KERK is (bijna) dood, lang leve KERK!

KERK is (bijna) dood, lang leve KERK!

De kogel is door de (excusez le mot) kerk: op 18 maart vindt het laatste feest plaats binnen de muren van KERK. Binnenkort worden de fabrieksgebouwen in Gentbrugge met de grond gelijk gemaakt om plaats te ruimen voor de nieuwe woonwijk. Voor het zover is, organiseert KERK een slotweekend om U tegen te zeggen: van 17 tot 19 maart kan je er terecht voor vier dagen vol muziek, kunst, food en natuurlijk feest.

Jonge kunstenaars krijgen carte blanche, tien eigenzinnige Gentse restaurants komen hun beste beentje voorzetten onder toezicht van de Superette, voor de skaters is RollerDisco terug en -last but not least- is er het twaalf uur durende slotfeest. Voor de gelegenheid wordt de volledige site ingepalmd: met vijf zalen wordt geen hoek van de fabriek onbenut gelaten.

Ruitjes

In 2013 kochten projectontwikkelaars Re-Vive & Vanhaerents de Sidaplax-site in Gentbrugge. Op dit bedrijventerrein van een kleine 2 hectare was de firma Sidaplax gevestigd die er tot 2011 vensterfolie voor briefomslagen produceerde – de zogenaamde 'ruitjes'. De projectontwikkelaars plannen er een nieuwbouwproject dat toepasselijk RUTE werd genoemd. In afwachting daarvan stelden de ontwikkelaars de voormalige fabrieksgebouwen tijdelijk open voor verschillende vzw's, ateliers en buurtverenigingen.

Een van die vzw's was vzw Springstof die zijn concept KERK doopte naar de straat waar de site gevestigd is: de Kerkstraat. Wat startte als een tijdelijke ontmoetingsplaats in augustus 2014, werd de voorbije jaren een begrip in Gent en ver daarbuiten.

KERK werd een creatieve hub die plaats bood aan een brede waaier van activiteiten: van concerten, feesten & foodfestivals tot stadstuin (KERKHOF), expositieruimtes, rommelmarkten, een tijdelijke fietsherstelplaats, workshops, ateliers, pop up family days & roller disco's. Fuzz vroeg zich af hoe de organisatie de voorbije jaren ervaren had en regelde een gesprek met Jules Gahide, één van de organisatoren die er van in het begin bij was.

Fuzz - Wees gegroet! Hoe is het KERK avontuur begonnen?

JG: Na een aantal evenementen in verschillende Gentse zalen zoals Charlatan, Vooruit & Eskimo zijn we in 2014 gestart met feesten in de grindbakken aan Dok-Noord. We merkten dat deze feesten op ongewone locaties buiten het clubcircuit aansloegen bij ons publiek en we beslisten om op die weg verder te gaan. Na wat speurwerk botsten we op de Sidaplax-site.

De projectontwikkelaars hadden het terrein in 2013 gekocht en stonden open voor een tijdelijke invulling van hun brownfields. Tussen de aankoop van oude, soms zwaar vervuilde, fabrieksterreinen en de eigenlijke start van de sloop of vernieuwingswerken verloopt er al snel een aantal jaar en wij mochten helpen deze gebouwen een tijdelijke zinvolle bestemming te geven. Aanvankelijk was het voorzien voor een periode van acht maanden, uiteindelijk is het bijna drie jaar geworden.

Fuzz - KERK heeft bewezen dat entertainment in een woonwijk niet per se een clash hoeft op te leveren. Was het moeilijk om de kerk in het midden te houden?

JG: Het was niet evident om onze plaats te vinden in deze buurt. Aanvankelijk kampten we met de klassieke problemen die gepaard gaan met evenementen: parkeeroverlast & bezoekers die lawaai maken bij het verlaten van de site. Deze issues hebben we stelselmatig opgelost door stewards in te zetten, een mobiliteitsdossier op te stellen en geluidsisolatie te voorzien.

Die ingrepen hebben hun nut bewezen maar het neemt niet weg dat het moeilijk blijft om in een dichtbevolkte buurt geen overlast te veroorzaken. Door infomomenten te houden, buurtbewoners uit te nodigen en briefjes te posten probeerden we de druk op de buurt zo laag mogelijk te houden. Maar het is een verouderde buurt, wat het niet evident maakt om de bewoners bij het project te betrekken.

Fuzz: Waar ben je het meest trots op in de bijna drie jaar KERK?

JG: De Sidaplax-site is geen concertzaal, club of expositieruimte. Het is en blijft een oude fabriek die we een nieuw leven proberen te geven maar het blijft moeilijk. De fabriek bestaat vooral uit grote ruimtes, wat heel wat inspanning vraagt om die te transformeren tot kleine ateliers.

Het gebouw vergt ook heel wat onderhoud en het elektriciteitsnetwerk is compleet verouderd. Bovendien maakt het wispelturige klimaat in België het ons ook niet gemakkelijk. Maar ik denk dat we bewezen hebben dat creativiteit en originaliteit altijd wint. Ik denk dat dat onze belangrijkste verdienste is: aantonen dat de invulling belangrijker is dan de verpakking.

Fuzz - Heb je een persoonlijk hoogtepunt van de voorbije jaren?

JG: Een van mijn persoonlijke favorieten was het kunstenfestival 'Bring Your Own Beamer'. Het was een open source expositie in samenwerking met Nerdlab waarbij mensen zelf hun kunstwerk meebrachten. Zoals de naam doet vermoeden, draaide het vooral rond audiovisuele kunst en beeldende kunst. We hebben twee edities georganiseerd. Op editie 1 hadden we 75 kunstenaars die hun beamer meebrachten en daarop hun werk toonden. Dat ging heel breed: van een simpele projectie tot volledig AV-installaties.

BYOB | Gent from Mediaraven vzw on Vimeo.

Fuzz - Dit weekend wordt KERK begraven, komt er een vervolg in het hiernamaals?

JG: Momenteel bereiden we een project voor om de oude stadsbibliotheek aan het Zuid een tijdelijke invulling te geven. In samenwerking met vier andere organisaties (Nucleo, Timelab, Totum & Democrazy) zijn we het dossier aan het opstellen. Er is nog niks definitief beslist maar stilaan begint het vorm te krijgen. Als het dossier goedgekeurd wordt, zouden we op 1 mei van start gaan. Een deel van de activiteiten van KERK zouden we naar daar doorschuiven. Het gaat om een tijdelijk project van acht maanden, daarna moeten we plaats ruimen voor ambtenaren.

Fuzz - Wat mogen we tenslotte verwachten van het slotweekend van KERK?

JG: We willen alle activiteiten die de voorbije jaren op KERK een prominente plaats hadden in één weekend bundelen. Food is altijd heel belangrijk geweest voor ons, idem voor nightlife en ook roller disco heeft altijd goed gewerkt. Daarnaast mag je ook heel wat interventies verwachten. Zo is er Nerdlab met beeldende kunst en zullen er twee huiskunstenaars hun werk tentoonstellen. Voor de gelegenheid hebben we ook een groot doolhof gemaakt in één van de leegstaande ruimtes.

Sloopnacht

Voor de sloopnacht slaat KERK de handen in elkaar met Dekmantel Selectors, Nåchtvøgels & Kunstencentrum Vooruit. Selectors, een project van de Amsterdamse Dekmantel-stal, focust op DJ's die zich volledig toewijden aan hun vak. Het Selectors platform, dat in 2016 het licht zag, speelt op twee fronten.

Enerzijds organiseert Selectors een klein festival in Kroatië (max 1500 bezoekers), anderzijds brengt het compilaties uit. De eerste kwam in 2016 uit op naam van Motor City Drum Ensemble, de tweede verscheen eind februari met Young Marco achter de draaitafels. KERK wist hem te strikken voor hun slotfeest en zorgt daarmee meteen voor een Belgische première van Selectors. Marco Sterk zal twee zalen cureren en heeft onder andere Gilb'r, Vakula & Tapes uitgenodigd.

Op de slotnacht mag ook de organisatie Nåchtvøgels niet ontbreken. In de voorbije tweeënhalf jaar bouwde de organisatie een stevig nest uit in KERK met gasten als KiNK, Mandar, Barac, Jennifer Cardini, Job Jobse, Steffi en Tama Sumo. Voor het sloopfeest nodigen ze niemand minder dan Levon Vincent en Zenker Brothers uit.

Verder ook heel wat Belgen op de affiche: Nosedrip, DJ Jensen, Maté vs Bafana, Kong b2b Karawane, KooDoo b2b LaMaz. Een vijfde ruimte tenslotte wordt ingepalmd door Kunstencentrum Vooruit waar je kan wegdromen op ambient & new age met Ben Bertrand, Fourth World Magazine, Bruno Coussée, Lieven Martens & IJf Boulet.

Kunst mag je verwachten van de hand van studenten van 2de Bachelor Autonome Vormgeving van het KASK & Conservatorium. Zij zullen op uiteenlopende manieren inspelen op de KERK omgeving: met performance, muurschilderingen, installaties en video. Spacemakers, Ojito & Zazzu zorgen voor een visuele trip doorheen het weekend.

Amen!