Fuzzbox Mixtape oktober: VG - Superluminal Motion #1

It's a dirty job, but someone's gotta do it. Sommige maanden is de winnaar in een wip geselecteerd, andere keren is het zwoegen om met je vooropgestelde criteria, en zonder een burn-out op te lopen, een goede keuze te maken tussen de vele goeie inzendingen. Oktober was zo'n maand. Maar hey, deelnemen is belangrijker dan winnen.

Zeker, wij zijn er ons van bewust dat een artiestennaam futiel is in het aanschijns der eindigheid, maar we konden ons niet van het vermoeden ontdoen dat VG dat euvel tussen de soep en de patatten had opgelost. Een tip van zij die het kunnen weten tot zij die het horen te weten: een eerste indruk is allesbehalve van ondergeschikt belang als je in een eindeloze lijst van deelnemers belandt. Het scheelde niet veel of er was en stoemelings over de verdiende winnaar van de Fuzzbox gekeken. Gelukkig spreekt muziek een niet mis te verstane taal. Gerechtigheid is geschied. 

Waarom dan, stak de tape van Tom Van Gansen er genadeloos tussenuit? Omdat Tom als geen ander van deze lichting de kunst van het sfeerscheppen begrijpt. Sommige mixtapes die wij ontvangen zijn een saaie collage van achteloos aaneengeplakte techhouse of andere mondaine tracks van dertien in een dozijn. Laat onze hamster even alleen met een Traktor-setup en die komt met iets interessanter op de proppen. Iets origineler mag altijd, jongens en meisjes!

Maar wat Van Gansen in zijn Superluminal Motion heel goed doet, is de abstracte dimensies van elektronische muziek voorop plaatsen en fluoresceren. Textuur, ritme, klankkleur; zo van die dingen waar de modale huis-dj van café De Corner geen oren naar heeft. Melodie wordt fijntjes de weg naar de achterdeur gewezen.

Tracks van The Gods Planet staan zij aan zij met nummers van Abdulla RashimConrad Von OrtonKobosil, en heel wat andere artiesten die momenteel op de barricaden staan om techno interessant te houden. Een selectie die doet vermoeden dat VG zijn huiswerk heeft gedaan. Echo's van Planetary Assault Systems en Peter Van Hoesen zijn nooit ver weg, en dat kunnen wij alleen maar mexican wave-gewijs toejuichen.

In wat als één van de meest dystopische en donkere zestig minuten van ons leven kan tellen (op nummer één staat nog altijd kerstmis 2014, toen ons oma niet kon zwijgen over haar eksterogen), vertelt Tom een verhaal. Een concept dat niet te verwarren valt met het tenenkrullende begrip "storytelling" die in de digitale marketing het mooie weer maakt.

Het gaat hier niet om, zoals veel te vaak in de technobranche, wie het hardst een speaker kan doen kantelen. Het gaat hier niet om wie het snelst een paar handen in de lucht krijgt met een schare larger than life kickdrums. Het draait hier om de essentie van techno: cutting edge sound design en innovatieve, vaak onheilspellende stukken muziek.

Dat Tom waarschijnlijk niet de meest technische dj ter wereld is, doet er niet toe. Er wordt ons gevraagd mixtapes te beoordelen, dan is dat vaak bijzaak. Bovendien is hij er zelf heerlijk complexloos over in zijn (overigens volledig Nederlandstalige, komt dat zien!) bio: "Mijn doel als DJ is in de eerste plaats muziek draaien die ik, en hopelijk zo veel mogelijk andere mensen goed vinden". Dergelijke zonneklare bio's zijn jammer genoeg een curiosum in een business met opgeblazen ego's zo ver het oog kan zien. 

Foto: © Eli Verheyen

Ontdek meer...Fuzzbox
Tags