenden voor ons vorige album hebben we meteen voor nog een album bijgetekend. Anderzijds zijn we zeker niet ontevreden met Kompakt, het is een leuke groep mensen en we krijgen ongelofelijk veel tijd en vrijheid om ons ding te doen. We werken dus sowieso graag met hun.

Voor dit album was het wel nuttig om zoveel tijd te hebben, we hebben veel geëxperimenteerd en hebben bepaalde kanten van onszelf verder ontwikkeld. Dit was nodig aangezien we veel live hebben opgenomen, zoals vocals en drums.

FUZZ – Het klopt inderdaad dat dit album minder elektronisch klinkt dan zijn voorganger, vanwaar deze keuze?

Nieuwsgierigheid. We hadden een pak meer middelen om zaken op te nemen. Het is heel leuk je drums op te nemen zoals je dat zelf wil. In het begin was dit echt zoeken, we laten niet snel de controle los en samenwerken met andere muzikanten was dus wel een behoorlijke stap voor ons. Dat we muzikanten kenden van onze livetournee heeft deze drempel kleiner gemaakt. 

FUZZ – Het is algemeen bekend dat jullie niet snel de controle loslaten. Is dit de reden dat er geen gastartiesten op jullie album staan?

We hebben het hier wel over gehad, maar we voelden ons nog niet klaar om met andere mensen samen te werken. Voor ons is dit op het vlak van producen toch nog een ander vakgebied waar we ons eerst verder in moeten verdiepen. Het voelde voor ons niet nodig om dit te doen, bovendien vinden we het leuk om het allemaal zelf te doen. Niet iedereen zit immers graag vijf uur aan een stuk te zoeken naar een bepaalde sound.

FUZZ – Hoe ga je dan met je perfectionisme om tijdens je liveshows? Is er nog ruimte voor improvisatie tijdens jullie concerten of hang je eerder vast aan een strakke repetitie?

We proberen zoveel mogelijk te improviseren tijdens onze liveshows, maar dit kan uiteraard alleen als het op een gestructureerde manier kan. Voor ons is dit een enorme uitdaging, aangezien we inderdaad behoorlijke perfectionisten zijn. Met je groep dingen uitproberen is veel intenser en uitdagender dan met je muis drumloopjes maken.

Vroeger waren we van mening dat alles altijd perfect moest gaan, maar dit maakte dat het boeiende van onze liveshows er gewoon af ging, live is nu eenmaal een andere wereld dan de studio. We hebben dan besloten meer te improviseren en zijn een hele hoop drums en samples gaan zoeken voor onze duoshow, en tot onze verbazing liep die heel goed. Het was net het loslaten dat alles veel leuker maakte. Toen zijn we ook meer beginnen inzetten op live spelen met de band tijdens sommige stukken van de set.

 

FUZZ - Jullie hebben inderdaad een stevige livereputatie, maar anderzijds omschrijven jullie jezelf ook als nerds die graag in de studio zitten te prutsen. Wat verkiezen jullie zelf: touren of producen in de studio?

Dit is vrij complementair, de twee vullen elkaar goed aan. Van een hele drukke tour zijn we sowieso geen fan. Veel reizen en spelen is vrij zwaar, je kan het niet vergelijken met twee concertjes per maand doen. Als we moeten kiezen verkiezen we sowieso een jaar studiowerk boven een jaar touren. Voor ons is de grootste beloning na een tournee ook dat we erna weer de studio in kunnen duiken. Nu verlangen we beiden echter wel naar de tournee, we hebben al lang geen shows meer gedaan dus op dit moment kunnen we het ons ook niet voorstellen dat we het spelen ooit beu zouden geraken.

FUZZ – Jullie zeiden hiernet dat je op vlak van samenwerkingen nog veel bij te leren hebt. Zijn er artiesten waar jullie aan denken?

Het is niet dat we nu iets in de pipeline hebben.  We hebben ooit wel eens een mailtje gekregen van A$ap Rocky, maar Amerikanen flirten wel vaker met andere artiesten zonder dat er echt een samenwerking van komt. Het is wel behoorlijk gek om uit het niets een mailtje te krijgen van een superster van zijn kaliber.

FUZZ – Spijtig dat het nergens op uitdraaide dan. Zou je terug op de kar springen mocht je opnieuw van hem horen?

Waarschijnlijk wel. De producer waarmee we zouden samenwerken heeft ook Monster van Kanye West gemaakt, we zijn nog altijd enorme fan van dit album. Om met zo iemand in de studio te duiken moet ontzettend leerrijk zijn, daar zeg je gewoon geen ‘nee’ tegen.

FUZZ - Ik las dat jullie bewust wegblijven van moderne muziek om niet teveel te worden beïnvloed tijdens het producen. Is dit haalbaar?

We hebben een enorme schat aan muziek verzameld doorheen de jaren, dit viel dus goed mee. We zijn vooral fan van 70’s funk en soul, we hebben voor The Weight ook veel van die 70’s drumcomputers opgenomen. Nu doen we af en toe ook DJ-sets en hiervoor zijn we wel op zoek gegaan naar wat modernere muziek, dat was wel een switch voor ons. 

FUZZ – Gisteren raakte bekend dat Keith Flint van The Prodigy overleden is. Waren jullie zelf fan?

Merijn: Ik vond het vooral vroeger enorm sterk, The Fat Of The Land was éen van mijn allereerste CD’s. Ik heb het een tijd geleden nog eens beluisterd en ging er nog steeds goed op, het is en blijft een legendarisch album.

Harm: Voor mij was The Prodigy altijd te hard, op zich heb ik wel nostalgische herinneringen aan de muziek omdat je het hoe dan ook vaak hoorde op feestjes en dergelijke. Maar ik was persoonlijk minder fan van het punk-aspect van hun muziek. 

Binnenkort komen onze noorderburen naar België. Zij spelen 8 juni live op de Woodstock stage tijdens Extrema Outdoor Belgium. We kijken ernaar uit!