Blawan - Wet Will Always Dry (album)

Door Florian Strik 27 juni 2018
8,5

22/06/2018

Blawan scheert al enkele jaren hoge toppen binnen de wondere wereld van techno. Na meer dan een dozijn EP's uitgebracht te hebben op vermaarde labels, gaande van R&S, Hessle Audio, Hinge Finger tot Clone Records, trakteert de Brit ons op zijn debuutalbum, Wet Will Always Dry. Zijn meest  samenhangende en affe release tot nog toe. De plaat is een acht nummers lange trip van vlijmscherpe techno, waar geen enkel element te veel of te weinig voelt. Een meesterpuzzel voor gevorderden van tienduizend minutieus geplaatste stukjes.

Wet Will Always Dry bouwt verder op de sound die hij zichzelf meester heeft gemaakt sinds de oprichting van zijn eigen label Ternesc. De lange weg die hij heeft afgelegd, van zijn vroege dubstepjaren bij Hessle Audio tot het snoeiharde Why They Hide Their Bodies Under My Garage, om zich vervolgens helemaal onder te dompelen in de wereld van analoge techno is fascinerend. Tijdens al die evoluties in zijn stijl heeft hij ook praktisch nog nooit teleurgesteld. Je moet het maar kunnen.

De plaat is een strak geboetseerd techno-hoogstandje, volledig vormgegeven door zijn indrukwekkende beheersing van de modulaire synthesizer kunst. Op ritmisch vlak zit Wet Will Always Dry ook echt duizelingwekkend strak in elkaar. Opener Klade laat zoemende synths je hersenen tot een kolkende brij smelten, opgevolgd door dreunende kicks om die weer tot een vormelijke massa te stampen.

Het tweede nummer, Careless, voegt een nieuw onderdeeltje toe in het raderwerk van de Brit, zijn stem. Op hypnotiserende wijze scandeert hij careless of mine in de oneindige duisternis tot het langzaam maar zeker vergroeit en samensmelt met het nummer.

Vented en North vormen samen het letterlijke midden en hart van het album met een gevoel van onheil dat de haren op je lichaam recht omhoog doen staan. Maar Blawan zou Blawan niet zijn als ook deze donkere angstaanjagers niet vergezeld gaan met een paar platwalsende kickdrums van het kaliber waarmee ze oude flatgebouwen imploderen.

Doorheen heel het album heb je ook een constant gevoel van duwen en trekken, geven en nemen. Op deze manier laat hij de spanning constant aanzwellen om hem vervolgens zachtjes of hard te laten leeglopen, vooral op Stell is deze boog het meest aanwezig.

Afsluiter Nims voelt nog maar eens als een laatste bewijs van de absolute controle die Blawan heeft over zijn analoge synthesizers. Een heerlijk stukje, futuristisch klinkende techno met speels heen en weer springende bleepjes en bloepjes. Want laten we eerlijk zijn, wat is er nu fijner dan een strakke kick over een bedje van hyperkinetische ruimtegeluiden?

Wet Will Always Dry is een fantastisch debuutalbum, dat verrassend samenhangend klinkt voor een technoplaat. Blawan bezweert en zet aan tot een stevig potje stampen dat in één ruk wil uitgeluisterd worden al ware het een conceptplaat met een diep uitgewerkt achtergrondverhaal. Een niet te onderschatte prestatie van een artiest die meer wordt geassocieerd met bonkende technogrotten dan met zondagnamiddag luistersessies. Deze plaat heeft het beste van beide werelden.