Interview: Mumbai Science

Door fosco13 |
Geplaatst op 13/03/2012

Mumbai Science was tijdens Leuven Goes Out nog eens in België en dat mochten we natuurlijk niet missen. Sinds ons eerste interview met Maarten Elen en Jonas Kiesekoms is er heel wat veranderd. De heren touren ondertussen zowat de hele wereldbol rond en hun EP's op Lektroluv Records slaan telkens in als een bom. Binnenkort komt het laatste deel van hun Unified Theory -toepasselijk Part 3 getiteld- uit en dus vonden we het nog eens de hoogste tijd om hen te vragen naar het ontstaan van hun muziekcarrière.

FUZZ -  Voor jullie is Leuven Goes Out bijna een thuismatch zeker, want jullie hebben toch een groot deel van jullie jeugd doorgebracht in het hier nabij gelegen Aarschot, nietwaar?

Jonas: We hebben daar inderdaad onze tienerjaren op school doorgebracht. We zijn daar ook begonnen met  samen muziek maken en kennen het uitgaansleven in de omstreken dus door en door. Daarna zijn we gaan studeren in Leuven. Eigenlijk is dit toch wel onze tweede thuis.

Maarten: Ik heb wel even in Gent gewoond, maar nadien ben ik terug naar mijn oude stek gekeerd. Ondertussen wonen we hier allebei al 8 jaar geloof ik.

FUZZ - Zoveel sets spelen jullie wel niet in Leuven?

J: Nee, inderdaad, het is nu al een jaar geleden dat we hier het laatst gespeeld hebben. Dat was toen in de Silo, die jammer genoeg nu niet meer bestaat. Toen Leuven Goes Out ons de kans gaf om nog eens langst te komen konden we dat gewoon niet missen. Al onze vrienden zijn hier dus het beloofd een lange nacht te worden. (Lacht)

M: Vorige week speelden we al in Culture Club, ook dat was weer lang geleden. We hebben nu drie optredens in België kort op mekaar en dan is het wachten tot de zomer.

FUZZ - Spelen jullie dan ook op Belgische zomerfestivals?

J: Een paar festivals hebben ons al weten te strikken. Veel kunnen we er niet over kwijt. Eentje is wel al bekend gemaakt, als ik me niet vergis, namelijk Francofolies in Spa.Vorig jaar speelden daar enkele indrukwekkende namen zoals Don Rimini en Miss Kittin.

FUZZ - Jullie zijn ooit begonnen als Project Cyborg, maar waren er voordien nog muzikale projecten waarvan het grote publiek niets afweet?

J: Jazeker, zo was er nog de ongelofelijke rockband met Maarten op de drums en ik op de basgitaar. We hebben bovendien ook nog twee satirische toneelstukken samen geregisseerd. (Lacht)

M: Het was een satirische kijk op de populaire cultuur van toen. Denk maar aan soaps als Dawsons Creek en tienersterren als Justin Timberlake en Avril Lavigne. Zelfs allerlei royaltyfiguren kwamen aan bod. We hekelden eigenlijk de hedendaagse gang van zaken op komische wijze, een beetje Basta avant là lettre. We hebben daar ook een bijhorende soundtrack voor gemaakt. Misschien was dat wel de start van Mumbai Science. Toen hebben we kunnen aftoetsen wat het nu net is om muzikaal bezig te zijn.

FUZZ - En welk genre speelden jullie toen met die rockband?

J: Dat was meer poprock. We hadden een heel goede zanger en hij was ons sterkste punt. Eigenlijk was de band Soulwax toen al een voorbeeld. We hebben ooit nog Much Against Everyone’s Advise gecoverd.

FUZZ - Hoe zijn jullie dan begonnen met plaatjes te draaien?

M: Jonas en ik hadden een meer elektronische achtergrond dan de zanger en gitarist. Wij groeiden op met Chemical Brothers, Daft Punk en Cassius. De volgende stap was dan ook om samen elektronische muziek te maken.

J: Eerst was dat nog live, Maarten op de drums en ik op de bas. Vervolgens kwam de sampler erbij en heel wat experimenteren. Zo zijn we geëvolueerd naar sets draaien. Het is vrij organisch gegroeid.

FUZZ - Maar dan toch wel vrij snel, van Project Cyborg meteen naar een groot project als Mumbai Science?

M: Ik weet dat niet hoor, Mumbai Science is dan wel nog jong maar wij zelf zijn al een hele tijd bezig. Project Cyborg heeft toch wel ongeveer 6 jaar bestaan voordat we onder Mumbai Science zijn beginnen te draaien.

FUZZ - Wat was dan de reden voor de naamsverandering?

J: We hadden heel veel geleerd in Project Cyborg en die zaken moesten we zeker meenemen naar een volgende stap. Maar sommige zaken moet je ook gewoon achterlaten. Bovendien kregen we ook te maken met heel wat nieuwe inspiratie die we niet onder Project Cyborg konden uitbrengen. En dan kwam plots Lektroluv Records.

FUZZ - En was het dan gemakkelijk om bij een label als Lektroluv Records binnen te geraken?

M: Wel, we hebben heel lang gewacht om een demo op te sturen. We wilden echt zeker zijn dat hij de moeite waard was om te beluisteren. Dr. Lektroluv was toen net bezig om nieuwe acts te tekenen, wij waren dan ook één van de eersten op dat moment.

FUZZ - Nu lijkt het wel of de hele Belgische electroscene Bij Lektroluv Records zit. Gaan jullie vaak om met de andere dj’s en bands op het label?

J: Tuurlijk, we zijn heel goed bevriend met Sound of Stereo en The Subs. We hebben nu ook al een aantal keer met Modek samen gespeeld. Met VNNR vertrekken we morgen richting Duitsland. Allemaal heel toffe kerels. Dus wij voelen ons daar zeker goed. Het is ook goed dat al die namen onder één noemer gebundeld worden. Dan voel je je als één geheel, één blok. Van Lektroluv weet je waar het voor staat, namelijk Belgische kwalitatieve electro. En het is leuk dat wij daaronder kunnen vallen.

In de toekomst zal Lektroluv eerder als label uitgedragen worden dan Lektroluv als persoon. Het gaat een soort van kwaliteitslabel worden. Denk maar aan onze labelnight: Dr. Lektroluv zelf is er soms niet maar de mensen weten dat al de andere namen ook heel goed zijn. Het is een beetje vergelijkbaar met de Ed Banger van België, waarbij Dr. Lektroluv zoals Busy P af en toe komt meedraaien.

FUZZ - Ik heb Dr. Lektroluv zelf nog recent bezig gezien en we hebben ook zijn nieuwe mix-cd kunnen beluisteren. Hij opende bijvoorbeeld zijn set in Brazilië met jullie nummer Researchers. Een speciaal gevoel?

J: Zeker en vast. Dr. Lektroluv zei zelf ook dat hij het een goed nummer vond. Maar als je dan merkt dat hij het gebruikt om te openen, dan doet dat toch wat. Dr. Lektroluv draaide Researchers in Brazilië, maar ook Boys Noize draaide het op I Love Techno. Je kan ook filmpjes vinden van Fake Blood en Crookers die het spelen.

FUZZ - Researchers maakte deel uit van het eerste deel van jullie Unified Theory trilogie. Hoe zijn jullie bij zo’n driedelige constructie terecht gekomen?

MS: Er zijn al twee delen uit, Unified Theory Part 1 en Part 2. Deel drie zal uitkomen op 19 maart en dat is het laatste deel, iets meer funky en house. We krijgen er al heel goede respons op. Brodinski is bijvoorbeeld een hevige fan van de derde Unified Theory.

FUZZ - Zit er een bepaalde rode draad doorheen de drie delen?

M: Het concept is iets experimenteler dan normaal. We hadden een hele tijd doorgebracht in de studio en kwamen met heel verschillende sounds op de proppen. We hadden heel veel tracks en sommigen waren iets helemaal anders dan wat de mensen gewoon waren van Mumbai Science. Dus ons idee was dan om iets meer tijd ervoor uit te trekken en het dan in drie delen op te splitsen om zo een mooi muzikaal verhaal op te bouwen.

FUZZ - Er zit dus ook een marketingstrategie achter?

J: Zeker, het zijn drie volledige releases en uiteindelijk zal er ook een vinylversie van uit komen. Dat gaat toch iets heel speciaal zijn.  We vinden het een heel leuk project waarmee we naar ons verleden hebben kunnen teruggrijpen. Onze oude inspiratiebronnen komen er in voor, zo hoor je er wat Soulwax, Tiga en Chemical Brothers in. Er zal nog een picture disc uitkomen met artwork op de vinyl, iets exclusief om mee af te sluiten.

Is dat marketing? Natuurlijk. Daar moeten we ons niet over schamen. We willen muziek verkopen en we willen ook boekingen voor de komende periode. Dat is onze job. Natuurlijk moeten we zelf achter onze muziek blijven staan, anders ben je verkeerd bezig. Maar we hopen natuurlijk dat iedereen het gaat kopen en beluisteren. Daarom doen we ons best om alles er mooi te laten uitzien.

FUZZ - En zit daar dan een heel team achter of bedenken jullie dat zelf?

M: Wij zitten daar zelf achter, al zijn er wel enkele mensen die mee helpen nadenken en brainstormen. Belangrijkste ideeën komen zo goed als altijd van onszelf. Nu marketing heeft een negatieve bijklank natuurlijk. Maar kijk maar eens naar Erol Alkan, met die Keeps Kids Dancing en die picture disc met de Gesaffelstein remix, vermomd als CD-R. Dat is fantastisch maar ook gewoon pure marketing.

FUZZ - Nu jullie echt 9-to-5 Mumbai Science als job doen, brengt dat veel stress met zich mee?

M: Natuurlijk, nu is het nog meer voor echt. Het is wel gezonde en spannende stress. Daarvoor hadden we allebei een job en terwijl je aan het werk was dacht je al na overMumbai Science. Dat was niet echt optimaal. Nu heb je maar één ding waar je al je tijd kan insteken. Dat is onze passie tot het obsessieve toe. We doen liever iets waar we echt om geven, waar je dan stress over krijgt dan een saai leventje leiden achter een bureau en ’s avonds in onze zetel ploffen en gedachten op nul.

FUZZ - Mumbai Science is een echt succesverhaal aan het worden, ook in het buitenland. De boekingen blijven binnenstromen. Zo’n buitenlandse tour was dat een heel andere ervaring?

J: Het gaat inderdaad echt goed, een paar weken geleden zijn we voor het eerst naar India geweest, onder meer naar Delhi en Mumbai. Daarvoor zaten we in China en in april gaan we terug naar Amerika. Dus elk weekend zitten we wel ergens anders. Dat is wel handig meegenomen, maar het geeft nog altijd een gek gevoel als je in de luchthaven zit en op je volgende vlucht wacht. En dan ga je automatisch al nadenken en fantaseren over je volgende boeking of plaat.

M: Als mensen je dan komen vragen achteraf hoe het in Mumbai was, dan is het antwoord dat het super was maar dat we toch wel veel gewacht hebben in de luchthavens. Maak je vooral geen illusies, als dj slaap je heel heel weinig. Het is hard maar volop genieten. Dus op tijd en stond moet je wel eens rustig in de lobby van het hotel te gaan zitten om op adem te komen. Maar eens we aan onze set beginnen dan stroomt de adrenaline door onze aderen en zitten we weer vol energie. Je moet gewoon elke kans moet grijpen en dat doen we ook. We zijn nog jong dus waarom zouden we het dan niet doen?

FUZZ - Ook in België worden jullie geapprecieerd, kijk maar naar de Red Bull Elektropedia Awards. Daar kregen jullie maar liefst 5 nominaties.

J: Uiteindelijk wonnen we eentje inderdaad, die van Breakthrough Artist. Dat was ook degene waar we op gehoopt hadden. Dat motiveert ons wel. Ook voor onze Goose en Mixhell remixen waren we genomineerd, maar daar was zoveel concurrentie van super goede acts. De scene in België is echt fantastisch dus elke nominatie is al een eer op zich. Volgend jaar gaan we voor 2 prijzen!

FUZZ - Doen jullie langer over remixen dan over eigen nummers?

M: Neen, remixen zijn vrij snel gemaakt omdat je al heel wat bestanddelen en inspiratie van het origineel hebt. Je knipt de beste elementen eruit en die gebruik je dan. Voor een eigen, origineel nummer moet je zelf op zoek gaan naar iets wat opvalt: een catchy melodie, een goede drumlijn of nog een ander element.

FUZZ - En sluiten jullie jezelf dan op als je aan nummers bezig bent?

M: Niet echt. We weten dat we iets moeten doen en dan trekken we daar een periode voor uit. En dan zitten we ook wel ganse dagen in de studio om het af te krijgen. Tegelijkertijd hebben we in de weekends dan wel nog optredens af te werken. En zo hebben we het graag, wat afwisseling. Creativiteit komt pas als je in positieve gemoedstoestand bent!

FUZZ - Zijn er nog andere interessante projecten gepland na de Unified Theory waar we iets over mogen weten?

J: Het zal wel! Er komt een remix van ons uit voor Congorock. De plaat zelf heet Ivory. En daar zijn we toch wel heel tevreden over. Daarnaast zijn we ook bezig met het herwerken van heel oude nummers uit de jaren tachtig, die we dan in een modern jasje gaan steken. En voor de zomer zullen we ongetwijfeld een nieuwe EP klaar hebben. Die is er nog niet, maar dat zal niet meer lang duren. En uiteraard nog heel veel optreden, Zoals je ziet, Mumbai Science zit niet stil! (Lacht)

FUZZ - Dan wensen we jullie alvast veel succes op de festivals en we kijken al uit naar dat nieuwe werk!