Controverse tussen wereld-dj’s na oproep voor donaties ten voordele van tour managers

Enkele dagen geleden begon er een hevig vuurtje te branden nadat 10 van de grootste dj’s ter wereld een oproep deden naar hun fans om een donatie te doen ten voordele van hun tour managers die momenteel werkloos zijn omwille van COVID-19. Voor vijf euro kreeg je als doneerder toegang tot 27 “exclusieve” dj-sets die door de tour managers zelf in elkaar gemixt waren. Het initiatief, genaamd Tour managers Not Touring (TNT), zorgde voor heel wat controverse in de wereldwijde dance scene en heeft ondertussen elk bewijs van zijn bestaan verwijderd op Instagram en Bandcamp.

Het filmpje waarin Carl Cox, Nicole Moudaber, Dubfire, Seth Troxler, Hito, Paco Osuna, Joseph Capriati, The Martinez Brothers, Carnage en Alan Fitzpatrick rechtstreeks hun fans om een donatie vroegen, deed begin mei de ronde. Iets wat ook was gepasseerd langs trance-head, John Askew, die het initiatief een wederantwoord bood. Askew was erg verontwaardigd dat de rijkste dj’s van deze planeet het lef hadden om een donatie te vragen aan de “normale” bevolking, die zelf ook door een uitzonderlijk moeilijke financiele periode gaat.

“Waarom helpen zij zelf hun tour managers niet financieel en geven ze die mixen niet gewoon gratis weg? Of waarom geven ze het geld niet aan een goed doel dat het in deze tijden echt nodig heeft?” debiteerde hij in de video. “Dit zijn individuen met meerdere miljoenen op hun bankrekening en zij vragen de gewone bevolking om hun tour managers financieel te redden?” De contestatie van Askew, die na 40.000 views en 600 shares van het net werd gehaald, ging als een lopend vuurtje en zorgde ervoor dat ook Dave Clarke in de pen kroop om zijn frustratie over de gebeurtenissen en de hedendaagse scene in het algemeen te uiten.

De Britse DJ, Dave Clarke, deelde zijn volledige opinie over het onderwerp woensdagochtend nog met zijn fans via Facebook. In zijn post sloot hij aan bij de opninie van Askew en liet hij weten hoe verafschuwd hij is van de huidige normen en waarden binnen de industrie. “Ik hoop oprecht dat dit virus de hele scene reset,” schreef hij. In een interview met Serato veroordeelde Dave ook al een ander initiatief van Resident Advisor genaamd “Save Our Scene”, wat volgens hem beter veranderd kon worden in “Save our Hierarchy”

Carl Cox liet echter dinsdag ook een bericht achter voor de wereld waarin hij aangeeft hoe de “social media train” dit initiatief weer uit proportie heeft geblazen. Cox zegt dat hij en zijn collega’s niet te veel hadden nagedacht nadat ze de vraag kregen om het initiatief te helpen promoten en dat het nooit de bedoeling was om met de opbrengst lonen te dekken. Later in de post geeft hij wel aan dat de campagne beter verwoord had kunnen worden en er zo misverstanden vermeden waren geweest. “Maar om het zo op te blazen via sociale media, is echt niet cool," geeft hij aan.

Kunnen we hier spreken van naïviteit bij wereldartiesten die omringd zijn door een professioneel PR-team? Of is het snel de handjes wassen door volledig in ontkenning te gaan? En hier zelfs geen excuses bij aanbieden? Het antwoord zal open voor discussie blijven. Laten wij het maar gewoon houden bij Carl Cox zijn eind statement: “Let’s get back to the music folks…