Kan iParty op tegen zijn internationale concurrentie?

Kan iParty op tegen zijn internationale concurrentie?

Doorheen de voorbije jaren is het heel wat simpeler geworden om op de hoogte te zijn van wanneer er weer een topfeest in de buurt is. De tijd van posters plakken en flyers uitdelen lijkt nu voorgoed voorbij. Via het internet en sociale mediakanalen wordt de partyminded bevolking overspoeld met promo voor feesten of clubavonden in het land. 
 
Phil Bass, een jonge ondernemer uit Hasselt, dacht dat de manier van reclame maken beter kon en besloot het heft in eigen handen te nemen. Enkele maanden later stond de eerste versie van iParty online. De mobiele applicatie geeft gebruikers de mogelijkheid om zelf op zoek te gaan naar een feest op maat aan de hand van bepaalde zoekcriteria. Ondertussen zijn we een jaar verder en is de app volwassen genoeg geworden om een concurrentietest aan te gaan binnen het wereldje. 

Facebook

De eerste en meteen ook grootste concurrent in de rij is Facebook. Het sociale netwerk werkt puur volgens een word-of-mouth systeem. Bezoekers ontdekken een event doordat vrienden zich aanwezig zetten of doordat ze een bepaalde organisatie of club volgen. Het wordt de organisatoren ook steeds moeilijker gemaakt om een groot publiek te bereiken zonder advertenties of sponsored posts te kopen.
 
Facebook heeft zonder twijfel de grootste database van events en organisaties, maar laat dat nu ook juist zijn belangrijkste zwakte zijn. Doordat iedereen events kan aanmaken bestaat er geen enkele vorm van kwalitatieve filtering. Goede clubavonden gaan verloren tussen de massale stroom aan niet relevante evenementenpagina’s waardoor gebruikers gefrustreerd kunnen raken. Het is ook niet mogelijk om zelf een filter in te stellen op het grootste sociale netwerk ter wereld. Facebookers krijgen niet de mogelijkheid om naar een feest binnen een bepaald genre of een bepaalde afstand te zoeken.

N1GHT 

Ook binnen België is er nog een belangrijke concurrent. In 2014 haalde de start-up van N1GHT een bedrag van één miljoen euro op om zich verder te ontwikkelen. Toch laat het platform nog heel wat te wensen over. De zoekresultaten zijn vaak irrelevant en er is ook geen sprake van een kwaliteitscontrole. Jammer genoeg is het ook niet mogelijk om je favoriete clubs of organisatoren te volgen binnen de applicatie die bovendien enkel op iPhone beschikbaar is, Android- of Windows Phone-gebruikers blijven in de kou staan. De grote database biedt enorm veel potentieel, maar er is nog heel wat werk aan de winkel qua gebruiksvriendelijkheid en kwaliteitscontrole. Bovendien organiseert N1GHT het evenement Click Chat Boum met sprekers uit de eventwereld, zo proberen ze ook buiten het digitale een impact te creëren.
 
 

Resident Advisor 

Zelf zijn we grote fan van het Australische online magazine Resident Advisor. Sinds hun oprichting in 2001 hebben ze een enorme groei doorgemaakt waardoor ze nu behoren tot één van de meest gerespecteerde platformen rond elektronische muziek. Bij veel van de fans staat RA bekend als een betrouwbare bron om topfeesten over heel de wereld te vinden.
 
Het netwerk van Resident Advisor is dan ook enorm. Heel wat van ’s werelds bekende en minder bekende clubs werken samen met het platform om extra bezoekers te lokken. Resident Advisor biedt een eigen ticketservice aan. Dit maakt het voor de gebruikers nog simpeler om aan een kaartje te geraken om zo hun favoriete artiesten live aan het werk te zien. Jammer genoeg is die mogelijkheid er enkel voor de events waar het bedrijf zelf een partnership mee heeft. Voor veel jongere feestneuzen is het vaak ook inefficiënt om steeds de Mastercard van mama of papa te moeten vragen aangezien met Maestro of Bancontact betalen niet mogelijk is. 
 
Het grootste nadeel van Resident Advisor vinden we bij de zoekmogelijkheden. Binnen België kan er niet per stad gezocht worden waardoor kleinere events in provinciesteden als Hasselt, Brugge of Bergen vaak verloren gaan tussen de grote clubs uit Brussel of Antwerpen. Dat zou goedgemaakt kunnen worden door events in de omgeving weer te geven, maar dat is vooralsnog niet opgenomen in de applicatie of op de website. 
 
 

iParty

En hoe zit het met iParty zelf dan? De applicatie springt in het gat dat Resident Advisor achterliet, een uitgebreide keuze aan zoekmogelijkheden. Persoonlijk zijn we bijzonder grote fan van het zoeken naar events binnen een bepaalde afstand. Die functie is niet landgebonden waardoor iemand die vlak aan de grens woont ook internationaal kan zoeken. 
 
Het grote idee achter iParty was om enkel feesten van een bepaalde kwaliteit aan te bieden aan zijn gebruikers. Lokale scoutsfuiven of de erotica-TD van een Leuvense studentenvereniging zal je gelukkig niet tegenkomen. Phil Bass focust zich met zijn project vooral op de betere clubs die ons land en ook onze buurlanden te bieden hebben. Er is alvast een samenwerking met Fuse en Café d’Anvers waardoor gebruikers als eerste op de hoogte worden gesteld van de nieuwste clubnights. 
 
Een leuke extra is de keuze om vanuit de mobiele app een taxi te bestellen. Ideaal om na een zware nacht niet nog een hele lijst taxicentrales af te moeten bellen om toch maar thuis te geraken. Het belangrijkste minpuntje is het op dit moment nog redelijk beperkte aanbod aan evenementen in vergelijking met zijn concurrenten. Ook de functionaliteiten en afwerking moeten nog wat groeien, maar we zijn er vrij zeker van dat iParty nog heel wat groeipotentieel heeft.  

Conclusie

Op de Belgische markt van partyfinders is er zeker plaats voor de iParty. Heel wat feestbeesten zijn het beu om zich door het overaanbod aan rommel op Facebook te moeten worstelen op zoek naar dat ene topfeest met een Ricardo Villalobos of enkele lokale talenten. De app van Phil Bass biedt het perfecte alternatief voor wie kwaliteit boven kwantiteit verkiest en enorm opgewonden wordt van de toffe extraatjes die aangeboden worden. Wij nemen alvast een kijk naar het aanbod voor volgend weekend!