Gewonnen thuismatch voor Merdan Taplak @ De Roma (30/03)

“Ten years in the bizz”¸ klinkt het bij Merdan Taplak op de planken in de foyer van De Roma in Antwerpen. Na zijn passage in de Gentse Charlatan komt de man terug thuis met zijn Orkestar. “Mijn Vlaamse en Turkse roots kan je niet uit elkaar trekken. Een smeltkroes van geuren en smaken: dat typeert mij.” Die smeltkroes vertaalt zich al tien jaar in balkan beats versus elektronische feestmuziek. Gaande van electro tot dubstep tot edm tot zomerse house. Benieuwd wat Merdan Taplak en zijn frivole band na een relatieve radiostilte te bieden hebben voor ons.

Het is de warmste maartdag ooit sinds de metingen dus alle vroege vogels staan nog op de Turnhoutsebaan te pintelieren terwijl Kobe Louis Charles de knoppen opwarmt voor Merdan. Hij voorziet de gezellige foyer van De Roma van Afrikaanse danstunes met een gezellige baslijn en de eerste balkan beats van de avond à la Balkan Beat Box en Shantel. Ondertussen stroomt het volk binnen en worden de eerste bollekes genuttigd. Bollekes Koninck, wel te verstaan.

Merdan Taplak en zijn Orkestar bestaande uit Dr. Dizzy (tenor sax), Jackson (alt sax), Glenn Magerman (trompet) en Steven Van Brussel (accordeon) laten er geen gras over groeien. Vanaf minuut één vliegen de beats door de boxen en zweept het vijftal het publiek met succes op. Laat één ding duidelijk zijn, er zal bewogen worden tijdens dit concert. Een setlist vol hits uit de elektronische muziekscene van de laatste decennia, ondersteund door balkanmelodieën. Dit zit goed.

Een formule die blijft werken terwijl Merdan het publiek nog wat opjut met zijn mc-kunsten. Tijdens hun interpretatie van Ice Ice Baby showt saxofonist Dr. Dizzy even zijn rapkunsten wanneer de geweldig opzwepende Taplak-cover van FreestylersPush Up door de boxen klinkt. Een plaat die al in de setlist stak vanaf de bende hun allereerste liveshow.

Na wat balkancovers van het betere reggaewerk van onder andere Bob Marley spoelt het orkest terug naar de dubstephype van zo’n vijf jaar geleden. Wanneer de Skrillex-bassen door de zaal vliegen, zien we toch wat bedenkelijke blikken richting het krakend geluidssysteem kijken. Gelukkig brengt NightcrawlersPush The Feeling On terug vrede in geluidstechnisch kamp.

Ook hiphop zoals de betere Drop It Like It’s Hots en de Candy Shops van deze wereld ontsnappen niet aan de balkancovers van Taplak en co. Wanneer Timberlakes SexyBack overschaduwt wordt door het orkest merken we ineens de melodie van cultplaat Hale Bopp op. Een balkanorkest dat Timberlake begeleidt met de melodie van een tranceplaat uit 1998. Ongetwijfeld bedacht op een dronken avond. Geniaal.

Doorheen de Fatboy Slim- en Daft Punk-samples krijgen we opeens posttraumatische Werchter-stress wanneer Macklemores Can’t Hold Us het publiek bij de keel grijpt. De stevige dubstep-versie is misschien wel het beste wat deze plaat verdient. Laten we het erop houden dat het rondje show-off van Steven Van Brussel - accordeon achter de nek - onze plaspauze nog even uitstelt tot na het optreden.

Nog zo’n moment van solowaanzin is Jackson die zich laat gaan op de elektronische saxofoon tijdens een instrumentale versie van Shantels Disco Partizane. Als laatste herrinneren Merdan en de zijnen ons aan de bruisende drum ‘n’ bass-periode dankzij John B’s Numbers, Pendulums Blood Sugar en Sub FocusRock It. Zelden zoveel sfeer gezien in een donderdagavondpubliek. Een góed feestje, dat is het. Vingers in de neus voor Merdan Taplak Orkestar in deze thuismatch.

Veel kusjes, dankjewelletjes en andere onzedige blijken van waardering later is het aan Kobe Louis Charles om het verhitte publiek in De Roma te houden. Met wijvenschijven van Shaggy, Rihanna en De La Soul slaat hij daar nog in, ook. De man die vliegensvlug Sexy Als Ik Dans doorheen Lipps Inc.’s Funky Town kan draaien en daarna via Bart Kaëll richting Buraka Som Sistema kan gaan om Destiny’s Child te laten overgaan in K3’s Oya Lélé, heeft altijd een plaatsje in ons hart. Oya Lélé laten werken op een dansvloer zonder Radio Topkaas te heten, een kunst die niet voor velen is weggelegd. Afsluiten doet Kobe Louis Charles dan weer met Edith Piaf. Wa ne kèrel.