Zwoele maandag op vijfde nuit van Les Nuits Botanique (11/05)

Het was lundi, bijna nuit, maar nog altijd best warm in de Brusselse Kruidtuin voor de vijfde nuit van Les Nuits Botanique. Al dat groen te midden van twee neonverlichte wolkenkrabbers zette een sfeervolle toon voor een muzikale soiree onder leiding van Walter HusJoy WellboyFùGù MANGO meets Binti en Vuurwerk. We moesten al binnen zijn!

Als die verrekte trein nu eens keurig op tijd was geweest, was dat gelukt en hadden wij even keurig die kleine twintig minuten Walter Hus kunnen meepikken, maar neen hoor. "Het was nochtans de moeite," fluisterde een getuige ons toe, maar meer dan zijn gigantische Decap-orgel kregen we die avond van Walter dus niet meer te zien.

Hij luidt elke avond de Grand Salon De Concert in met een volledig computergestuurde compositie op dat gigantische Decap-orgel van hem. Walter Hus is een hedendaagse componist actief in de opera-, dans-, theater-, en filmwereld, maar u kent hem hoogstwaarschijnlijk vooral van zijn Decap-versie van Universal Nation voor The Sound of Belgium

Hij zingt met de intiem lage stem van een crooner, zij met het speelse, lichte geluid van een Scandinavische popster. Haar strik kleurt even turquoise als haar wenkbrauwen, maar net iets feller dan zijn blazer. Zo ogen ze misschien niet, maar ze klinken verrassend genoeg behoorlijk goed op elkaar ingestemd. Joy Wellboy is een vreemd aangename mix tussen man en vrouw, hoog en laag, 4/4 beats en gitaarlicks, scherpe pop en dromerige electronica. Ze kwamen nog even terug voor een bisje en wilden wel, maar mochten niet. 

Zowel FùGù MANGO als de zes zusters van Binti hebben nieuw materiaal klaar en maakten graag van de gelegenheid gebruik om hun krachten te bundelen. Een nòg meerstemmige kruisbestuiving met allerlei shakers en bongo's, tropische funk voor een broeierige midzomernacht. MANGO speelde niet voor niets reeds als support-act voor Jungle en Vampire Weekend. Nee serieus, de sfeer was al vrij zwoel maar tijdens hun vrij tot zeer briljante cover van Noir & Hayze's Around (Solomun Remix) voelde het daarbinnen even als hartje juli.

Eerlijk is eerlijk, we kwamen eigenlijk voornamelijk voor de boys van Vuurwerk. Hun gitzwart-witte visuals van vulkanen en fragmenten film uit bijvoorbeeld Under The Skin sloten naadloos aan bij hun schimmige sound, op het wankel randje tussen club en concert. Dat is dan ook precies waarom de Grand Salon met zijn rood beklede zeteltjes en huiselijke verlichting niet echt de juiste setting leek. 

Jammer maar zeker niet getreurd, hun schitterende remix voor Arsenals Lie Low en de gastvocals van Sylvie Kreusch tijdens Warrior maakten gelukkig veel goed. Het trio is flink bezig om nu al één van België's beste elektronica-bands en remixers bij uitstek te worden. Dit werd nog eens extra in de verf gezet door hun laatste nummer: een ingetogen remix van Balthazars Bunker, slechts een paar dagen oud en nog niet getest op een publiek. Ideaal, wij van Fuzz Magazine sluiten de aflevering graag af met een primeur. 

© Foto's: Vincent Philbert

Ontdek meer...Event