Interview: X-Coast

Interview: X-Coast

X-Coast kan gerust éen van de rijzende sterren binnen de elektronische muziek genoemd worden. Zijn Mango Bay was het hoogtepunt van menige house-set, terwijl zijn nieuwe releases een retro trance-kantje hebben en naadloos aansluiten binnen de harde en snelle techno-wind die momenteel doorheen Europa waait. Dit plus zijn interessante keuze op vlak van persfoto's (van de hand van Ivana Cavic) was voor ons reden genoeg om de in New-York verblijvende Serviër eens op te bellen!

FUZZ - Ik zag op je SoundCloud dat je verwees naar X-Coast als een eiland in de Caribische zee, en je eerste tracks hebben inderdaad een tropisch kantje. Vanwaar kwamen deze invloeden?

Wel, X-Coast is ontsprongen vanuit een veelheid aan ideeën en gevoelens. Zo rond 2012 reisde ik ontzettend veel, en zodus werd ik constant heen en weer geslingerd tussen westerse en oosterse invloeden. Ik ben namelijk afkomstig uit Servië. Ongeveer rond diezelfde periode begon ik de nood te voelen om conceptueler te gaan werken, en wilde ik meer met stereotiepen gaan spelen. Van daaruit ontstond het idee van een eiland in mijn hoofd waar ik mijn fantasie de vrije loop zou kunnen laten gaan. Het grappige is dat ik nog nooit op een tropisch eiland geweest ben, en dat het idee er éen te bezoeken mij angst inboezemt. Ik vrees dat ik mijn fantasie ermee zou kwijtspelen.

FUZZ - Terwijl je oudere tracks meer housegericht zijn neigt je recentere muziek meer naar trance toe, het aantal beats per minuut ligt ook gevoelig hoger. Kunnen we naar de toekomst toe meer trance van je verwachten?

In feite heb ik dit soort muziek altijd al gemaakt, maar niemand wou het uitbrengen. Ik vind dat X-Coast een altijd evoluerend iets moet zijn. Mijn volgende EP die er zit aan te komen gaat bijvoorbeeld pure techno zijn. Grappig dat ik deze switch nu maak trouwens, want vroeger speelden veel vrienden van mij in Servië techno terwijl ik exclusief drum & bass draaide, ook al luisterde ik wel veel naar techno. Ik maak mijn muziek enerzijds heel gevoelsmatig, anderzijds produce ik graag vanuit het idee dat ik een producer binnen een bepaalde tijdsperiode ben. Ik kan mij dan echt behoorlijk maniakaal gaan verdiepen in de muziek van die tijd en ik spreek zelfs met mensen die actief waren in die specifieke periode. Dit kan mij ontzettend inspireren om naar het specifieke gevoel van die periode op zoek te gaan in mijn muziek. Dat maakt ook dat het moeilijk voorspelbaar is wat ik in de toekomst zal maken. 

 

FUZZ – Wat kunnen we op vlak van releases over het algemeen nog van je verwachten?

Wel, allereerst is er die techno-EP op Steel City Dance Discs. De tracks gaan van 136 tot 142 BPM dus al bij al is dat vrij stevig. Dan komt er ook nog een collab-EP aan waarbij ik op elke track met een andere artiest ga samenwerken. De bedoeling is echt om compromisloze muziek uit te brengen en de tracks gaan van trance over house naar breakbeat en downtempo. Ik hoop rond kerst ook wat Riviera Records merchandising uit te brengen. Zie het als een corona-survivalkit met een 3D-geprinte hagedisketting en pink socks, zoek maar eens op wat dat is! Ten slotte komt er nog een KPAX-EP aan waarop ik samenwerk met DJ Rada, en breng ik ook een track uit op Mama Told Ya, het label van Anetha.

FUZZ- Anetha remixete onlangs éen van je tracks. Haar muziek is op zich wel harder dan de jouwe, wat maakt dat je haar gevraagd hebt?

Wel, Synthetic Dreams was in feite al gemaakt nog voor ik Anetha kende. Ik wist niet goed wie ik wou laten remixen, omwille van de 150 beats per minuut  is het immers niet de makkelijkste track om onder handen te nemen. Daarbij komt dan nog eens dat het een nummer is dat mits een paar foute aanpassingen al snel de cheesy kant op zou kunnen gaan.

Nu vernam ik via een kennis dat Anetha sowieso al muziek van mij draaide in haar sets, dus besloot ik om gewoon contact op te nemen. Ze was meteen heel enthousiast en op enkele weken tijd had ze al een draft van de remix klaar. Het was precies waarnaar ik op zoek was! Ik hou van remixes die een richting uitgaan die ik zelf niet zou kunnen maken. Alles wat ik met X-Coast maak is heel gevoelsmatig en eerlijk, en in die zin zou ik zelf nooit met een dergelijke track op de proppen hebben kunnen komen. Dat Anetha ontzettend hot is op dit moment is natuurlijk mooi meegenomen.

 

FUZZ - Ik heb begrepen dat je van Servië afkomstig bent, maar nu in New-York leeft. Vanwaar deze verhuis?

Ik kwam naar New-York vooral vanuit een nood aan verandering, en ik ben behoorlijk geobsedeerd door de muzikale en culturele geschiedenis van de stad. Niet dat ik daar op dit moment veel van kan ondervinden natuurlijk. Met Servië blijf ik uiteraard een speciale band behouden, mijn hele familie en ook veel van mijn vrienden wonen er. Ik ben er deze zomer geweest, toen de corona-cijfers belachelijk laag lagen en we nog gewoon feest konden vieren, daar draaien was éen van de zaken die mij dit jaar het meeste energie gaven.

FUZZ - Hoe is het gesteld met house- en technoscene in New-York?

Laat het mij zo zeggen: als er geen geld mee verdiend wordt is het niet relevant in de VS, ik weet niet of de scene momenteel echt gezond te noemen valt. Muzikaal gezien zijn de VS moeilijk te bevatten. We leven ook in een tijd waarin goede muziek alleen het niet meer doet, tenzij je veel geduld hebt. Ik geloof dat écht goede muziek altijd wel zijn weg vindt, maar als je wil dat het snel gaat moet je agencies inschakelen om voor jou te lobbyen. Ik vind het wel jammer als ik jonge mensen hoor die nog voor ze een track releasen al een heel businessplan met PR-investeringen klaar hebben. Ik zeg niet dat dat oneerlijk is en besef goed genoeg dat de wereld groter problemen heeft, maar het is iets om je bewust van te zijn. 

FUZZ - Ik las dat sinds je muziek begon te producen je dit ook vrij fanatiek gedaan hebt. Voor er zoveel mee bezig te zijn bracht je relatief weinig tracks uit. Ligt er ergens nog een grote stapel X-Coast tracks stof te vergaren?

Ik heb inderdaad een pak onuitgebrachte tracks. Ik heb nog niet echt een idee wat ik ermee van plan ben, soms gebruik ik ze in mijn mixes en sommigen breng ik mogelijks ooit weleens uit. Ik zou sowieso vaker kunnen releasen, maar ik wil dat ik van geen enkele track spijt krijg.  Het stoort mij absoluut niet als mijn muziek binnen een hokje past, maar het mag niet iets zijn waar ik binnen zeven jaar van denk: ‘shit, waar was ik mee bezig?’.

Ik vind het overigens leuk dat mensen mijn tracks echt linken aan gebeurtenissen in hun leven. Neem nu Mango Bay, ik kreeg ooit een bericht van een meisje wiens vriend overleden was en Mango Bay was hún nummer. Het is mooi dat mijn muziek deel kan uitmaken van zoiets betekenisvol, hoe droevig het ook is.          

FUZZ - Ik vond op je SoundCloud een aantal pure jungle en drum & bass-sets, wat is je relatie met dit genre?

Ik ben heel lang into drum & bass geweest, en heb gigabytes vol aan drum & bass staan en ik werk zelfs aan een track die echt een Ed Rush & Optical-vibe heeft. Vroeger draaide ik niets anders!

FUZZ - Ik hoorde onlangs Dropping Science van Danny Breaks en moest tijdens de break onmiddellijk aan jouw muziek denken.

(zet Dropping Science op): Klopt! Het heeft zeker wat dezelfde vibe als mijn muziek, de melodie doet mij wat denken aan Velvet Rope. Ik denk wel niet dat dat ik dit soort muziek nu nog zou kunnen maken, het neigt meer toe naar mijn oudere tracks.

FUZZ - Wanneer ik je over muziek hoor spreken dan krijg ik de indruk dat je muzikaal geschoold bent, klopt dat?

Ik heb inderdaad een master in audiovisuele- en videokunst, daar heb ik zeker veel technische kennis opgedaan. Nu, ik denk wel dat geen enkele school je echt een stijl kan aanleren, daar moet je zelf aan werken en mee experimenteren. School was wel nuttig om zaken die ik door middel van experiment al enigszins wist te bevestigen. Het was in zekere zin een bevestiging van het feit dat ik zaken op de juiste manier deed. Bovendien wapent school je met een terminologie om de zaken die je doet ook te gaan benoemen.

FUZZ  - Bedankt voor de babbel, X-Coast!

 

 

Artiesten in dit artikel