Visionist zoekt de grens van muziek op in STUK (13/02)

Vergezeld van Golin opende Visionist Artefact in STUK

Op de openingsavond van het jaarlijkse festival Artefact van het Leuvense kunstencentrum STUK kwamen twee mooie namen afgezakt: Golin en Visionist. Wij waren er gelukkig bij!

Golin is een nieuwkomer in de Belgische elektronische scene. De Brusselse met Japanse roots staat voor opzwepende elektronica met Japanse vocals. Op het podium toont ze zich een waar springkonijn, wat aanstekelijk werkt.

Producer en Midlife-kompaan Buga deed dienst als dj, terwijl Golin zelf van links naar rechts sprong en met een stevige dosis autotune zong als was het de intro van een anime serie.

Niet enkel tracks van Golins debuut EP Momo kwamen aan de beurt, ze bracht ook enkele nummers van haar Midlife labelgenoten. Onder andere SamuelspanielNeptunium en KassettCharme kregen een extra laagje vocals van Golin. Het is op voorhand altijd wat twijfelachtig hoe een nieuwe, alternatieve elektronische act live gaat klinken, maar Golin stelde zeker niet teleur. Ze zorgde voor een leuke, opzwepende set, met muziek die niet altijd even makkelijk verteerbaar was.

Golin @ STUK. Foto door Joeri Thiry

In tegenstelling tot Golin is Visionist al heel wat langer aanwezig in de scene. De post-grime artiest is al enkele jaren actief en bracht al werk uit op Lit City Tracks en het invloedrijke PAN (o.a. bekend van de geniale Mono No Aware-compilatie).

Eind oktober bracht hij zijn nieuw album Value uit bij Big Dada. Het artwork werd verzorgd door de Belgische Peter De Potter, die dat eerder al deed voor Kanye West. Ook voor zijn indrukwekkende visuals ging hij een samenwerking aan met filmmaker Pedro Maia. Meneer Maia komt voor de gelegenheid ook mee op tour om live de visuals te verzorgen. We hadden al uitvoerig geluisterd naar Value en wisten dus waar we ons aan konden verwachten. Een hoop lawaai en vreemde geluiden, die weliswaar mooi samenvloeien tot emotionele tracks.

Visionist stond moederziel alleen op het podium. Pedro Maia bevond zich ergens buiten het zicht van het publiek waardoor Visionist dus enkel gezelschap gehouden werd door de visuals en zijn tafel met gear. Het eerste kwartier van de set verliep nogal traag, voelde wat leeg aan en als gevolg dus vrij saai.

Na dit saaie kwartier brak de set echter los. Met regelmaat van de klok knalde diepe bassen door de boxen, afgewerkt met een snijdende noiselead. De lichtshow en visuals flikkerden verblindend en we moesten meermaals onze blikken afwenden.

Visionist @ STUK. Foto door Joeri Thiry

De set van Visionist duurde zo'n drie kwartier, maar na een half uur hadden we het (en de rest van het publiek evenzeer) wel gehad. Het is natuurlijk een kunst om uit godvergeten geluiden elektronica te maken en we zijn bij Fuzz zelden vies van wat experimenteel werk, maar Visionist zocht echt wel de grens van het aangename op. In het begin was dit fascinerend en cool, maar tegen het einde werd dit simpelweg vermoeiend.

Ook zijn extreem statische houding droeg niet meteen bij aan hoe interessant het optreden was. Uiteraard zou het stijlbreuk zijn wanneer hij net als Golin zou rondspringen, maar 45 minuten non-stop naar muziek op de rand van lawaai luisteren (wat niet per sé slecht bedoeld is) eist erg veel van het menselijke brein. Ook de (soms te) flitsende visuals hadden daar een aandeel in. Met als gevolg dat we na een tijd rust nodig hadden. Rust die helaas niet aan bod kwam bij Visionist.

 

 

Ontdek meer...Event
Artiesten in dit artikel