Interview: Maxim Lany

Door Ben Moens |
Geplaatst op 15/05/2012

België kent nog klasse! Onlangs vierde hij verjaardag #30 met een knal line-up in Culture Club, maar Maxim Lany heeft veel meer om over te vertellen. Deze selfmade man gespecialiseerd in house runt een eigen label, draait over de hele wereld en stampt de coolste feestjes uit de grond. Daarbovenop krijgt zijn pronkstuk Cuncambias binnenkort een re-release, vanwege de massale vraag ernaar. Living the life, volgens Maxim Neslany.

FUZZ - Je bent in contact met muziek gekomen door je ouders. Wat voor band hadden zij dan met muziek?

Maxim Lany: Ik denk geen specialere band met muziek dan de meeste mensen, wel met de uitzondering dat ze beiden veel gevoel hadden voor ritme en er altijd wel muziek speelde. Op het werk, thuis tijdens het eten, in de auto: er was altijd wel een cd aan het spelen. Voor mij leek het dan ook maar normaal om muziek ten allen tijde in het leven te hebben. Ook feestjes waren geregeld bij ons thuis. Vrienden kwamen af , een diner liep uit tot een klein dansfeest, enzovoort. Het duurde dan ook niet lang vooraleer ik de muziek verzorgde en ik zelf ook feestjes wou geven voor mijn vrienden.

FUZZ - Je bent een tijdje uit de schijnwerpers gestapt omdat je teveel op elke line-up stond in het Gentse waardoor de mensen je ‘beu’ werden. Exclusiviteit werkt dus?

ML: Geen idee, ik denk dat het een mes is dat langs 2 kanten snijdt. Ik ben effectief een tijdje uit de schijnwerpers gestapt maar ik denk dat dat onvermijdelijk was. Ik ben tenslotte al 15 jaar met muziek bezig, waarvan 10 jaar professioneel als dj. Er komt dan sowieso een periode waar je het kalmer aan doet en dat kan aan vele zaken liggen, maar eerlijk gezegd lag dat vooral aan mezelf.

Ik had het gevoel dat ik inderdaad te veel op vaste plaatsen stond en dat ik niet meer exclusief kon overkomen. Maar langs de andere kant word je pas veel gevraagd als je veel gezien wordt. Ik ben dus mede door mijn eigen keuzes minder gaan draaien, minder gevraagd geweest met alle gevolgen van dien.

Ik ben effectief een tijdje uit de schijnwerpers gestapt maar ik denk dat dat onvermijdelijk was. Ik ben tenslotte al 15 jaar met muziek bezig, waarvan 10 jaar professioneel als dj.

FUZZ - Als resident stond je op plaatsen als Culture Club, Decadance en Poplife. Wat vind je van de huidige clubscene in België in vergelijking met vroeger?

ML: Ik denk dat de huidige scene eindelijk weer aan een positieve opmars bezig is. Er zijn veel initiatieven van jonge mensen die ermee naar buiten komen dat ze voor kwalitatieve house gaan met een deftig publiek als doelgroep. We zijn zijn nog ver weg van waar we volgens mij zouden kunnen staan maar er zijn minder goede tijden geweest. Ik ben geen fan van de stelling ‘vroeger was het beter’. Je bepaalt zelf hoe het er aan toe gaat en nostalgie is leuk maar mag geen leidraad in je leven zijn.

Toen ik begon als dj zag ik de stad Gent als een grote speeltuin met oneindig veel potentieel voor dj’s én voor de muziek in het algemeen. Ik heb zelf ook heel drukke tijden gekend en op enorm leuke plekken mogen gaan draaien en ervaring mogen opdoen. Maar het is toch snel verminderd in kwaliteit én in mogelijkheden, vind ik. We zitten tenslotte in een kleine markt en veel instanties maken het ons bijna onmogelijk om iets op te bouwen.

FUZZ - Wat is jouw connectie met Duitsland? Je speelt er de laatste weken meer dan in België.

ML: Liefde op het eerste gezicht. Sinds de eerste keer dat ik er ben gaan draaien in 2007 tracht ik er zoveel mogelijk naar toe te gaan. Het is daar dat het nachtleven echt hoogtijden kent en het is daar dat er een heel grote markt is met enorm veel talent. De laatste weken waren inderdaad een droomscenario. Top clubs met topvolk, wat wil je meer. (Glimlacht)

Ik heb er over de jaren heen een paar heel goede vrienden aan overgehouden en werk op vaste basis samen met een paar collega’s uit Duitsland voor mijn label en andere producties, wat voor mij echt ongelofelijk leuk is natuurlijk.

FUZZ - Er stond dit voorjaar ook een tournee in Azië op de kalender, hoe komt een Belg daar in godsnaam?

ML: Een vraag die me al vele mensen hebben voorgeschoteld (lacht). Bijna alsof het onbegrijpelijk is! In China ben ik kunnen gaan draaien omdat ik zelf had voorgesteld om mijn vlucht en hotelkosten te betalen aangezien ik toch al van plan was om naar daar te gaan. Dus voor hen was het ‘een goede zet’ om mij te boeken aan zo’n voordelige prijs.

Zuid-Korea was dan weer een ander verhaal. De booker in kwestie heeft een aantal jaar bij ons in België gewoond. Hij is toen veel met mij op tournee gegaan in alle hoeken van België en Duitsland. Toen hij terug was in Zuid-Korea heeft hij zijn klanten, de clubs dus, kunnen overtuigen om mij te boeken als internationale gast. Daar heb ik toch wel het weekend van mijn leven meegemaakt. De energie en het enthousiasme van de mensen daar is zo overweldigend dat je niet anders kan dan er volledig in meegaan. Het filmpje op YouTube zegt genoeg!

FUZZ - Vind je niet dat de housescene in België wat ondergewaardeerd blijft in vergelijking met dubstep bijvoorbeeld? We hebben een pak internationale artiesten zoals Locked Groove en Kolombo, maar hier in België kent amper iemand hen.

ML: Volledig mee eens! Ik vind dat bijzonder jammer maar ik heb me daar al lang bij neergelegd. Hier wordt het ons niet echt gegund om succesvol te zijn in wat wij doen. België is meer een ‘rock’land. Dus alles wat ook maar ‘deep’ is moet wijken voor het hardere werk. Maar bon, dat is dan maar zo. Er zijn zo veel artiesten die het maken ver buiten België en die zijn perfect gelukkig, dus ik focus me liever daar op.

FUZZ - Je post constant foto’s van vinyl, is dat hoe je het liefst draait?

ML: Neen, ik draai tegenwoordig met cd’s. Maar ik heb enkel en alleen vinyl gekend. Tot voor kort was dat voor mij ‘the way to play’. Gewoonweg omdat het voor mij het medium bij uitstek was om mee naar buiten te komen. Ik ben ermee opgegroeid en het overgrote deel van mijn collectie bestaat daaruit, maar voor mij werd het tijd om een stap vooruit te zetten.

Lany Le Plus Sexy Dj Set

FUZZ - Je label Lany Recordings heeft een partnerschap met Clone Distribution. Wat is net het voordeel ervan?

ML: Het voordeel van een goede distributeur is voor mij het feit dat je op iemand kan rekenen. Dat is tegenwoordig al heel wat en Clone is een vast begrip in de internationale scene, wat ook goed is voor de algemene reputatie van het label. Een goede distributeur is ook een soort van positieve vertegenwoordiger. En wat voor mij het belangrijkste is is dat ze er zelf ook werk van maken om de release in kwestie te promoten.

FUZZ - Samen met We Play House hield je steevast de vinylpressings levend. Was daar een echte reden voor? Populair in de housescene misschien?

ML: Neen, niet echt. Dat zou wel zo kunnen overkomen omdat vinyl tegenwoordig uitmaakt van een nichemarkt, maar dat was in eerste instantie omdat ik ook enorm van vinyl hou. En, zo kon je toch wel aantonen dat je het serieus opnam tegenover de concurentie.

FUZZ - Hoe ga je op zoek naar de releases voor op Lany Recordings?

ML: Ik ga eigenlijk niet op zoek. Het starten van mijn eigen label was een logische evolutie voor mij. Zo kon ik mijn eigen producties zelf aan de man brengen. Op die manier kon ik dan ook de muziek van mijn vrienden en familie in de business uitbrengen. Dus elke release is ofwel eigen materiaal, dat van vrienden of een combinatie van beiden. Dat er mensen mijn muziek gebruiken als tool om andere mensen te doen dansen is een uniek gevoel.

FUZZ - De release van Cuncambias is uitgegroeid naar een heus collectors item, maar er is nieuws op komst?

ML: Dat klopt! Na bijna 2 jaar brengen we Cuncambias eindelijk uit op Lany Recordings. Op vinyl én digitaal! Sinds de limited vinyl only release op We Play House is er eigenlijk non stop vraag gekomen achter een digitale release en/of een re-press. De track is nu hotter dan ooit en daarom is het voor mij een heel belangrijke stap om er eindelijk volledig mee naar buiten te komen.

FUZZ - Van waar heb je deze zuiderse invloed opgepikt? Zijn er zo’n prominente namen aanwezig in België om naar op te kijken in de generaties voor je of kwamen die uit het buitenland?

ML: Mijn vriendin haar familie is van Sardinië en toen ik daar 2 jaar geleden ben gaan draaien heb ik op voorhand een pak ‘geluiden’ meegekregen ter inspiratie. De rest is geschiedenis.

Mensen zoals Red D en San Soda zijn toch wel heel belangrijke invloeden geweest voor mij. Mijn goede vriend Ante Perry uit Duitsland is voor mezelf ook altijd een goede drijfveer. Daarnaast kan ik alleen maar respect tonen voor de mensen waarmee ik samen werk: Katorski, Lemakuhlar, LouLou Players, Kolombo, Nathaniel, ...

Maxim Lany - Cuncambias

FUZZ - Je wachtte lang met een Facebookpagina aan te maken? Is Maxim Lany bezig met zaken als imago en reputatie?

ML: Facebook had ik al lang, dacht ik toch. (Lacht)

Maar ja, ik ben geen fan van 1000 verschillende online media te beheren. Als ik iets doe wil ik het goed doen en dan steek ik er veel te veel tijd in. Vandaar. En ja, imago blijft toch wel belangrijk. Al ben ik eerder een voorstander van een neutraal en clean imago. En ik tracht tochwel mezelf te blijven. Dat gaat het langst mee.

FUZZ - Met de passage van Steve Aoki kon je het niet laten om een sneer te plaatsen. De spijtige teneur van het showgehalte dat de skills en muziekkennis overneemt?

ML: ‘Spijtig’ is een groot woord. Het is gewoon tragisch dat andere mensen ze proberen na te doen en dat ze een algemeen beeld scheppen over de dj’s. Voor ’t zelfde geld vragen andere mensen zich af waarom wij dat niét doen? Ik vraag me dan af wat zo’n dingen nog met muziek te maken hebben.

FUZZ - Je stond onlangs met je studio op Room Of The Week tussen grote namen. Is je studio compleet of kan die altijd uitgebreid worden?

ML: Haha, ver van! Ik ben nog maar in een beginfase, vind ik toch. Studio is volgens mij een continue evolutie. Je leert bij, alle dagen. En zo’n dingen moet je opbouwen dus stap per stap richting de ‘perfecte’ set-up.

FUZZ - Je tracks werden al gespeeld door Maceo Plex, Seth Troxler, Luciano, DJ T., dOP, Andre Crom en in Ministry of Sound, maar wie is de ultieme naam waarmee je gelukkig kan sterven?

ML: Hmm, moeilijk te zeggen, ik heb niet echt een favoriet. Als eender welke dj mijn muziek kan appreciëren en draait dan ben ik al een gelukkig man. Het feit dat iets zo persoonlijk de wereld kan rondgaan en dat er mensen mijn muziek gebruiken als tool om andere mensen te doen dansen is een uniek gevoel. Een grote naam zal er uiteraard voor zorgen dat er een pak meer mensen ineens te weten komen wie of wat je bent. Maar laten we dat als bijkomstig beschouwen. (Lacht)

FUZZ - Heb je nog een top 10 om de zomer mee in te duiken?

ML: Zeker! Je kan mijn huidige top 10 van de Beatport chart hier terugvinden.

  1. Maxim Lany - First Love
  2. Ante Perry - No Changes
  3. Soul Clap - Between The Edit
  4. Adana Twins - Everyday
  5. Cocolores - Vox
  6. Huxley - Let It Go
  7. Lee M Kelsall - On The Road (Matt Fear remix)
  8. Miguel Campbell - Something Special
  9. Jamie Jones - Our Time In Liberty (ft. Art Department)
  10. Maxim Lany - Same But Different