Oscar & The Wolf en Netsky dopen Balaton om tot Belgaton Sound

Hoe de Belgen het buitenland veroveren

Oscar & The Wolf en Netsky dopen Balaton om tot Belgaton Sound

Hoe de Belgen het buitenland veroveren

Vijf dagen feesten met de zon aan de hemel aan het Balatonmeer, dat is Balaton Sound 2017. Samen met duizenden Belgen reisden we naar Hongarije voor een week vol elektronische dansmuziek. In deze longread kom je te weten hoe Fuzz Magazine de reis ervaren heeft, hoe het festival ongeveer werkt en wat de impact van België is op Balaton Sound.

Op maandag 3 juli vertrok in Gent-Sint-Pieters de Balaton Sound Express, een feesttrein met zo’n 700 passagiers aan boord. Vorig jaar klaagden enkele reizigers over een gebrek aan airco, eten en drinken, miscommunicatie en vertragingen. Airco, eten en drinken waren wel aanwezig nu, maar verkeerde info en vertragingen kregen we ook dit jaar op ons bord. Er zijn dus wel degelijk leukere plaatsen waar je 25 uur (!) moet doorbrengen. Alternatieven genoeg, lijkt ons.

Zamárdi is een klein dorpje aan de rand van het gigantische Balatonmeer. Veel valt er niet te zien, maar het uitzicht aan het meer is feeëriek. Eenmaal aangekomen op de camping is het logo van Aldi het eerste dat in het oog springt. Een grote winkel met eten, drinken, campingspullen en een eerste streep muziek lacht ons toe op de camping. Als kers op de taart kan je de etenswaren die je gekocht hebt gratis laten bereiden. Douches zijn er ook voldoende, al is het debiet niet altijd even hoog.

De eerste festivaldag begint met een plons in het Balatonmeer. Het meer heeft een gemiddelde diepte van 3 meter en de eerste honderd meter is maar zo’n 75 centimeter diep. Het water heeft een zalige temperatuur en is ideaal om even af te koelen bij de hete temperatuur. Het is ons snel duidelijk dat deze zwempartij niet de laatste zal zijn.

Eindelijk muziek. Van zodra we worden toegelaten tot het festivalterrein begint de zoektocht naar muziek. We stoten meteen op de main stage, die op het eerste zicht nogal klein oogt. Daar is de Amerikaan G-Eazy bezig aan z’n set. De energie van het volk werkt aanstekelijk, maar dat kan niet gezegd worden over de muziek. Gauw op naar de eerste Belg van Balaton Sound, Curtis Alto. Hij staat op de Finnlandia stage, waar later ook de Belgians Do It Better party zal doorgaan.

Curtis Alto draait een future house-set en dat lokt naar het einde toe wel wat volk. Aanstekelijke beats die een eerste danspasje kunnen losweken, zoals Aluna George’s You Know You Like It, kleuren de namiddag en zetten een toon voor veel dj’s die nog moeten komen. Aan de andere stages te horen is het duidelijk dat future house een rode draad vormt doorheen het festival, maar ook de klassieke EDM (lees er alles over in onze feature) is alom vertegenwoordigd.

De rest van de dag blijft beperkt tot een ontdekkingstocht. Alle stages eens bezoeken, een hapje eten in een van de vele eetstandjes en een eerste cocktail. Tegen middernacht, vlak na het vuurwerk, staat Max Cooper klaar op de Heineken stage. Weinig mensen vinden de weg naar Heineken Beach voor Max en daar lijkt hij rekening mee te houden. Hij start z’n set zeer melodisch en bouwt rustig op. Niet echt conventioneel voor een set op dit uur, maar het kan er zeker mee door.

Irie Maffia is de eerste live-act die op onze planning staat. Een Hongaarse band met een drukbezet podium en een flinke fanbase, dat belooft veel goeds. Ze starten met enkele stevige gitaarlijnen en het neigt naar een rockshow. Enkele nummers in de show krijgen we wel hetgeen we verwachtten en dat is een mix tussen reggae en dancehall. Veel sfeer op en voor het podium, perfect om het festival mee te starten.

Op donderdag staat er iets speciaals op de planning, een Boatparty met Secret Factory en Jan Blomqvist. Elke dag vaart een boot uit met dj’s aan boord die ook op het festival zelf zullen draaien. De boot is weinig tot niet ingekleed en de wc’s zijn erbarmelijk. Verder speel je bijna een volledige dag kwijt aan de Boatparty (14u30-21u), maar dat zijn ook de enige minpuntjes en ze wegen amper op tegen de prachtige ervaring.

Secret Factory sluit op zondag de Heineken stage af en staat nu op de Boatparty als warm-up voor Jan Blomqvist. Het duo draait een vlotte vinylset met easygoing minimal. Wanneer de boot de haven verlaat neemt Jan Blomqvist de decks over. Hij kon ons op DGTL al flink bekoren en de verwachtingen staan hoog gespannen.

Jan Blomqvist heeft een vriendje bij die met Ableton de muziek voorziet, hijzelf zingt continu lyrics in. De artiesten staan vlakbij het volk en dat creëert een heel gezellig sfeertje, maar ook geweldig gênante momenten met fans die koste wat kost een selfie willen met de mannen. Jan Blomqvist zingt niet enkel over z’n eigen producties, maar improviseert ook op tracks die niet van hem zijn. Verder houdt hij, net zoals op DGTL, zijn versie van Moby’s Natural Blues tot op het einde. Wat een heerlijke dag.

Dezelfde avond staat Jan Blomqvist op de Heineken stage. We gaan uiteraard eens kijken, maar keren snel op onze passen terug als we horen dat het geluid veel te stil staat en dat de intieme muziek misschien wat te lucht is voor het moment. Op naar de Jägermeister stage, waar Oscar & The Wolf bezig is aan de soundcheck.

Een kwartier voor aanvang loopt de tent voor de eerste keer aardig vol. Het is niet eenvoudig om vooraan te geraken, maar aangezien de voertaal hier Nederlands is lukt dat toch aardig. Oscar laat even op zich wachten, maar krijgt een zeer warm onthaal. Alle gsm’s komen tevoorschijn en de meisjes op de eerste rijen worden zot.

Hij begint met You Look So Good, en dat is wederzijds. Uitgedost met een baggy joggingbroek, gouden hemdje en een Afrikaanse doek/kimono, komt de frontman er heel goed voor. Alle nummers worden luidkeels meegebruld door het publiek, maar de meeste decibels worden geproduceerd wanneer hij vraagt 'how many Belgians are here?'.

Oscar is een echte showman, en dat doet hij heel goed. Interactie met het publiek bij de vleet en wanneer hij tussen het publiek komt zingen gaat het dak eraf. Een ander hoogtepunt is de samenwerking met Charlotte De Witte. You’re Mine is een enorme hit en de liveversie is fenomenaal. De sfeer is top en wanneer de Roland TB-303 erbij wordt gehaald zijn we volledig overtuigd. Proficiat Oscar & The Wolf, jullie hebben ons de beste show van het festival gegeven. Een klein puntje van kritiek, je bent niet in Boedapest maar je staat op Balaton Sound.

Deze donderdag staat Balaton Sound niet alleen voor maar ook op het podium vol met Belgen. De Finnlandia stage wordt vandaag omgetoverd tot de Belgians Do It Better stage. Reygel & Peri hosten de stage en nodigen onder andere Hush Hefner uit voor een doldwaze dag. We passeren even voor een lekker pintje, maar wanneer je dan een lauw blik van een halve liter Heineken in je handen geduwd krijgt is die goesting heel snel over. Op naar Murdock op de Snowattack Sound & Bass stage.

Murdock lokt veel volk naar de kleine stage, waaronder uiteraard veel Belgen staan. Mister Rampage heeft de laatste tijd veel hooi op z’n vork, zoals een remix voor Duke Dumont en Gorgon City bijvoorbeeld. Op Balaton Sound speelt hij zoals altijd een sterke set, met als hoogtepunt voor ons een drum ’n bass remix van Fatima Yamaha’s What’s A Girl To Do.

Vrijdag scannen we de weide op verborgen geheimen. Er is een rijk aanbod aan eten aanwezig op Balaton Sound, zowel voor de carnivoor als de Bourgondiër. Onze aanrader is een burger van Zing, waar je keuze hebt uit verschillende vettige Street burgers of een Hungry Hipster-burger met geitenkaas in plaats van vlees.

Straattheater maakt ook deel uit van Balaton Sound. Hier en daar duiken een paar gestreepte figuren op stelten op tussen het publiek, maar ook een trommelband kan je tegenkomen op de weg. Het mooiste is wel de grote luchtbal waarin twee acrobaten rond doeken dansen.

Balaton Sound is een festival dat chillen en feesten perfect combineert. Er is veel plaats om even te gaan zitten terwijl je naar een dj-set luistert. Op die manier checken we onze eerste dj op de Heineken stage van vrijdag. Wel jammer als er net op dat moment een camion naast je komt staan om de mobiele wc proper te komen maken. Moet dat echt nú? Blijkbaar wel…

Het blijft ook niet bij dat ene gemotoriseerd voertuig op de festivalweide. Scooters, quads, gewone auto’s, camionettes, enzovoorts. Dag in en dag uit rijden er brommertjes tussen de mensen. Het mogen dan wel mensen van de organisatie zijn, we vragen ons toch af wat er nu zo dringend is dat ze de auto of scooter ervoor moeten gebruiken. Misschien toch maar opteren voor een fiets volgend jaar? Soit, het is voor iedereen warm.

Opnieuw muziek. Vanavond treedt Jason Derulo op op de Main stage. De Amerikaanse hip-hopper wordt binnengebracht door een korte dj-set van zijn toetsenist, die eerlijk gezegd op niet veel trekt. Wanneer het dan aan Jason zelf is, krijgen we een compilatie te zien van celebrities die hem aankondigen (zoals Jimmy Fallon dat deed voor The Tonight Show). Openen doet hij met Wiggle, maar de Jäger stage roept.

Akkezdet Phiai – kies zelf maar hoe je het uitspreekt - is een lokale hip-hopgroep met twee mc’s en een dj. We verstaan uiteraard geen knaat van de Hongaarse verzen, maar als het goed klinkt kunnen wij er alleen maar vrede mee nemen. De band die erna komt is een ander paar mouwen. Well Hello telt ook twee mc’s maar zij gaan eerder voor de goedkope, melige – pardon my French – wijvenschijven. Hoewel ze een aanhang hebben van zo’n 30 jonge grietjes, hebben wij niet de intentie om deze set aan te horen. Well Hellno.

Jamie Jones daarentegen is wel iemand die een sterretje heeft gekregen op de Balaton Sound app. De ex-nummer 1 dj, volgens Resident Advisor, knalt een rollende houseset op de Heineken stage. Een leuk feestje, maar niet echt speciaal. Sterallures heeft Jamie wel. Als een echte (tennis)ster zet hij z’n handtekening op de lens van een camera die naast hem staat. Leuk Jamie, maar Sigma heeft vast meer feest bij.

Bij Sigma live krijg je gegarandeerd feest op je bord. Met een stampvolle tent en veel bekende schijven in je arsenaal kan je al wel wat aanvangen. Voor de nieuwe remix van How Deep Is Your Love haalt Sigma er een zangeres bij, die trouwens zeer sterk voor de dag komt. Voor vandaag is dit zeker het beste feest dat we al gehad hebben. Het gaat zelfs zo hard dat de beweging van de plankenvloer het moeilijk maakt om nog van je pint te drinken.

We sluiten de vrijdag af bij de liveset van The Bloody Beetroots. De electro-punkband scoorde een monsterhit met Warp 1.9 in 2008, maar scheurt ook graag een gitaar kapot. De ongelooflijk schreeuwerige en luide show blies ons recht de tent uit. Iets te veel van het goede, jongens. Veel nostalgie bij 1.9, maar daar blijft het voorlopig bij.

Al vanaf zaterdagmiddag lijkt het opvallend drukker op de wei. Overal aan de waterkant ligt het vol handdoekjes en de kleinere stages krijgen, in tegenstelling tot alle andere dagen, al veel bezoekers. Wij vatten post aan de Heineken stage waar de achterste boxen onheilspellende krakjes produceren. Wanneer dat gepaard gaat met een rood lampje dat plots gaat branden, houden we ons hart vast.

Voor de tweede keer deze week worden alle zwemmers uit het Balatonmeer gehaald. Storm op komst. De grote infoborden aan de Main stage gaven het al aan dat er heavy rain en strong winds op komst zijn, en die blijven vandaag niet uit. Zo’n half uur lang krijgen we een douche, waardoor de Heineken stage zelfs even afgesloten wordt. Schuilen in een van de vele kleine bars is de enige optie.

De volgende afspraak hebben we met Dua Lipa, bekend van Hotter Then Hell en Scared To Be Lonely dat goed is voor zo’n 215 miljoen views op Youtube. Uiteraard zit de Jäger stage goed vol, maar zo erg hadden we het niet verwacht. De knappe jongedame houdt het vuur aan de lont en levert een sterke show af. Maar weggegaan is plaats vergaan op dit moment. De tent is zo dichtbevolkt dat er geen doorkomen meer aan is na bijvoorbeeld een sanitaire stop.

Over het sanitair mag trouwens wel wat gezegd. Dat alle podia stampvol staan is één ding, maar dat er niet genoeg wc’s zijn voor al dat volk is rampzalig. De gender neutrale toiletten zijn constant omringd door ongedurige vrouwen, omdat alle mannen zich tot de omheining wenden. Omdat wel heel veel mannen dat doen krijgen we een eerste modderplas, en hij is niet ontstaan door regenwater.

Naast de wc-complexen zijn er de dixi’s aan de kant van de grote weg. Ook die worden uiteraard drukbezocht en de zijkanten doen voor de mannen dienst als toilet. De weg stinkt bijgevolg op bepaalde plaatsen zo hard dat we er met een grote boog omheen lopen. Misschien kunnen die kermisattracties plaatsmaken voor nog een container of drie met toiletten?

De drukte zal jammer genoeg aanhouden wanneer Netsky straks aantreedt. Hij begint iets te laat en de tent staat alweer afgeladen vol met, uiteraard, Belgen. De eerste woorden die we horen zijn ‘love is gone’ gevolgd door ‘somebody scream!’. Gelukkig zijn de dansbenen mee.

Netsky is en blijft een hitmachine die gemakkelijk twee uur vult, en volgens veel mensen zelfs een plaats op de Main stage verdient. Dat kunnen we na afloop van de show beamen. Geef die man carte blanche en hij tovert élke wei om tot een kolkende massa, maar beperk zijn ruimte en mogelijkheden en je blijft misschien op je honger zitten. Het verschil tussen de show op Dour Festival vorig jaar en nu is best groot. Geen vuurwerk, geen Carioca’s, geen Puppy.

Dat alles terzijde is Boris een ongelooflijke artiest met een palmares om U tegen te zeggen. Hij pakt de tent volledig in en krijgt alle steun die hij verdient. Iedereen die op het podium komt is tevens uitgedost met een wit hemdje, wat heel professioneel overkomt. De show is ok, maar onze verwachtingen stonden misschien net iets te hoog gespannen. Met de woorden ‘thank you Belgium, uiihm Balaton’ oogst Netsky nog een oorverdovend applaus en stuurt hij ons de nacht in. Goedgeluimd.

Zondag, josdag. Vandaag vertoeven we aan de mooiste stage van heel Balaton Sound. De Elrow stage is prachtig ingekleed, in tegenstelling tot sommige andere podia. We stappen terug in de Flower Power met veel kleurtjes, bloemen, opblaasbare zonnen en prachtige decors. Het podium lijkt op een oud Volkswagen busje en het ‘plafond’ hangt vol zelfgemaakte peace-tekens en joints. Hier vinden we vooral melodieuze house met een stemmetje bij, maar op zondagochtend trakteert Anja Schneider deze mooie stage op een gezonde vleug techno.

Anja verwelkomt ons met een rustige versie van Age Of Love en staat te draaien voor zo’n vijftig vroege vogels. Het enthousiasme is hier zeer groot, wetende dat de temperatuur oploopt tot 30°C (in de schaduw weliswaar). Om het terrein minder stoffig te maken wordt er water gesproeid op het zand. Ook de infoschermen waarschuwen voor de hoge temperaturen en manen ons aan om water te drinken. Alles beter dan Heineken in ieder geval.

Onze dagelijkse zwempartij wordt opnieuw abrupt onderbroken door een onverstaanbare redder die ons uit het water haalt. Opnieuw is er storm op komst. Het regent deze keer iets langer, maar het terrein blijft nog steeds gespaard van modder of wateroverlast. Nog een laatste keer zoeken we iets op de weide om te eten en dan is het aftellen naar Jay Lumen.

Jay Lumen draait naar goede gewoonte een opbouwende set met veel climaxen en zonder ellenlange series van droge beats. Voor de laatste keer genieten we van het vuurwerk en beseffen we dat Balaton Sound er bijna opzit. Niks beter dan afsluiten bij de Elrow stage en verrast worden door de randanimatie.

Regelmatig gooit de security een resem opblaasbare dingen in het publiek. Zo gaan we naar huis met een bierglas, een eenhoorn en een flamingo. Maar ook aardbeien en matrassen vinden de weg naar het publiek. Die matras kan morgen nog van pas komen tijdens onze terugreis. Op naar België, op naar Dour Festival.

We hebben heel deze reis samen met de collega’s van Chase beleefd. Zij bekijken het festival langs een andere kant, misschien is het interessant om ook daar eens te gaan kijken.

Alle foto’s door Jennifer Kesteleyn