The Fat Of The Land wordt twintig jaar!

  • Feature
Door Simon Demuynck 30 juni 2017

Vandaag is het exact twintig jaar geleden dat Liam Howlett, Maxim Reality en Keith Flint, ongetwijfeld éen van de meest kleurrijke trio's in de geschiedenis van dancemuziek, hun iconische langspeler The Fat of the Land uitbrachten.

The Fat Of The Land is het album waarmee The Prodigy een wereldband werd, in tal van landen schopten de Britten het met deze langspeler tot helemaal bovenaan de hitlijsten. De release van dit album verliep echter niet zonder slag of stoot, tal van mensen namen aanstoot aan sommige tracks die erop te vinden zijn, maar deze controverse heeft uiteraard net bijgedragen tot de legendarische status van deze plaat.

Opener van dit album was het allesvernietigende Smack My Bitch Up, een track waarin harde breakbeats, een oosterse voicesample en een Ultramagnetic MC's-sample gecombineerd worden met agressief knarsende synths. Naast het feit dat Smack My Bitch Up het tot danceklassieker schopte, wist het ook een enorme controverse teweeg te brengen, vooral omwille van de opvallende videoclip, geregisseerd door Jonas Âkerlund.

In die videoclip wordt een (tot op het eind van de clip) onbekend persoon doorheen een wilde uitgaansnacht gevolgd vanuit first person-perspectief (zo weet je meteen ook waar Swedish House Maffia en Knife Party de mosterd voor hun clip van Antidote gingen halen).

Deze videoclip werd vanwege de behoorlijke portie drugs, seks en geweld door MTV verbannen, nog gekker is dat de clip van Smack My Bitch Up dat jaar wel twee MTV Music Awards won. Verder uitten tal van feministische organisaties hun ongenoegen over de lyrics, haalden winkels deze LP uit hun rekken en raadden de Beastie Boys aan om dit nummer niet live te brengen. Het heeft allemaal niet mogen baten want Smack My Bitch Up is een van de grootste hits geworden die de heren ooit maakten. 

Terwijl de luisteraar nog niet goed en wel bekomen is van Smack My Bitch up wordt er op nummer twee van The Fat of the Land alweer een nieuwe lont ontstoken, met Breathe. Ook Breathe mag gerust als danceklassieker bestempeld worden. De inmiddels wereldbekende baslijn van dit nummer werd overgoten met nijdige scratches uit de Wu-Tang Clan track Da Mistery Of Chessboxin' en Flints opzwepende lyrics. 

Minder bekend, maar daarom niet minder goed is Diesel Power. Dit is éen van de weinige Prodigy-tracks waar we MC Maxim effectief over een track horen rappen, en dat doet hij goed! De snelle raps van Maxim schieten heen en weer over een stevige beat. Live wordt er trouwens regelmatig een instrumentale versie van deze track gebracht, waarbij de synths van Shut Your Mouth van Pain aan de track worden toegevoegd. Blows your mind drasticly, fantasticly!

Oh my God that’s the funky shit… Meer hebben wij daar in feite niet aan toe te voegen.

Serial Thrilla - Een loeiende sirene markeert het begin van Serial Thrilla, een waanzinnige mix van rock en elektronica met Keith Flints duivels gekrijs als ultieme aanmoediging om je laatste beetje geestelijke stabilteit te laten varen.

Mindfields – Een 'rustigere', industrieel klinkende track waar de dreiging vanaf loopt, niet voor niets ook te horen in de soundtrack van The Matrix Reloaded.

Narayan – De begintonen van dit nummer zouden het begin van een slecht trancehousenummer kunnen zijn. Niets blijkt echter minder waar want deze intro gaat over in een typerende, harde breakbeat. Als de tekst 'If you believe the Western sun, is falling down on anyone' erin gesmeten wordt, is het plaatje pas echt compleet.

Deze heeft naar onze mening nog het meeste weg van het werk dat op hun eerdere album Music For The Jilted Generation te horen is.

Firestarter – Nog een dancetrack die niet minder dan legendarisch is. Dit was de eerste single van The Fat Of The Land en betekende de doorbraak van The Prodigy in de Verenigde Staten. De clip van Firestarter is ronduit angstaanjagend en werd geschoten in een verlaten metrostation. 

Climbatize – Een punkachtige gitaarrif, een rammelende percussie, zweverige synths en harde beats worden gecombineerd met een oosterse sample, afkomstig uitThe Horn Track van Egyptian Empire.

Fuel My Fire – Nog een track over vuur, en de titel past perfect bij de sound ervan: op dit nummer wordt de grens met punk wel heel erg vaag. Zowel de drums als de gitaren als de zangstem in Fuel My Fire doen ons overigens sterk denken aan hun latere single Hotride, die op hun album Allways Outnumbered, Never Outgunned te vinden is.

Dit derde studio-album van The Prodigy liet een stevige indruk achter bij menig muziekliefhebber. 30 juni 1997 is dan ook een datum die gerust met rode stip mag aangeduid worden in de geschiedenis van elektronische muziek. Het hoeft niet te verbazen dat dit album meer dan 10 miljoen keer over de toonbank ging.

Lees ook...