Interview: MC Mush

Door woutervangelder |
Geplaatst op 10/06/2012

Omdat we vaak aandacht geven aan producers en dj's willen we ook een andere figuur die vaak ten tonele verschijnt en wat te weinig in de mediaspotlights staat de nodige aandacht geven. Hij is vaak een noodzakelijke schakel tussen het publiek en de dj, voorziet een dj-set van welklinkende rijmpjes, zweept het publiek nog een tikkeltje meer op dan de dj het kan doen: hij is de master of ceremony. Wij spraken met MC Mush, één van de meest populaire MC's in het Belgische drum 'n' basswereldje.

FUZZ - Bereid jij je zaken voor bij optredens of komt het vaak op freestylen neer?

MC Mush: Ik bereid niets voor. Natuurlijk probeer ik regelmatig nieuwe teksten te schrijven, maar dat is zelden speciaal voor één avond bedoeld. Wanneer een nieuwe tekst klaar is, probeer ik hem wel enkele keren uit op mijn volgende gig.

FUZZ - Dj's en producers kan je vaak opdelen in verschillende categorieën. Geldt dat ook voor MC's?

MCM: Zeker weten! Volgens mij bestaat dé MC niet meer. Er is zo een diversiteit in de muziek tegenwoordig. MC’s hebben zich ook aangepast aan die diversiteit en zich gespecialiseerd. Iemand als Stevie Hyper D was een geboren entertainer die zowat elke stijl aan kon. Met zijn natuurlijk charisma en vrolijke stijl kon hij een hele zaal aanvuren om zich een nacht lang helemaal te geven. Elke MC heeft ook andere sterke punten die hij kan uitspelen. Zo zijn er MC’s die echte podiumbeesten zijn en voortdurend het publiek opzwepen. Anderzijds heb je MC’s die intiemer proberen werken met gemiddeld langere rhymes. Dan heb je nog eens alles daar tussenin. Elk type MC kan een meerwaarde zijn, zolang de combinatie met de dj en het publiek goed werken.

Elk type MC kan een meerwaarde zijn, zolang de combinatie met de dj en het publiek goed werken.

FUZZ - Heb jij grote voorbeelden in het binnen- en buitenland?

MCM: In België ligt naar mijn gevoel een beetje stil op gebied van MC’s de laatste tijd. Vroeger keek ik op naar mensen als Soul:MC, Ricky D of RD, D.O.C. Mary Jane. Vandaag zijn er zeker nog mensen met een talent, maar de ontwikkeling verloopt over het algemeen traag. Velen houden er ook snel weer mee op. In het buitenland zijn er enkele zeer goede MC's waar ik bijna een hele avond naar kan luisteren. Daarbij denk ik dan aan mensen als SP, Conrad, Wrec, Dynamite, ID, Fokus, 2Shy, Stamina.

FUZZ - Hoe staat het Belgische uitgaansleven tegenover MC's?

MCM: België heeft niet echt een MC-cultuur op drum 'n' bass-vlak, zowel op feestjes als in tunes. Hier zal je zelden een goede MC zo snel zien doorbreken als in Engeland. Je merkt het overal. Naar mijn mening zijn MC’s te vaak nog een haastige toevoeging aan de line-up, om toch maar een host te hebben. Ze worden dan ook maar klein vermeld op de affiche. Zelden zijn er monitors voor de MC. Er wordt doorgaans geen rekening mee gehouden bij de opbouw van het podium, waardoor ze over het algemeen relatief onbekend blijven bij het grote publiek. Bij de meeste grote evenementen is dit daarentegen wel in orde en daar zie je dat de MC een veel grotere rol speelt dan bij de meeste kleinere evenementen.

FUZZ - Waaruit put je inspiratie om je teksten te schrijven?

MCM: Inspiratie komt uit de muziek, hoe ik ze beleef en hoe de mensen zich voor mij amuseren. Vaak probeer ik ook iets persoonlijks in een lyric te stoppen. Dat gaat van dingen uit het dagelijks leven tot echt persoonlijke overtuigingen. Maar te veel preachen heeft ook maar weinig zin. Ik haal ook veel inspiratie uit MC's waar ik naar opkijk.

FUZZ - Ben je zelf ook bezig met muziek maken of producers van vocalen te voorzien?

MCM: Ik heb enkele tracks gedaan met CruizeOfFiction, ook wel bekend als Crossbeat, een erg getalenteerde producer uit Gent. Ook met Marvel heb ik enkele samenwerkingen waar ik wel tevreden over ben.

Marvel ft MC Mush - Dirty Machinery by James Marvel

FUZZ - Is een MC steeds noodzakelijk bij elke drum 'n' bass-set?

MCM: Ik vind van niet. Soms is de dj zo intens bezig dat hij het volk heel goed mee heeft zonder MC. Andere momenten zijn de tunes zo hard, zijn er zo veel vocals of is de dj onderhoudend genoeg dat er eigenlijk geen MC meer nodig is.

Enkele maanden geleden deed ik een set met Goldie in de Vooruit. Ik heb het eerste uur mee gedaan, maar dan begon de man aan een serie van ultieme classics die hij op een onnavolgbare manier in elkaar liet overlopen. De vibe was tijdens het eerste uur al goed, maar wat daarna kwam is enkel te beschrijven als een "Goldie-moment": old skool! De mensen reageerden op elke plaat, leken alles nog te kennen en ik heb de mic dan ook neergelegd en zelf ook in de zaal gaan dansen. Soms kan het ook een erg opwekkend effect hebben voor het publiek als ze een avond lang zonder MC gefeest hebben, moe worden en er om 4 uur een goede MC opkomt die de boel nog één keer doet ontploffen.

FUZZ - Wat is volgens jou de meerwaarde die een MC kan bieden?

MCM: Als MC moet je er echt wel staan en je moet echt zijn. Om een groep mensen aan te spreken moet je je over een bepaalde kwetsbaarheid kunnen heenzetten. Wanneer je als MC een off-day hebt, heeft dat een impact op zowat alles: flow, stage presence, delivery, inspiratie enzovoort. Een dj zal bij een off-day extra moeten opletten in de mix maar kan wel altijd terugvallen op de kracht van de platen. Als MC sta je er alleen voor en moet je de muziek aanvoelen. Het is niet nodig dat je alle tunes kent, maar je moet wel een idée hebben van wat de dj gaat doen. Als je je daarbij goed kan voelen, moet je proberen de muziek aan te vullen en het publiek zo veel mogelijk te betrekken zonder enkel te vervallen in de clichés. Het is vooral een kwestie van de juiste MC bij de juiste dj te plaatsen op het juiste moment. Voor de rest moeten de MC’s ook weten wanneer ze net dat beetje extra moeten geven en wanneer ze moeten zwijgen.

FUZZ - Vereist een bepaald subgenre een bepaalde MC?

MCM: Elke set vraagt een andere inbreng van de MC. Diepere en drogere sets kunnen een MC veel ruimte geven om langere rhymes te spitten. Dat is een voordeel, maar ook een uitdaging. Je hebt meer ruimte om je ding te doen en je bent veel verstaanbaarder, maar versprekingen worden ook uitvergroot. En als hetgeen wat je zegt niet veel steek houdt, val je gegarandeerd door de mand. Echte partysets hoeven niet noodzakelijk een MC met veel lyrical content. Dan is het belangrijker dat de MC het publiek op de juiste momenten aanvuurt met korte bars en de hele zaal betrekt. De muziek doet de rest. Alle soorten sets tussenin vragen een andere benadering. Gelukkig zijn de MC’s net zoals de muziek mee aan het evolueren.

FUZZ - Wat waren jouw persoonlijke hoogtepunten in je carrière?

MCM: Meestal denk ik bij zulke vragen snel aan de grootste evenementen waar ik heb opgetreden. Maar hoogtepunten zijn er ook geweest in kleinere, meer underground locaties. Ik zou de kleinere feestjes ook niet kunnen missen. Vaak laten ze me toe om een veel diepere en vollere set te doen en echt mee op te gaan met het publiek. Wanneer de vibe echt goed is ga ik dan ook tussen de mensen staan. De interactie voelt ook veel natuurlijker aan. Ik herinner me feestjes zoals recent nog de old skool night van de mannen van Gaz:mazk. Voor de gelegenheid nog eens samen met D.O.C. en de hele avond samen tussen het publiek gestaan. Dat was echt zalig.

Natuurlijk zijn de grote evenementen ook een kick op zich. De meeste daarvan zijn ook heel goed georganiseerd en muzikaal dik in orde. Tomorrowland is me bijvoorbeeld altijd al heel goed bevallen. Star Warz is ook elke keer weer dik feest. Het is de drum 'n' bass waar ik mezelf helemaal in kan terugvinden en dat in een zaal als de Vooruit. Geniaal!