Nina Kraviz knalt DGTL om zeep @ ADE (19/10)

Het is weer die tijd van het jaar. Goede en minder goede buurten in Amsterdam staan collectief op zijn kop voor het prestigieuze Amsterdam Dance Event. 2200 artiesten van over de hele wereld komen samen en spelen 120 unieke venues plat. Van gigantische massa-events tot geïmproviseerde garageboxraves. De Fuzz focus gaat in die wirwar van events integraal naar de drie massaraves van het Amsterdamse DGTL. En ook een beetje naar de Tibbaa Belgium on air livestream in de ADE Belgian Village.

Het pontje nemen naar de gigantische scheepsloods op de NDSM-Werf voelt intussen wel als thuiskomen. De reuzachtige hangar, die ook een hoofdrol speelt tijdens het DGTL Festival met Pasen, is ingedeeld in twee zalen. Area 2 is de meer gezellige ruimte waar De Sluwe Vos, Ryan Elliott en Fort Romeau het mooi weer maken. Maar de oren van Fuzz zijn vooral op Nina Kraviz, Modeselektor, Jon Hopkins en Âme gericht, die het massafeest in Area 1 naar hun hand zetten.

Daar wordt rustig opgewarmd met de Legowelt-look-a-like Oceanic. De vaste stamgast van de mysterieuze Amsterdamse club De School speelt een thuismatch vandaag en dat ligt hem duidelijk zeer goed. Rustig opwarmen met hier en daar al een stevige beat en heel veel dromerige melodieën die we kennen van zijn ambient-tapes op het label van zijn broer, Nous’Klaer.

Een DGTL zonder Âme is als een café op de walletjes zonder wittekes. Kristian Beyer staat opnieuw paraat om de Duitse meesters achter Innervisions te representeren met een deejayset. Area 1 zit intussen propvol en het lichtspektakel maakt overuren. De afgelijnde rifjes en strakke bassen die door de speakers knallen maken het festijn compleet. Speakers trouwens, die regelmatig te luid staan afgemixt vanavond. Kristian Beyer doet wat van hem verwacht wordt. Een bangelijke set afleveren.

Ondertussen bezoeken we Londense vriend Fort Romeau in de verrassend kleine Area 2. De Brit vliegt er in eerste instantie stevig tegenaan maar zoekt al snel meer frivole oorden op in zijn platenkoffers. Hier en daar een dikke streep distortion en een subtiele toets acid maken van het geheel een set waar Gerd Janson en Philip Lauer jaloers op zouden zijn. Het samenspel tussen tribaal geknetter en knallende strobo’s is de perfecte finale voor misschien wel de meest doordachte set van de avond.

Terug de massa in want Jon Hopkins neemt met een hybride set de knoppen over van Âme. De set van Hopkins is samen te vatten in een experimentele hoekige start die een koude rilling door je lijf stuurt die de opbouw vormt tot een knallende technoset, op het randje van brutaal. Enorm smakelijk om te zien hoe de Brit op zijn knoppen ramt alsof het voor punten is.

Nog van dat experimenteel en brutaal geweld is terug te vinden in het heerschap achter Modeselektor. Het Duitse duo kondigde onlangs aan het doek te laten vallen over Moderat, hun project met singersongwriter Apparat. Ze staan dus terug met zijn tweetjes op het podium maar heimwee naar Moderat is er blijkbaar wel.

Zo starten ze met het ijzersterke Seamonkey en passeert ook Bad Kingdom de revue. Verder is het ver zoeken naar origineel werk van de Duitsers en is het publiek getuige van alweer een stevige technoset, hetzij met de klassieke Modeselektor-breaks en vocale opzweperij. Met Jeff MillsThe Bells en Emmanuel Tops Acid Phase reageert het publiek lyrisch. Geslaagd, maar best gemakkelijk.

Nog gemakkelijk is Nina Kraviz heten en een stampvolle opgedweepte zaal in gang houden. Haar deejaysets durven de laatsten jaren minder succesvol te zijn wegens te plat of inspiratieloos. Niks van dat, Kraviz verbaast vriend maar vooral vijand van haar kunnen. Ze levert een knallende set af die minstens even hard is als metalband Slayer die op haar t-shirt pronkt. Je draait wat je draagt? Geweldige afsluiter van de eerste DGTL nacht op ADE. Bedankt, Narnia Kretvatz.

Coverfoto Nina Kraviz © Tim Buiting
Ontdek meer...Festival