Bad Company UK - Equilibrium

Bad Company UK
UKF • 2016

Bad Company UK - Equilibrium

9
25/02/2016

Het hing al even in de lucht maar nu is het ook zover; Bad Company UK is terug! Het collectief dat in de jaren '90 en 2000 menig potten brak met albums als The Book Of The Bad en Inside The Machine, komt op de proppen met nieuwe muziek. Na hun Dour-aankondiging is er nu de bom genaamd Equilibrium.

De geruchten begonnen ongeveer een jaar geleden met de aankondiging van het 10 Years of Exit Recordings-event. Hier werd voor de eerste keer in jaren de voltallige Bad Company line-up aangekondigd. Drum 'n' bass-heads over de hele wereld gingen dan ook snel speculeren over nieuw materiaal.

Bad Company ontstond in 1998 als een collectief bestaande uit 4 producers & dj's: dBridge, Maldini, Vegas & de ondertussen in de mainstream bekende DJ Fresh. Ze waren eind jaren '90 en begin jaren 2000 verantwoordelijk voor het schrijven van talloze klassiekers zoals The Nine, Planet Dust, 4 Days, … Maar zoals zo vaak gebeurt, kwam er in 2005 een einde aan dit mooie verhaal.

Iedereen ging zijn eigen weg en de meeste weten vooral wat dit voor DJ Fresh betekend heeft. dBridge ging zich meer focussen op de diepere kant van drum 'n' bass op zijn label Exit Recordings maar Maldini & Vegas hebben dit nooit goed kunnen loslaten; ze gingen verder met Bad Company en waren toen soms te zien met sets vol Bad Company-klassiekers.

De geruchten over de comeback op de Exit Night werden spijtig genoeg niet ingevuld: DJ Fresh stuurde zijn kat. Fans van het eerste uur bleven op hun honger zitten, vals alarm werd er dus gedacht … Tot rond mei vorig jaar er plots tweets opdoken en filmpjes van sommige leden die beweerden dat ze terug samen in de studio hadden gezetten.

Het werd pas allemaal terug concreet toen dBridge deze zomer op Outlook tot drie maal toe een tune speelde die volgens SP:MC, de MC van dienst op dat moment, gemaakt was door de hele Bad Company-crew.

Na lang wachten loste Bad Company - dat ondertussen omgedoopt werd tot Bad Company UK wegens een naamdispuut met een rockband - gisteren hun eerste tune en dan nog wel gratis. Via het legendarische Dogsonacid-forum van DJ Fresh, waar vroeger alles te vinden was over drum 'n' bass toen er nog geen Facebook was, kan je de track downloaden. Zeer mooi dat op deze manier niet alleen in Bad Company UK maar ook in Dogs on Acid nieuw leven geblazen wordt.

Met de release van dit nummer kunnen we alleen maar constateren dat de toekomst van drum & bass verzekerd is. Daarom kijken we vol spanning uit naar nieuw materiaal dat we binnen enkele jaren als "klassiekers" gaan bestempelen. Zo zitten we bijvoorbeeld al eventjes te wachten op een remixalbum van Bad Company waar onder meer artiesten als Audio en The Prototypes aan meewerken.