Interview: Gullfisk

Door fosco13 |
Geplaatst op 13/08/2012

De naam Gullfisk klinkt misschien wel als een wezen van een andere planeet, maar vergis jullie niet: het gaat wel degelijk om een Belgische producer en dj. Eentje die de laatste tijd wel meer van zich liet horen: hij bracht een beloftevolle eerste EP uit, maakte naam met remixen en mixtapes en mocht meteen één van de dagen op 10 Days Off afsluiten. Aangezien wij toch aan de Vooruit kampeerden, zochten we hem meteen maar even op voor een gesprek. Als bedankje kregen we nog Revery te horen, een nieuw nummer dat jullie onderaan dit interview gratis kunnen downloaden!

FUZZ - Dag Gregory of Gullfisk. Goed bekkende artiestennaam, maar hoe ben je daar in godsnaam opgekomen?

Gullfisk: Ken je Mosca, de producer? Zijn naam betekent vlieg in het Spaans. Ik vond dat een vrij catchy en originele naam, een dier in een andere taal. Vandaar Gullfisk, goudvis in het Noors.

Gullfisk, goudvis in het Noors.

Vroeger draaide ik samen met een vriend onder de naam Unwrought Music Syndrome. Dat was echt veel te lang, dus kortte bijna iedereen dat af tot UMS. Ik wilde iets kort en catchy met twee lettergrepen en Gullfisk past ook bij de muziek die ik wil maken.

FUZZ - Hoe lang ben je dan eigenlijk al bezig met muziek maken, want het leek alsof Gullfisk een beetje uit het niets opdook?

G: Ik maakte samen met mijn maat al drie jaar muziek in Ableton. Samen ging dat ok, maar we groeiden uit elkaar qua stijl. Voor ons klonken de nummers nooit helemaal afgewerkt en we hebben daarom nooit tracks van UMS online gezet.

Ik ben dan op mijzelf begonnen, heb wel nummers online gezet en blijkbaar is het aangeslagen. Al sinds ik dj ben, was ik gefascineerd door producen.

FUZZ - Heb je dan ook eerst als dj gedraaid om vervolgens je eigen muziek te maken, zodat je die ook in je sets kan spelen?

G: Ja, ik vind het zalig om eigen muziek te kunnen draaien. Daarom ben ik begonnen met producen. Je kan jezelf echt opleiden tot producer bijvoorbeeld door veel te lezen en veel op te zoeken op YouTube. Ik heb een computer en monitors en een goede geluidskaart. Veel meer heb je niet nodig.

FUZZ - Ben je één van die slaapkamerproducers die 10 uur aan een stuk met producen kan bezig zijn?

G: Dat gebeurt wel, maar soms lukt het mij maar om daar 2 uur op een dag mee bezig te zijn of soms lukt het echt niet. Voor Move Me heb ik bijvoorbeeld vocals afgehaald, die gepitcht en er een beat opgezet. Dat was meteen een match. Ik weet wel hoe je muziek moet maken, maar om iets catchy te maken moet je wat geluk hebben.

FUZZ - Hoe ga je eigenlijk op zoek naar geschikte samples voor jouw vocals?

G: Ik schuim fora af en kijk waar andere mensen mee bezig zijn. Ik bekijk de sites die vaak gebruikt worden om samples af te halen. Meestal zijn dat er gewoon van mainstream artiesten zoals Beyoncé of Rihanna die je bewerkt tot je ze totaal niet meer herkent.

FUZZ - Weet je zelf nog vanwaar jouw samples afkomstig zijn?

G: Ja, sowieso maar ik ga dat niet zeggen om problemen te vermijden. (Lacht)

FUZZ - Was Move Me, het titelnummer van je debuut-EP, je eerste nummer?

G: Eigenlijk was Explore mijn eerste nummer en ik vond dat eigenlijk wel een sterk nummer. Ik heb dat doorgestuurd naar Lefto en hij wilde dat draaien in zijn set. Uiteindelijk heeft hij dat niet gedaan, maar hij heeft het in zijn selectie op 22tracks gezet.

Lefto is toch een grote naam en zo is de bal aan het rollen gegaan. Ik stuur alles wat ik maak nog steeds door naar hem en hij geeft altijd heel opbouwende kritiek. Ik heb veel respect voor hem en wat hij zegt helpt me ook verder vooruit. Vervolgens ben ik ook enkele keren in het Studio Brusselprogramma Select gespeeld en mocht ik een keertje mezelf komen voorstellen in hun studio. Daarna volgde ook een interview en dj-set in het Studio Brusselprogramma Switch.

FUZZ - Is dat hoe een beginnende artiest tegenwoordig te werk moet gaan? Een bekende naam contacteren en dan hopen dat het verspreid wordt?

G: Ja, inderdaad. Je kunt hele goede muziek maken, maar als mensen het niet weten kom je nergens. Als mensen met invloed het goed vinden, kan dat je wel een stap vooruit helpen.

FUZZ - Hoe ben je bij nadien dan bij je label Hot N Heavy terecht gekomen? Was dat ook via-via?

G: Eigenlijk hebben zij mij gecontacteerd. Ik had mijn nummers op SoundCloud gezet en naar labels doorgestuurd. Hot N Heavy zag daar meteen toekomst in. Ik kende het label wel niet echt, maar ze brengen deftige producties uit.

FUZZ - Platenbaas Commodere 69 heeft ook één van je tracks geremixt. Had hij je dat meteen gevraagd?

G: Ja, dat was van in het begin zo afgesproken. Ik was vooral heel blij dat ook EPLP en D3adl1ne een nummer hebben geremixt. Zij zitten bij hetzelfde label en ik was al langer fan van hen.

FUZZ - Om je muziek te omschrijven gebruik je wel eens de term melodische bassmuziek.

G: Ja, bass is nu heel hot, bijna het nieuwe dubstep. Ik ben gewoon beginnen maken wat ik goed vond en dan heb ik er een naam aan gegeven. Mensen willen je tegenwoordig kunnen plaatsen. (Lacht)

FUZZ - Je hebt wel meteen een kenmerkende sound gevonden. Andere artiesten doen daar soms jaren over.

G: Ja, ik ben al drie jaar bezig en ik heb nooit iets online gezet omdat ik nooit tevreden was. Ik heb dus wel drie jaar naar een sound gezocht die bij mijzelf paste en ik ben daar nu bij gebleven. Ik zal daar waarschijnlijk niet heel mijn carrière in verdergaan, maar je kan daar echt nog veel kanten mee uit. Ik blijf wel op zoek gaan naar nieuwe dingen, maar zolang ik geen nieuwe goede sound vind, blijf ik doen waar ik nu mee bezig ben.

FUZZ - Je hebt ondertussen ook al een eerste remix op je actief voor de groep Forget Me Not.

G: Ik vond die vocals van hun What Would You Gonna Say echt super en vond het leuk dat ze aan mij vroegen om die remix te doen. Ik ga waarschijnlijk ook een EP uitbrengen op hun label.

FUZZ - Ik zag ook dat je hebt meegedaan aan de Toots Thielemans contest. Was dat wel een ingeving van het moment?

G: Ik vond het wel een tof concept en wilde het wel eens proberen. Ik heb een house remix proberen te maken. Het is wel rap moeten gaan, maar ik vond het resultaat nog wel ok. Ik heb het wel al van mijn SoundCloud gehaald omdat het niet helemaal aansluit bij wat ik doe.

FUZZ - Ben je gewoon met de liveversie te werk gegaan?

G: Ja, ik heb de meest leuke stukjes eruit geknipt. Al de rest heb ik zelf gemaakt met geluiden die ik goed vond.

FUZZ - De reden waarom we hier in Gent afspreken is natuurlijk omdat je op 10 Days Off hebt gespeeld, je grootste optreden tot nu toe. Hoe is het geweest?

G: Echt super! Ik vond het heel plezant om te doen. Ik ben geschrokken van de enthousiaste respons die ik nog kreeg op dat uur. Ik had altijd al geopend of van 1 tot 3 gedraaid, maar tot nu toe nog nooit afgesloten. Nu ben ik omgekeerd te werk gegaan. Ik heb na Addison Groove gedraaid dus heb ik eerst wat hardere nummers gespeeld en op het einde gewoon house om de mensen aan het dansen te houden. Ik heb dan afgesloten met Move Me.

Soms draai ik mijn eigen nummers niet op feestjes, maar hier wou ik echt mijn muziek spelen. Ik heb al nieuwe nummers die nog niet gemasterd zijn, maar die ik heb dus toch maar niet gedraaid.

FUZZ - In je set kwamen ook een aantal andere hedendaagse bassartiesten aan bod, zoals Disclosure, Dusky en Sepalcure. Ben je fan van hun werk?

G: Dat album van Sepalcure is gewoon geniaal. Ik heb nog nooit een set gedraaid zonder daar een schijf uit te spelen. Jack Dickson draai ik ook echt veel. Er is echt veel interessante muziek op dit moment.

Ik maak wel zachtere muziek, maar probeer ook iets dansbaarder te spelen. Ik ben wel een liefhebber van bassmuziek in het algemeen, maar denk dan eerder aan de smoothere kant. Maar om het publiek aan het dansen te krijgen, speel ik ook wel hardere dingen.

FUZZ - Je vermeldde daarnet dat je al bezig bent aan je tweede EP. Enig idee hoe die zal klinken?

G: Op één nummer ben ik heel zacht en dromerig gegaan. Een ander nummer is wat harder en aan het derde ben ik nu nog bezig. Voor de rest kan ik er nog niet te veel over vertellen. (Lacht)

FUZZ - Om af te sluiten: heb je nog festivalplannen deze zomer?

G: Ik draai in Leuven nog op Dungeon Outdoor met Onra, Synkro en Baauer, op 15 september en een dag eerder in de Factor Club in Brugge met Nosedrip. Daarnaast speel ik deze zomer in Antwerpen in de Zomerfabriek. Op festivals draai ik niet meer, maar ik ga nog naar het Dimensions festival feesten in Kroatië, met een hele Belgische crew, dus daar kijk ik naar uit!

Gullfisk maakte na ons interview nog een nieuw nummer dat hij voor de gelegenheid volledig gratis aanbied. Beluister of download Revery via de onderstaande SoundCloudspeler!

Wil je meer horen van Gullfisk? Check dan zeker zijn profiel op SoundCloud of word fan op Facebook om op de hoogte te blijven van zijn toekomstige optredens!

(Copyright foto: Dlux fotografie)