Horst - Dag 3: zo hard mogelijk dansen op de laatste uurtjes

Waar zaterdag de vibe aanwezig was, was u hij nu onmogelijk te ontlopen. Het waren de laatste 10 uren ooit aan het geliefde kasteel en iedereen wilde daar het maximale uithalen.

De programmatie van zondag leek was voor ons net wat minder veelbelovend: in de Final Stage stonden op de hele dag maar drie artiesten. Maar dit is net waar de dj-cultuur om draait en wat op Horst een plaats krijgt: op één uur kan je bijna geen evolutie in je set brengen, op drie of zelfs vijf uur kan je dat zeer goed.

De dag beginnen we met Otis. Eén van de kerels achter Slagwerk en Perron Zes: collectieven die vanalles doen, maar vooral heel coole feestjes organiseren en unieke muziek uitbrengen. Otis kwam met de ideale ontwaking van de laatste dag. Iedereen is moe en uitgeput, wat is er beter om te gaan zitten en naar heldere ambient luisteren om wakker te worden. Oké onze dansbenen werden niet aangespoord, maar Otis toonde dat dit niet altijd nodig is. Eindigen deed hij trouwens in grote schoonheid met Yves TumorLicking An Orchid.

Tegelijk opent Cleveland de Final Stage. Hij mikt op de mensen die dansend wakker willen worden. Rustige beats die subtiel aansporen om een pasje te zetten, maar evenzeer om in het gras te liggen en wat met je voet te tikken. Zijn set bouwt tweeënhalf uur lang heel rustig op tot het net-niet-dans-niveau met een prachtige edit van Jamie XX's Gosh.

 

In die tweeënhalf uur zien we in de Forest Floor misschien wel het raarste, waarschijnlijk ook het coolste (niet het beste) dat Horst te bieden had: EURO 2000. We hoorden heavy baile, techno, maar vooral ook hardcore. Enorm vette selectie, zonder meer éen van de meest unieke artiesten op het festival, qua techniek was er echter nog wel ruimte voor verbetering. Weinig beatmatchen resulteerde in meerdere gaten waar het wat wachten was op een beat, of schokkende tempowisselingen die je uit je dansritme halen. Maar we zeggen het u: als deze gast zijn technische skills wat bijschaaft kan hij erg mooie dingen doen.

In de Final Stage had Woody' 92 overgenomen van Cleveland. Hij begon wat ongelukkig met wat te trage muziek die niet helemaal aansloot bij de vibe die Cleveland zo zorgvuldig had opgebouwd. Tegen het einde van zijn set was Woody' 92 helemaal in zijn element en het publiek duidelijk ook.

Dan kwam Mr Scruff met zijn MC Kwasi. Dit was vooralsnog de beste dj die we op Horst (en misschien zelfs daarbuiten) gezien hebben. Magnifieke skills, de meest ingewikkelde grooves draaien en het nog steeds simpel laten klinken, op exact het juiste moment wat klassiekers, dan weer obscure muziek. Echt alles wat een dj-set moet hebben. Als zowel Lefto als Motor City Drum Ensemble speciaal bij jou komen dansen voor ze aan hun eigen set beginnen, weet je dat het goed is. Enorm indrukwekkend, een set die de perfectie heel erg dicht benaderde.

Palms Trax was één van de grootste namen die op Horst stond. Deze man brengt steeds weer legendarische sets. Ook op Horst natuurlijk. De beste en vaak ook obscure 80's-plaatjes om de hele Lakeside Dancer's Club in beweging te krijgen. Zeer vermakelijk, maar we konden niet anders dan nog even terug naar Mr Scruff te lopen, waar het nóg beter was.

De roddel gaat de ronde dat het initiële plan was om Lefto de volledige 10 uur op de Forest Floot te geven. Dat plan is uiteindelijk niet doorgegaan, maar we weten niet of dat erg is, want bij een set van 10 uur had zelfs Lefto niet zó explosief kunnen zijn.
Hij begon zijn set redelijk safe met house om voort te gaan op de vibe die overal hing. Wel was al van in het prille begin duidelijk dat dit ging knallen. Lefto is zowat een Horst-resident. Als hij de allerlaatste uren van het festival speelt, weet je dat alles stuk moet. En dat gebeurde ook.
We waren net op weg om de eerste beats van Motor City Drum Ensemble mee te pikken toen we uit het bos SOPHIE's MSMSMSM hoorden. Wat kan een mens dan anders doen naar de Forest Floor te rennen? Toen we daar aankwamen was Lefto duidelijk aan de afbraakwerken begonnen. We hoorden opeens Zwangere Guy roepen "Yo Horst, deze is een exclusive van mijn nieuwe plaat voor jullie". Helaas bleek dit een opname te zijn, maar toch geweldig.

We hebben ons uiteindelijk toch moeten dwingen om ook eens bij Motor City Drum Ensemble langs te gaan en eigenlijk hadden we daar geen spijt van. De sfeer in de Lakeside Dancer's Club was niet minder dan magisch. Iedereen aan het dansen, op ieder mogelijk stuk hingen of stonden mensen, de booth zelf stond bomvol. Er was een handvol volk op de speakers geklommen, de stagemanager klom er op om hen eraf te jagen, maar besloot dan om gewoon mee te dansen op de speakers. Dit is het soort vibe die tijdens het laatste uur Horst heerste.
Tijdens die laatste uren van Horst kon je niet anders dan keuzestress hebben. Iedere dj was in topvorm zijn publiek aan het inpakken en liet iedereen volop genieten van de allerallerlaatste uren Horst.

Uiteindelijk konden Lefto en Motor City Drum Ensemble het nog een kwartiertje langer rekken, maar toen was het onherroepelijk gedaan. De organisatie had zelf niet liever gedaan dan doorfeesten, maar helaas kan dat niet zomaar.

 Horst 2018 was zonder meer magisch. Een sfeer die van in het begin goed zat en steeds sterker en liefdevoller werd, geniale dj's die op hen allerbest staan in zo'n programmatie en zich duidelijk rot amuseren, een publiek dat enkel en alleen komt om te dansen en zich te amuseren, ... Dit was simpelweg prachtig.