Interview: Pomrad

Door Adriaandr |
Geplaatst op 09/05/2012

Adriaan Van de Velde is één van dé nieuwe sensaties in ons elektronische muziek landschap. Als Pomrad maakt hij de meest funky, blitse, opgefokt-vrolijke en zwoele beats die we in een lange gehoord hebben. Deze week wordt zijn debuut-EP, Vlotjes, uitgebracht op het Antwerpse OohWee-label. Terwijl heel hip Vlaanderen zich opmaakt voor de releaseparty, aanstaande vrijdag in Trix, hadden wij een interview met hem.

FUZZ - Jij hebt ook deelgenomen aan de Red Bull Music Academy Bass Camp, die twee maanden geleden plaatsvond in Trix. Hoe is dat geweest?

A: Dat was heel leuk, maar er was niet echt de tijd om écht iets te doen. Iedereen loopt wat rond, zit wat te jammen en te prutsen, maar daar blijft het bij. Het is uiteraard ook boeiend al de mensen daar te ontmoeten en het is een mooie kans om naar buiten te treden als artiest, maar met al het geld dat in de organisatie kroop kan je misschien wel productievere dingen doen. 

FUZZ - Je bent een pianist van opleiding. 

A: Ik moet alleen mijn thesis nog afwerken en dan ben ik oficieel afgestudeerd aan het conservatorium als jazz pianist. De thesis gaat over de mentale toestand van een artiest tijdens een performance. Over hoe het je op het ene moment, vanuit een diepere inspiratie, kan spelen en improviseren wat je wil en op een ander moment moet zwoegen voor elke noot. Erg interessant en het is iets waar elke muzikant wel tegenaan botst.

FUZZ - Wanneer ben je als Pomrad naar buiten gekomen?

A: Vorig jaar, in maart. Ik was al langer bezig met beats maken maar deed dat gewoon voor de grap en hield dat voor mezelf. Als mensen het eens hoorden vonden ze het wel leuk. Tot ik vorig jaar de muziek had opstaan en een huisgenoot vroeg: "Wow, wat is dit?". Hij vond het erg cool, toen heb ik een cd'tje gemaakt dat op huisfeesten werd verkocht. Totaal niets groots, maar mensen begonnen toen te vragen achter live optredens en toen is het gegroeid. (Die huisgenoot is trouwens een van de drijvende krachter achter OohWee, het label waarop Pomrad's Vlotjes EP verschijnt, red.)

Cookies'n Fish by pomrad

FUZZ - De mensen trekken grote ogen tijdens een optreden van jou. Wat is het belangrijkste voor je: het live-gebeuren of het produceren in de studio? 

A: Ik ben voornamelijk een muzikant, het componeren is waar mijn kracht ligt. Maar qua engineering, mixen sta ik nog in mijn kinderschoenen, daar heb ik nog veel in te leren. In die zin ben ik dus ook erg gefocust op het live-ding. Dat is wel iets unieks op dit moment.

FUZZ - Hoe maak je je muziek?

A: Ik werk met Ableton en Reaper maar heb een hoop instrumenten: analoge synths, gitaren, digitale keyboads, rhodes. Ik bouw nooit geluiden in de computer zelf. Ik maak een geluid en dat neem ik op in de computer. Daarna volgen er eventueel wat effecten en de mix, maar de basis is meestal al gevormd door hardware. 

FUZZ - Gebruik je veel van je achtergrond als jazzpianist binnen de Pomrad-muziek?

A: Ja, sowieso! Ik hoor veel in harmonieën, melodieën en kleuren. Het is een voordeel dat ik die kennis heb. Ik gebruik ze lang niet allemaal, maar het sluipt zeker in de muziek.

FUZZ - Veel producers hebben niet zo een muziektheoretisch verleden als jij. Hoe luister je naar hun muziek?

A: Als die dingen harmonisch niet even interessant zijn vind ik ze op een andere manier wel boeiend. Trouwens, veel van die mensen werken intuïtief maar doen onbewust heel coole dingen door te jammen, of ze bekomen via effecten bijzondere harmonieën. 

FUZZ - Werk jij, als je muziek schrijft, dan steeds vanuit een akkoordenprogressie?

A: Dat hangt er vanaf. Vaak begin je vanuit een bepaalde sfeer. Het klinkt misschien onnozel, maar als je op een mooie zomerochtend door de straten fietst, kan je daar muziek bij horen. Je begint die sfeer om te zetten in akkoorden en melodieën. Dat is vaak de drijfweer om een nummer te schrijven. Op andere momenten begin je gewoon te spelen uit het niets. Vanuit een sound en harmonieën kan je dan associaties beginnen volgen en reageren op wat je terugkrijgt van de muziek. Je jamt en je komt op een spoor, je zoekt en botst op dingen. Dan denk je niet theoretisch over wat je doet. 

FUZZ - Hoe omschrijf je je muziek aan iemand die het nooit gehoord heeft?

A: Ik ken zelf al de officiële termen niet die nu gebruikt worden. Zoals bassmuziek of dubstep, ook zo'n vage term. Dubstep was voor mij eigenlijk rustige, aangename, springerige dub, maar nu is dubstep gewoon zwaar agressief en steenhard. Ook supergraaf, maar in die zin zou ik mijn muziek dus niet zo noemen. En blijkbaar heb je nu ook surf, ik weet niet wat het is, maar dat zou in de lijn van Rustie en Hudson Mohawke liggen. 

Dans (instrumental + talkbox) by pomrad

FUZZ - Je wordt wel vergeleken met die gasten. Vind je dat leuk?

A: Zeker, zij maken supergrave muziek en inspireren mij sowieso. Maar het is niet zo dat ik er vaak naar luister of er een supergrote fan van ben. Ik luister zelf meer naar hip hop uit de jaren 90 of eighties muziek! Ik ben op dit moment in die funky eighties vibe aan het werken. Dat werkt erg goed en ik vind die sound echt zalig.

FUZZ - Er lijkt wel een portie seks in je muziek verweven te zitten. Ben je jezelf daar bewust van?

A: Niet echt! Maar eighties muziek ademt gewoon liefde, zwoelheid en seks uit... superwarme, hete sounds! Die klanken gebruik ik heel graag en het zit ook in mij. (Lacht)

FUZZ - En humor lijkt ook een belangrijk onderdeel van je muziek?

A: Ja, waarschijnlijk. Er zit een soort van zelfrelativering in mijn muziek. Zeker in die eerste beats waarover ik zelf rap en zing. Het is om te lachen, maar ik neem de muziek anderzijds wel echt serieus. Sommige mensen knappen af op de onnozele dingen. Ze vinden het grave muziek maar vragen zich af: "wat is dat voor iemand?". Daarom moet het kwaliteit zijn, ik moet het supergoed vinden, anders wordt het helemaal een grap en slaat het nergens meer op.

FUZZ - Over de track met Nelah, ik las dat zij een meisje van negen jaar was?

A: Dat is een fabeltje! (Lacht)

Dat is mijn eigen stem, vervormd tot een negenjarig kindje. Het is eigenlijk de bedoeling dat Nelah een negenjarig, zwart meisje is dat graaf wilt doen,  een beetje gangster wilt zijn.

FUZZ - Gaan we haar nog vaker terughoren?

A: Dat denk ik wel! (Lacht)

Say What ft. Nelah (forthcoming OohWee Records) by pomrad

FUZZ - Wat kunnen we verwachten van de releaseparty dit weekend? 

A: Internal Sun is een jazzsaxofonist waar ik vroeger mee gespeeld heb. Hij maakt ook heel grave muziek, met een elektronische sax en een hoop effecten enzovoort. Title is ook van de partij. Hij maakt ook super coole, funky dingen. Ik ga zelf een volledig nieuwe liveset doen. Ik ben altijd bezig met iets op het podium en doe zoveel mogelijk live. Ofwel ben ik bezig met een talkbox, ofwel met een keytar,... Het moet leuk zijn om naar te kijken! 

Foto door Ruben Van Eeckhout