Interview: Vuurwerk

Door SofieM |
Geplaatst op 22/05/2013
Vuurwerk live in Muziekodroom Hasselt

Deze drie mysterieuze Brusselaars laten met de Me+One LP hun eigenzinnige vertaling van clubmuziek op heel dansend België los, en dat onder de naam Vuurwerk. Maar daar houden ze het niet bij. Thieu, Rick en Yann-Alex bundelen hun dynamiek en vriendschap in het collectief Run Tell Secrecy, waar ook Jealov en Kwatsa zijn uit voortgevloeid. Of het nu techno, hiphop of dansmuziek is, de jongens weten hoe ze er hun eigen experimentele draai aan moeten geven. Op 7 mei stonden ze in de Hasseltse Muziekodroom in het voorprogramma van SX waar wij hen gingen uithoren over hoe het nu zit met hun toch wel geheimzinnige projecten.

FUZZ - In onderstaand filmpje vertellen jullie het verhaal over de Me+One LP. Klopt het dat jullie van Jealov wilden afstappen?

Thieu: Helemaal niet. Toen we met de opnames van ons album van Jealov bezig waren, hadden we het moeilijk om onze nummers te kaderen en was er niet echt plaats voor de muziek die we eigenlijk wilden maken. Puur uit ontspanning en als uitlaatklep zijn we dan, wat voor ons dansmuziek is, beginnen te maken en dat hebben we uiteindelijk onder de naam Vuurwerk gebundeld. Vuurwerk is dus eigenlijk een reactie op Jealov.

Rick: Vuurwerk is echt heel organisch ontstaan. We maakten nummers die meer uptempo waren en dat konden we niet kwijt onder Jealov

FUZZ - Vinden jullie Jealov experimenteler dan Vuurwerk?

T: Ja, absoluut, Vuurwerk is voor meisjes. (Lacht)

Toen we daaraan begonnen, hadden we echt het gevoel dat we clubmuziek aan het maken waren. Als we in het begin moesten gaan dj'en met Vuurwerk, draaiden we ook af en toe onze eigen nummers ertussen. Toch merkten we dat die dan toch niet zo dansbaar waren, ook al kregen we er wel goede reacties op. Maar dus niet om de reden dat het echt clubmuziek was, ook al is Vuurwerk nochtans onze interpretatie daarvan.

R: Maar die clubmuziek zijn we ondertussen ook wel anders aan het interpreteren. We zijn meer naar het live aspect aan het toewerken met Vuurwerk. Tijdens het dj'en dachten we vaak dat we dit evengoed live zouden kunnen brengen, dus willen we nu meer gaan naar 'live clubmuziek'. Dat is echter nog steeds een beetje zoeken, en ik denk dat de Me+One LP een mooie weergave is van de periode waarin we aan die zoektocht begonnen zijn.

FUZZ - En die zoektocht geven jullie weer in het filmpje?

T: Voor ons is dat filmpje heel duidelijk, maar we merkten dat de buitenwereld het verhaal niet echt begrijpt. Het was dan ook echt een tumultueus jaar voor ons. Toen we de Me EP gemaakt hadden, merkten we achteraf dat die toch veel experimenteler was dan we hadden verwacht. In de winter begonnen we aan de Plus EP, waar we echt lang aan gewerkt hebben, en die achteraf gezien dan weer veel donkerder klinkt. Op dat moment voelde dat heel natuurlijk aan, maar dat was echt een donkere periode voor ons, wat je dus ook hoort.

Met de One EP kwam de zomer eraan die in het teken stond van zon en housemuziek, want we gingen met z'n allen naar het Worldwide Festival in Sète. Toen we die inblikten, merkten we dus dat die heel zomers klonk. En zo vormen die drie EP's eigenlijk één lang verhaal met veel diverse invloeden. Met het filmpje wouden we deze evolutie dan ook duidelijk maken aan de hand van de beelden die we hadden, maar dat is precies cryptischer uitgedraaid dan we hadden verwacht."

FUZZ - Jullie communiceren in het algemeen gewoon heel mysterieus.

Yann-Alex: Ja, ik denk dat dat gewoon is hoe we met ons drie functioneren en hoe wij met de dingen omgaan. We doen dat zeker niet doordacht. Jealov en Vuurwerk zijn heel verschillend, maar uiteindelijk blijven we altijd met één been vastzitten in wat we doen. Hoe we de dingen aanpakken zal hetzelfde blijven, en dat is blijkbaar op een mysterieuze manier.

FUZZ - Hoe zit het dan nu met Jealov?

T: We hebben al twee keer een album afgewerkt, maar nooit uitgebracht. Maar Jealov is zeker niet dood.

YA: Ik heb ook het gevoel dat er wel een plaat aankomt met Jealov, maar dat de druk gewoon heel hoog ligt. Die plaat zou op Mush Records uitkomen, het label dat werk van onder andere Daedelus en Bibio heeft uitgebracht, dus dat is echt wel een groot platform. Als we met iets nieuws komen, moet het ook echt goed zijn. In die zin is Vuurwerk ook meer een uitlaatklep voor ons. Niet dat we niet aan het niveau komen, maar omdat het rustiger kan.

FUZZ - Is het daarom dat jullie met Vuurwerk ook gekozen hebben voor het Belgische Dandelion Lotus Records?

T: Ja, we wilden even geen buitenlands label omdat die communicatie dan soms toch moeilijk verloopt. We willen gewoon samen op café kunnen gaan om de dingen te bespreken en een label dat meer betrokken is. Dandelion Lotus Records is met gelijkaardige dingen bezig als ons, dus dat plaatje klopte dadelijk. 

YA: Ze zitten ook in Brussel, wat heel belangrijk is voor ons. Er zijn bijvoorbeeld niet veel mensen die weten dat Jealov Belgisch is omdat we bij Mush Records zaten. Nu lijkt het met Vuurwerk eerlijker om vanuit Brussel te beginnen, zodat we een stabielere ondergrond hebben om op verder te bouwen.

FUZZ - Naast Vuurwerk en Jealov is er nog het derde project Kwatsa. 

T: Dat is er gekomen toen Rick in Londen woonde, en ikzelf in Afrika was. We hadden allebei veel producties gemaakt en toen we die nadien samen gooiden bleken die heel donker en industrieel te zijn. Rick zat ook echt in die Blawan-sfeer, en ik maakte veel tribal techno. Voor ons is Kwatsa dus echt heel zwart, een beetje onze donkere crypte. Ook hier hadden we nooit het idee om er samen aan te werken, maar is het gewoon zo gekomen.

FUZZ - Met deze drie bands coveren jullie eigenlijk zowat elk elektronisch genre. Dus eigenlijk maken jullie de muziek waar jullie zin in hebben en plaatsen dat achteraf onder één van de projecten?

T: Ja, we zien onszelf ook meer als het collectief Run Tell Secrecy en wat we maken sorteren we erna onder de gepaste noemer. Het zou ook niet coherent zijn om liedjes van Kwatsa onder Jealov uit te brengen, maar het is anderzijds ook niet de bedoeling om nog duizenden nieuwe bands op te richten. Met deze drie hebben we het gevoel dat we echt alles wat we maken ergens kunnen onderbrengen. Wat we onder experimentele techno willen doen, kunnen we onder Kwatsa steken. Als we experimentele dance maken, komt dat bij Vuurwerk en alles wat experimentele hiphop is, brengen we uit onder de naam Jealov.

FUZZ - Waar staat Run Tell Secrecy dan voor?

R: Dat is eigenlijk het geheel. De dynamiek die er tussen ons is en wat dat allemaal teweeg brengt.

YA: Maar dat zijn niet per definitie enkel wij drie. We zien ons meer als een collectief. Oorspronkelijk hadden we ook het idee om het collectief Jealous Lovers op te richten om zo ook andere vrienden die kunnen fotograferen of ontwerpen erbij te betrekken. Eigenlijk waren we toen met ons drie de enige enthousiastelingen dus was de focus op dat moment voornamelijk op Jealov gevallen. Ik heb de indruk dat we nu uiteindelijk toch naar dat collectief aan het groeien zijn, zij het onder de naam Run Tell Secrecy.

FUZZ - Jullie maken al het grafisch werk zoals de filmpjes en foto's zelf. Waarom is dat zo belangrijk voor jullie?

R: Dat is omdat we daar zelf ook veel mee bezig zijn, dus is dat voor ons heel natuurlijk om dat ook zelf te maken. Het geeft ons een goed gevoel om er mee bezig te zijn. Door constant op je onkunde te botsen, leer je ook het meeste bij. Als we dat allemaal door andere mensen zouden laten doen, zouden we gewoon heel lui worden. Maar ik denk niet dat dat iets is wat ons van de andere bands onderscheidt.

FUZZ - Laatste vraag: in het begin hebben jullie de drie EP's gratis weggegeven in een downloadlink. Was dit een bewuste keuze?

YA: We zijn van mening dat je muziek die je wil horen uiteindelijk toch ergens op het internet gaat vinden. Dus waarom het zo moeilijk maken als je de EP's ook aan een groter publiek kan geven via een downloadlink of wat dan ook? Als iemand de muziek goed vindt, gaat hij de plaat toch kopen. Dat is misschien naïef van ons, maar dat is althans hoe wij redeneren.

T: We hebben het ook zeker niet gratis weggegeven omdat het voor ons geen waarde heeft. Iemand moet voor zichzelf kunnen beslissen wat iets waard is, en dat kan pas als ze ernaar geluisterd hebben. Als ze de plaat de moeite waard vinden, zullen ze die normaal ook wel aanschaffen. Daarom zijn we ook altijd heel blij als mensen onze plaat kopen, dat betekent echt heel veel voor ons.

FUZZ - Dan hopen we dat jullie in de toekomst nog veel platen mogen verkopen. Heel erg bedankt voor dit gesprek en nog veel succes verder!