Review: Feel My Bicep in Kompass (02/03)

Of er enkele maanden geleden een record werd gebroken in de categorie "snelst uitverkochte event in Kompass" weten we niet zeker. Alle tickets waren echter in een uur tijd de deur uit. Voor wie? Het Noord-Ierse duo: Bicep en kompanen.

Dat we uitgekeken hadden naar afgelopen zaterdag, is een understatement. Zelfs na hen al twee keer live gezien te hebben op één jaar tijd. De vorige keer deed hun liveset het Leuvense Depot vol lopen, nu stond een drie uur durende dj-set in Kompass op het menu. Met als voor-en nagerecht Hammer & Moxie.

Niet bekend met Bicep? Shame on you. Het begon voor de Ierse jeugdvrienden allemaal in 2009 met hun blog Feel My Bicep. Via dit platform bliezen ze nieuw leven in disco, Chicago house, Detroit techno & Italo disco. Gaandeweg groeide Feel My Bicep uit tot een label en evenementenorganisatie. Via deze platformen geeft Bicep aan gelijkgezinde artiesten een kans om hun ding te doen.

Eén van die gelijkgezinde artiesten is Hammer. Toen we rond middernacht arriveerden was deze man bezig aan de opwarming van een al 3/4 (!) gevulde zaal. En ja hoor, the Hammer hits. Vorig jaar woonden we al eens een set van hem bij, maar nu pas zijn we volledig verkocht. Zeer gevarieerde 808-percussies, zwevende pads, volle baslijnen en euforische melodieën zijn een simpele omschrijving van de man met de baard. Degenen die auditieve ondersteuning nodig hebben bij deze omschrijving, nuttig onderstaande link.

Rond iets na één besloten we nog even onze blaas te ledigen zodat we de volledige drie uur bij Bicep zouden kunnen overleven zonder ons als garnalen door het publiek te moeten wringen. (tevergeefs) Toen we terug keerden rond 1u20 om nog de laatste minuten de set van Hammer mee te pikken, stond de zaal zo goed als vol. Zelfs op de kleine oppervlakte helemaal achteraan aan de nooddeur stonden mensen te dansen. En dit met reden, want Hammer sloot af met een track van zijn kersverse EP op CorrespondantJupiter. 9/10 voor de opwarmset van Rory Hamilton aka Hammer.

Klokslag 1u30 stonden de heren van Bicep klaar om het over te nemen van hun goede vriend, Hammer, die al sinds 2014 nauw aan het hart ligt van Feel My Bicep. Dit deden ze met een track van onze landgenoot, Supreems, Broken (And Out Of Sync). Hiermee stapten ze af van het standaard 4x4-drumpatroon waar Hammer zijn set mee afsloot en gooide het break-patroon helemaal open voor de komende drie uur.

Knappe selecties in een erg goed opgebouwde en eclectische set. Van breaks en house naar italo en techno én weer helemaal terug. Bicep leverde wat van hen verwacht werd. Onze haren gingen even recht staan toen ze de Django The Bastard edit op Silencer van Dorothy Fortress door de fenomenale sound system van Kompass pompte. De zeer herkenbare italo baslijn, klaps en opzwepende synths gingen op dat moment door merg en been.

Na enige tijd merkten we wel dat sommige dansers verveeld begonnen te geraken, het was dan ook geen set gevuld met nummers van hun laatste album. Die zullen ze zelf beu gehoord zijn na een jaar lang te touren met hun liveset. Het tempo van de breaks werd opgedreven en het publiek voelde dat er iets aan kwam. De euforische melodiën van Glue namen de bovenhand en het publiek werd laaiend enthousiast. Opeens stond de helft van de zaal met hun camera in de lucht. Wat er bij ons toch niet volledig in gaat, just enjoy the moment and dance people.

Om 4u pakte Bicep nog een laatste half uur uit met het sneller en zwaardere werk. Onder andere Rheged van Throwing Snow werd in de mix gegooid en wist het publiek nog die extra dosis energie te geven om verder te gaan.

Om 4u30 werd Bicep uitgezwaaid met een daverend applaus en de vrouwelijke Moxie met veel liefde onthaald. Zelf hebben we maar 10 minuutjes van haar set mee gekregen. Via haar sociale media liet ze echter weten dat Kompass sluiten een enorm coole ervaring was. Het ideale moment om de wat hardere en snellere techno uit haar collectie uit te testen.

Samenvatting van de avond: the Hammer hits, Bicep loste alle verwachtingen in en Kompass bewijst nogmaals waarom zij momenteel de nummer één in België zijn. Merci Bicep, Hammer & Moxie voor de enorm goede sets. En merci Kompass voor de invitatie, tot de volgende.

Ontdek meer...Event Review