Sinjin Hawke en Zora Jones tonen zich het ultieme powercouple op Shuttle (17/11)

Enkele maanden geleden kondigden Sinjin Hawke en Zora Jones hun tour aan op eigenzinnige wijze. In plaats van locaties, stonden er drie tijdspannes en daarbij een e-mailadres van een boekingsagent. Deze aankondiging is niet zomaar voorbijgegaan bij de gasten van Shuttle, want een dikke maand later kondigden zij aan dat ze als enige Sinjin Hawke en Zora Jones naar België halen.

Toegegeven, het klonk als een raar concept. Deze twee kleppers in de Rumba, een club die bekend staat voor zijn studentenfuiven en straffe verhalen die daar plaatsvinden. Ook de rest van de line-up was verrassend. In plaats van logischerwijs te kiezen voor dj's van het Belgische Pelican Fly (het label dat zowel Sinjin als Zora ontdekte), werd er gekozen voor Faisal, de twee onbekendere dj's Numen en N9899 en Shuttle boss Grover. Wat zou dit geven?

N9899

Bij aankomst was er nog geen kat. We kregen stilaan schrik dat de hoofdact zijn welverdiende publiek zou mislopen, maar opener N9899 was er eentje van formaat. De twee heren zeggen zelf dat ze staan voor innovative club music en dat kunnen we enkel beamen. Tracks van Dinamarca en co passeerde één voor één de revue, regelmatig afgewisseld met de nodige rap om het publiek voldoende aan het dansen te houden. De zaal liep aardig vol en we kunnen wel zeggen dat N9899 de ideale openingsset speelde, wat alles behalve simpel is.

Toen Grover eraan begon, zakte de opgebouwde sfeer meteen in een dip. Hij mixte heel wat Afrikaanse volksmuziek door elkaar, waar we op zich veel respect voor hebben. De taak van een deejay blijft echter om het publiek te entertainen en dat deed hij in het begin niet. De opgebouwde sfeer zakte weg en Grover moest van nul terug beginnen.

Tegen het einde van zijn set kreeg hij wel de hele zaal aan het springen. XO Tour Lif3 en wat Zuid-Amerikaanse bangers deden wonderen. Het hoogtepunt kwam toen hij in zijn laatste tien minuten Kendrick LamarAlright opsmeet. Ondertussen was zowat heel de zaal aan het springen en voor Grover was dit de ideale gelegenheid om te stagediven. Dat had hij beter niet gedaan, want de mensenzee was toch wat minder dicht dan verwacht. Natuurlijk moet je maar tegen een stootje kunnen wanneer je je wil amuseren, maar volgende keer toch wat uitkijken Grover.

Ondertussen was Faisal op de eerste verdieping aan zijn set begonnen. Deze begon voor en eindigde na Sinjin en Zora's set, met als resultaat dat we enkel het begin en het einde hebben kunnen meepikken. Faisal is op het punt in zijn carrière gekomen waar het nutteloos is om nog reviews te schrijven. Wanneer hij op de line-up staat, wéét je dat het goed gaat zijn. Je weet dat hij zich gaat aanpassen naar publiek en locatie, dat hij naadloos mixt, dat hij de ideale combinatie van hiphop, soul en electronica speelt. Uiteraard was dat ook deze keer en was Faisals set dus weer steengoed.


​Eindelijk was het tijd voor de kanjers van de avond. Zora Jones en de schuchtere Sinjin Hawke kwamen het podium op. De beamer voor de indrukwekkende visuals werd aangezet en Zora begon met haar (of hun) set terwijl Sinjin verscholen bleef achter zijn laptop om de visuals te bedienen. Tijdens Zora's set werd er in het midden van de zaal een ladder gezet om een tweede beamer aan te zetten (al ooit gedanst rond een ladder?). Na dit kleine ongemak konden we verder dansen op Zora die voor 85% uit onuitgebracht werk leek te bestaan. Dit verstoorde echter allerminst het feestje.

Na een dik halfuur switchten de twee van plaats en kwam Sinjin aan de decks. Omdat hij de bekendste van het duo is, brak het feestje nu helemaal los. Tracks uit Visceral Minds 1 en 2 kwamen aaneengeregen langs, hier en daar afgewisseld met iets onuitgebracht. Slechts twee keer kwamen er tracks uit zijn debuutalbum First Opus. De visuals bleven op één thema staan - namelijk een ronddraaiende puntenwolk die de dj's live afbeeldde - en Zora kwam mee achter de decks staan.

Nu pas werd duidelijk wat een ongelooflijk powercouple ze samen zijn. Geen enkel moment stonden ze in elkaars weg, ze waren perfect op elkaar afgestemd en vulden elkaar aan. Zo ging het nog een klein uur door. Op het einde werd nog snel publieksfavoriet Yea Hoe erbij gehaald. Afsluiten deden ze met een footwork-remix van Kanye WestWolves, niet toevallig een track die door Sinjin Hawke gecoproduced is.

We hadden hun Boiler Room set al gezien, we kenden hun tracks, we kenden hun visuals en wisten dus perfect waaraan we ons konden verwachten. Toch slaagden Sinjin Hawke en Zora Jones erin om ons nog steeds te verbazen. We konden al vermoeden dat zij een grote rol gaan spelen in de toekomst van de elektronische muziek, maar dat kunnen we nu met volledige zekerheid zeggen.

Ontdek meer...Event
Artiesten in dit artikel