Interview: Leesa

Door Steven Van Dorpe |
Geplaatst op 08/08/2012
Leesa

Leesa is een van de leading ladies in het Belgische electronische muzieklandschap, we hadden dan ook maar al te graag een uitgebreid interview met haar. Met vragen over Atmosphere Records, waar ze momenteel op uitbrengt, maar ook over haar deelname aan het StuBruprogramma Bitch, kwam een heel uitenlopende reeks onderwerpen aan bod.

FUZZ - Een ietwat filosofische openingsvraag: Waarom en hoe is Lisa Leesa geworden? Zat er een doel achter, was je echt vastberaden het te maken als artiest of is het gewoon een uit de hand gelopen hobby?

Leesa: Zo’n 4 jaar geleden heb ik de beslissing genomen om me te verdiepen in de muziek die ik graag hoorde, ik surfte toen al rond op Beatport maar ging nooit verder dan naar de tracks te luisteren. Tot ik dacht: ‘Waarom zou ik het niet eens proberen als dj?’. Ik heb dan de hulp ingeroepen van mijn beste vriend die me meteen wou leren draaien. Hij heeft me ook hulp geboden bij de aankoop van mijn materiaal, hoe een website op te zetten en hoe sociale media te gebruiken. Hij zag het meteen groots, terwijl ik dat geleidelijk aan wou doen. Uiteindelijk is alles zodanig snel gegaan dat er van geleidelijk aan geen sprake meer was.

FUZZ - Je releases komen momenteel uit op Atmosphere Records, het Gentse label van Jochem Peterson. Het ideale label voor een Genste techno-artieste?

L: Zeker, zij hebben met me contact opgenomen toen ze via via mijn eerste nummers hoorden. Ze geloven écht in jonge talent en geven je de kans om je eigen stijl te ontwikkelen. Atmosphere Records heeft artiesten waar bijvoorbeeld minimal zeer centraal staat, maar dat ik af en toe een tech-house plaat uitbreng is absoluut geen probleem.

FUZZ - Het label kondigde laatst ook een nieuwe artiest aan, enig idee wie het is?

L: Ja, dat is ten eerste René Bourgeois uit Duitsland, iemand die naam en faam heeft gemaakt binnen de tech-house en minimal. Hij heeft al een aantal remixen gemaakt voor Stereo Express. En ten tweede Remcord, een jong, vers talent uit Frankrijk. Ze blijven dus niet binnen de landsgrenzen!

FUZZ - Misschien een interessante vraag voor de lezers, hoe kom je aan je platen om te draaien tijdens je sets? Put je hiervoor vooral uit tracks die je binnenkrijgt of ga je zelf op andere manieren op zoek naar waardevolle nummers? 

L: Ik moet toegeven, er staat veel waardeloze muziek op Beatport. Daarom steek ik wel veel tijd in het vinden van mijn nummers. Dat is ook de reden waarom ik bewust geen tracklist online plaats. Ik krijg ook soms tracks doorgestuurd van mensen die mijn muziek fijn vinden en die naar mijn mening vragen. Ik vind dat soms bizar, aangezien ik zelf nog niet zo lang produce, maar dat raakt me altijd. Als ik het niet vergeet probeer ik er ook altijd uitgebreid commentaar op te geven.

FUZZ - Een dj is naast een muzikant meer en meer ook een merk, in hoeverre ben jij daar mee bezig? 

L: Ik verkoop mezelf niet graag, ik hoop altijd dat mijn sets en tracks voor mij spreken en dat men mij boekt op basis daarvan. Misschien ben ik daar wel wat naïef in. Het vrouw-zijn biedt wel zijn voordelen omdat er nu eenmaal niet zoveel zijn, maar er zijn eveneens nadelen. Promotors boeken je dan enkel en alleen omdat je een vrouw bent en dan zijn ze teleurgesteld als ik op de venue geen r&b of elektro draai.

Ook moet je je als vrouw extra hard bewijzen, iedereen heeft al een oordeel klaar, nog voor je je op het podium staat. Ik merk wel dat sociale media veel doet. Ik ben nogal actief op Twitter en als je Facebook goed aanpakt, dan kan je daaruit veel fans genereren. Musketon heeft voor mij een logo gemaakt en ik plak en deel stickers uit waar ik kan, dus op dat vlak ben ik wel een merk. Maar ik ga geen mails sturen of telefoontjes plegen naar bookers en organisatoren van evenementen. Als ze me echt willen, dan boeken ze me wel.

Promotors boeken je dan enkel en alleen omdat je een vrouw bent en zijn teleurgesteld als ik op de venue geen r&b of elektro draai.

FUZZ - Wij hebben voor binnenkort een artikel over binnen- en buitenlandse riders klaar, staan er speciale dingen op jouw lijstje? 

L: Behalve goeie monitors, cava en Red Bull om terug naar huis te rijden niets speciaal.

FUZZ - Je hebt nu ongeveer in alle Belgische clubs gedraaid, zijn er die je voorkeur uitdragen? En bestaat er voor een dj zoiets als een thuisvoordeel, als je bijvoorbeeld in Gent draait, of is er juist een negatief effect, dat de mensen je teveel aan het werk zien? 

L: De sound in een club is voor mij heel belangrijk, zeker door het genre dat ik draai. Daarom blijft Decadance mijn absolute favoriet. Daar komen mensen echt voor de muziek, althans, als ze nog iet of wat nuchter zijn. Ook de sound van Café d’Anvers is heel fijn. De kleinere festivalletjes waar ik al mocht draaien zoals Crammerock, Gladiolen en PuntPop, die pakken ook altijd uit met een vette installatie, een droom voor elke dj om er te spelen.

Ik heb het geluk dat ik in volledig België mag draaien, waardoor ik niet telkens op dezelfde plek beland. Er zijn wel enkele fans die me volgen van stad tot stad en dat is fijn, zeker als je in een uithoek van België moet spelen en daar plots een bekend gezicht ziet.

FUZZ - Je poste laatst de set van Richie Hawtin van vorig jaar op je Facebook. Is hij je grote voorbeeld als ‘uitvinder’ van minimal? Heb je nog andere voorbeelden? 

L: Richie is God. Ik heb het grote geluk gehad om met hem op de 10 Days Off-affiche van vorig jaar te staan. Backstage heb ik er enkele woorden mee gewisseld maar ik was zodanig nerveus dat ik ben toegeklapt, wat me anders eigenlijk nooit overkomt. Zijn set was gewoon af, ik heb sidestage zitten luisteren en mijn mond heeft de volle twee uur opengestaan.

Andere helden zijn Max Cooper, die ook moest draaien die nacht, Nic Fanciulli, NTFO en uiteraard die gekke Duitsers, Andhim. In de deep house scene is er een vrouw die me heel hard kan bekoren, namelijk tINI. Ook Canson die ik vorig jaar aan het werk heb gezien geniet mijn voorkeur.

FUZZ - Je werkt ook mee aan Bitch, een initiatief van StuBru om vrouwelijke dj’s in de kijker te zetten. Denk je dat dit soort initiatieven echt nodig zijn, hebben vrouwen het zo moeilijk in de dj-wereld?

L: Ik zou niet zeggen moeilijk, we krijgen echt wel de kans om ons ding te doen. Maar zoals ik al zei, we moeten ons tweemaal zo hard bewijzen. Ben Van Alboom vond dat een leuk concept en uiteraard zijn wij daar enthousiast in meegegaan. Het is hele mooie publiciteit voor ons en het schept wel een band zo vijf stoere bitches ondereen. Ook hebben we elk ons genre, en dat maakt het extra leuk. Stuk voor stuk topwijven!

FUZZ - Op je Facebookpagina is te vinden dat er deze zomer een nieuwe EP op komst is, wat mogen we daarvan verwachten en wanneer zullen we die ongeveer aan onze muziekcollectie mogen toevoegen? 

L: Klopt, er komt een nieuwe aan die Niko heet. Het is een dansbaar minimal tech house nummer waar al een kleine preview van te vinden is op SoundCloud. De remix komt van Alex Troniq, een fransman die al enkele fijne dingen heeft uitgebracht. Ik speel de track al af en toe en heb er hele leuke reacties op gekregen. Hij zal ergens in september uitkomen. Er staat al een tweede track klaar die iets dieper gaat, die zal ook dit jaar nog uitkomen.

FUZZ - Mogen we dit jaar nog meer van je verwachten, een album bijvoorbeeld? 

L: Heel graag, maar voor zoiets moet je tijd maken. Maar ooit zal die er wel komen, en dan zal het wellicht iets experimentelers zijn, zoals die Underworld remix die ik heb gemaakt.

FUZZ - Welke schijfjes zijn deze zomer een absolute must-have voor onze zomercollectie?

L: Shadoorack van onze eigenste Stereo Express, zeer zomers en playful. En de Jan Blomqvist remix van Desert Days van Philip Bader en Brita Arnold, een echt  gevoelsnummer dat gemakkelijk op een afterparty in Ibiza kan gedraaid worden. En uiteraard de Niko, maar da’s nog eventjes wachten.

FUZZ - Tot slot de klassieke, bijna verplichte slotvragen: Waar wil je absoluut nog eens draaien tijdens je carrière?

L: In het binnenland zouden Tomorrowland en Pukkelpop uiteraard niet misstaan. Ik heb net op Korfoe gedraaid op een festival en dat zou ik zo opnieuw willen doen. Berlijn ook, daar wordt je muziekstijl zo gewaardeerd, dat het een plezier wordt om er te spelen. Ik zou heel graag eens op Fusion of SMS festival in Duitsland staan. Of doe maar meteen alle Duitse festivals, dan huur ik wel een tourbus! (Lacht)