Interview: Joyhauser

Het gaat hard voor de heren van Joyhauser. Deze zomer stonden ze op de line-up van zowat elk festival, waaronder ook Extrema OutdoorAwakenings en Drumcode Festival. Hun muziek wordt gedraaid door zwaargewichten als Adam Beyer en Monika Kruse en hun muziek scheert hoge toppen op Beatport. Hoog tijd voor een babbel dus!

FUZZ -  Jullie hebben er behoorlijk stevig jaar op zitten, hoe kijken jullie zelf terug op 2019?

2018 was het jaar waarin we naar buiten kwamen met onze eerste grote releases, in 2019 hebben we hiervan kunnen oogsten met heel veel internationale gigs. Wat begon in de Benelux is nu stilaan uit aan het uitbreiden over heel de wereld. We hebben zelfs al eens kunnen proeven van de scene in Zuid-Amerika. Neen, we kunnen echt niet klagen, 2019 was tot nu toe een topjaar. 

Mensen buiten België leren ons na onze eigen producties nu ook kennen van onze deejay sets en de reacties zijn enorm positief. Maar voor ons is dit pas het begin want het najaar belooft nog veel drukker te worden met o.a. tours in Noord-Amerika en Azië.

FUZZ - Ik las in een interview van vorig jaar dat jullie doel was om van jullie passie jullie beroep te kunnen maken. Is dat ondertussen volledig gelukt?

In juni dit jaar hebben we beiden besloten om met onze full-time job te stoppen. Aanvankelijk was dit geen gemakkelijke keuze maar we zijn heel blij dat we de knoop toch hebben doorgehakt. Door het drukke tourschema werd de mentale knop omdraaien op een werkende maandag moeilijker en moeilijker en dit alles had een nefaste invloed op onze inspiratie in de studio. Nu hebben we doorgaans meer tijd voor sport, ontspanning en studio en dit resulteert in heel wat meer peace of mind. 

FUZZ - Wat is volgens jullie de grootste boost geweest voor jullie carrière?

Er zijn een aantal personen en momenten die ons echt wel die extra boost hebben gegeven in onze carriere. Dat zijn Ugur AkkusAmelie Lens en Monika KruseAmelie Lens heeft ons die eerste goede push gegeven door Galaxy Phase te spelen in haar set en op Awakenings Festival 2018. Een clipje hiervan werd gefeatured op de Instagram van Awakenings en werd een viraal bommetje.

Niet veel later stond onze C166W EP op Monika Kruse’s Terminal M Label gepland, die het misschien nog wel beter deed. Dat gaf ons dé internationale boost. Naast dit, werden we ook opgepikt door Ugur Akkus (eigenaar Labyrinth productions en Extrema Outdoor België). Hij geloofde in ons van het eerste moment en gaf ons een platform waarin we onze nationale en internationale positie verder konden uitbreiden en verstevigen. Maar goed, uiteindelijk helpen al de promotors en fans die in ons geloven nog het meest, hoe klein dan ook. We zullen nooit onze eerste fans vergeten in ons lokaal stadje Bilzen want op zo een fanbase daar bouw je tenslotte op.

FUZZ -  Techno was nog nooit zo populair. Veel artiesten denken dat dit een golfbeweging zal zijn waarbij techno ook terug naar de underground zal keren. Denken jullie, nu jullie carrière volop gelanceerd is, ook aan de mogelijkheid dat techno terug minder populair zal worden? 

Muziek op zich is constant in een golfbeweging, zo is het altijd geweest, toch? Stromingen maken andere stromingen, en alles komt wel eens terug, al dan niet in een licht andere vorm, dat is net het mooie eraan. Techno is tegenwoordig een erg grote verzamelnaam geworden. Die grote noemer is op dit moment inderdaad heel erg populair maar een underground-scene zal er altijd zijn en zal altijd een katalysator blijven voor bepaalde trends en hypes. Wij willen ons niet per se profileren als pure techno maar mensen plakken nu eenmaal graag een label op je naam. Zolang het voor ons interessant en fun blijft maakt het niet uit, je evolueert gewoon in de richting die je zelf wilt, we zien dus wel wat de toekomst brengt.

FUZZ - Binnen techno wordt behoorlijk hard gedraaid tegenwoordig. Amelie Lens duikt regelmatig boven de 135 BPM, Nina Kraviz speelt psytranceplaten en namen als Dax J en I Hate Models doen clubs als Kompass uitverkopen. Hebben jullie het gevoel dat jullie meegaan/mee moeten in deze tendens naar steeds maar harder?

Zoals we zeiden is dit gewoon een evolutie die je voor jezelf uitmaakt. In vergelijking met 5 jaar geleden is onze BPM toch met een vijftal tellen omhoog gegaan, circa 130 BPM op dit moment. Hardere en snellere techno is inderdaad terug aan een opmars bezig en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Tegenwoordig hoor je ook veel elementen uit de Bonzai-periode terug en die rave sound is toch iets wat we graag meenemen in onze sets, vooral omdat we hiermee zijn opgegroeid, ook al werd het in die tijd al bestempeld als 'Retro'.

FUZZ - Jullie stonden zopas nog maar op Drumcode Festival. Hoe kwamen jullie met dit label in contact?

Dat was natuurlijk een hele eer. Adam Beyer support onze tracks al ruime tijd in zijn sets, zowat elke release! Daarbuiten is Drumcode Festival ook een samenwerking met Awakenings en met hun hebben ondertussen ook een mooie band opgebouwd.

FUZZ - Wordt het niet moeilijk om steeds groter te gaan dromen, nu Awakenings, Drumcode, Pukkelpop, Tomorrowland, … allemaal van de lijst geschrapt kunnen worden?

Pukkelpop en Awakenings waren voor ons natuurlijk heel belangrijke mijlpalen. Verder heeft elk event, groot of klein, zijn charme. Het belangrijkste is dat we ons wereldwijd verder kunnen ontplooien. Als we dan toch nog wat bucket list materiaal mogen opnoemen? Time Warp en Kappa Futur mogen ons zeker eens boeken (lacht).

FUZZ - Naar wat voor muziek luisteren jullie buiten de studio-/set-uren? 

Wij luisteren doorgaans naar zowat elke genre muziek. Je mag je niet teveel focussen op 1 genre, je leert veel meer uit een bredere kijk op muziek en je neemt dat voor een deel ook mee in je eigen producties. We zijn bijvoorbeeld erg grote fan van Modeselektor en Nicolas Jaar maar zetten ook graag eens een streepje Fleetwood MacArcade Fire of Balthazar op. En na een lange nacht wat Metallica of zelfs Limp Bizkit door de auto knallen heeft ook wel zijn charme, just for old time’s sake. Zolang het goede muziek is maakt het echt niet uit; en er is veel te veel goede muziek om er niet naar te luisteren!

FUZZ - Amen!