Mijlpalen: The Subs' debuutalbum "Subculture" wordt tien jaar

Mijlpalen: The Subs' debuutalbum "Subculture" wordt tien jaar

Subculture is één van de meest iconische albums in het Belgisch elektronisch muzieklandschap in het eerste decennium van deze eeuw.

We schrijven 2006. In Gent slaan Jeroen Papillon De Pessemier, Wiebe Loccufier en Koen Leroux de handen in elkaar en starten een groepje op die qua genre ergens tussen punk, trash en electro ligt: The Subs. Wiebe en Koen speelden voorheen al samen als het dj-duo Starski & Tonic die vooral in de studentenstad Gent al naam gemaakt hadden.

Maar ook The Subs doen het goed in de Gentse en zelfs Belgische scene met undergroundhitjes als Fuck That Shit en You Make Me Spill. Begin 2008 komt fidget house en trash electro binnengesijpeld in onze Belgische clubs en festivals. Bijna gelijktijdig brengen The Subs het beter verteerbare Kiss My Trance uit die uiteindelijk de hitlijsten bereikt.

 

Datzelfde jaar, op 27 oktober, bewijst het trio dat ze over meer talent beschikken dan het op een onehitwonder te houden: hun debuutalbum Subculture ziet het levenslicht en verschillende nummers veroveren onverwacht zowel de Belgische dansvloeren als radio: Music Is The New Religion, From Dusk Till Down en My Punk.

"We deden gewoon ons ding" weet Jeroen hierover aan Fuzz te vertellen. "We volgden wel op de voet wat er op het internationale clubtoneel gebeurde en maakten onze hoogst eigen versie daarvan." 

"We deden gewoon ons ding"

Tien jaar later lijkt de trash electrohype echter uitgestorven te zijn. Of toch niet? "Electro is echt wel een boom met een dikke stam en vele vertakkingen. Het is iets van alle tijden en zal nooit helemaal verdwijnen. We voorzien zéker een heropleving. De hardere kant van het alomtegenwoordige techno begint namelijk erg dicht tegen trashy electro aan te scheuren. Er zijn veel IBM-achtige releases, en dat is ook heel erg verwant aan electro." aldus Jeroen.

Bijna gelijktijdig deed fidget house zijn intrede in België en ook daar hadden we enkele artiesten die uitblonken in het genre. Denk maar aan Sound of Stereo met Supah Dupah. Het is echter een genre dat The Subs nooit echt aangeraakt heeft. "Fidget house is slechts een tak geweest van electro die waarschijnlijk voorgoed is afgeknapt. Wij hebben ook nooit echt fidget zitten maken. Het was ook niet meteen een genre dat ons echt lag", geeft Jeroen toe.

"Fidget was niet meteen een genre dat ons echt lag"

Feit is dat Subculture wel de carrière van het drietal onmiddellijk lanceerde. Kort na de release kondigde The Subs live-optredens aan, wat de ervaring voor het publiek enkel maar ten goede kwam. Op de vraag of hun carrière er heel anders zou uitgezien hebben zonder Subculture, is hij bondig: "Ja natuurlijk. Subculture is het fundament."

"Subculture is het fundament"

Op hun live-optredens die daarop volgden, zagen we zo goed als al de nummers van Subculture regelmatig passeren. Toch is er één nummer die nooit op hun setlist heeft gestaan: Albatross

 

"Albatross is ons favoriet nummer van het album" deelt Jeroen met ons. "Misschien omdat we dat nooit live hebben gespeeld. Dus is het altijd fris. Het is ondertussen waarschijnlijk twee jaar geleden dat ik het nog eens gehoord heb."

En dan is er Mitsubitchi nog, een nummer dat als single kort na de release van Subculture uitgebracht werd in teken van het tienjarig bestaan van de Londense club Fabric. "Eigenlijk mocht Mitsubitchi ook op Subculture staan" weet Jeroen. "Voor de Australische release hebben we die er dan opgezwierd. Het probleem was dat er dan een ander nummer afmoest. Want Subculture mocht van onszelf maar negen nummers hebben. Drie keer drie nummers. Daar hebben we altijd religieus aan vastgehouden."

 

Subculture veroverde dus niet enkel en alleen ons Belgenlandje, maar ook ver daarbuiten, met releases in onder meer Japan en AustraliëOok de albums die daarop volgden, Decontrol in 2011 en Hologram in 2014, werden steeds warm onthaald en hadden verschillende nummers die nogal wat airtime kregen op de radio.

Ondertussen is het bijna vier jaar geleden dat we nog een nieuw album kregen, desondanks we regelmatig op hun sociale media beelden zien passeren met verschillende artiesten in de studio, zoals Blackwave, Glints en Yves Pacquet. Met deze laatste brachten ze onlangs nog hun laatste nieuwe single uit, UFO.

Zit er dan toch een nieuw album in de pijplijn? "Er zit zeker iets in de pijplijn!" weet Jeroen gevat. "Alleen weten we zelf nog niet hoe lang die pijp is."

Het wordt dus nog even wachten tot we iets meer te weten komen over een nieuw album. Gelukkig hebben we de klassieker Subculture nog die ons steeds kan warm houden! 

Artiesten in dit artikel