Charlotte de Witte - Trip

Charlotte De Witte

Charlotte de Witte - Trip

7
19/09/2016

Met releases op Coincidence, Suara, Amazon en Tiga’s Turbo Recordings, een mixtape op datzelfde label, haar eigen KNTXT-feesten in de Brusselse Fuse, een ereplaats op Alan Fitzpatricks fabric 87, ontelbare dj-sets op onder andere Pukkelpop en onlangs nog het opstellen van een Fuzz Five is Charlotte de Witte het afgelopen jaar zo druk bezig geweest dat we ons nog nauwelijks kunnen herinneren wie of wat Raving George nu weer is.

En daar is de Gentse technoqueen weer met haar debuut op Andre Croms Berlijnse OFF Recordings. Met Trip EP verwent de Witte ons met een dubbeltrack en twee remixen van internationale topartiesten Cari Lekebusch en TWR72. Techno, techno, techno!

Tegen een niet al te snelle maar zeer dansbare beat begint de Wittes trip richting duistere club. “Join me in my dreams”, klinken de mysterieuze en sexy vocals, waarop ook heel de track gebaseerd lijkt te zijn. Alsof de Witte een verhaal probeert te vertellen - op z’n Miss Kittins - ondersteund door een tapijt van een semi-meeslepende beat. In het onderliggende mysterie van Trip zit veel potentieel maar de voor de rest weinig melodieuze titeltrack weet de hoge verwachtingen niet volledig in te lossen. Kunnen de remixen het potentieel benutten?

Zweedse technolegende Cari Lekebusch krikt het tempo van Trip niet enkel de hoogte in maar voorziet de plaat ook van een diepe technobas. Lekebusch bouwt rustig op naar een climax die er nooit doorkomt. Een afgevlakte technoplaat die wellicht wel werkt op de clubvloer. Bij Drumcode - waar de man een vaste waarde is - zijn ze wellicht grote fan.

Het geweld achter het Amsterdamse TWR72 zorgt met een stevige kick op de bas, lekkere snares en een afgebroken vocalsample voor het eerste grote succesverhaal op deze EP. Na twee bruggetjes zorgt het Nederlandse duo voor opzwepende claps die doorgaans door Boys Noize-soldaten zoals Housemeister of Benny Rodrigues gesmaakt worden. Het repetitieve en amelodieuze karakter maken van deze remix eerder een dansvloerknaller dan wat dan ook.

Van bonustrack Repeat kunnen we niet meer zeggen dan dat het zichzelf - what's in a name - herhaalt. Een repetitieve technotrack die na het uiterst korte bruggetje wel iets nieuws introduceert in de vorm van claps en cymbalen. Opnieuw een track die perfect past in het plaatje van de populaire technorevolutie die al eventjes bezig is.

“All is quiet and peaceful” klinkt het in titeltrack Trip. Misschien iets té quiet and peaceful? De indruk ontstaat dat het potentieel van deze EP zijn duivels niet volledig kan ontbinden en dat het niet gemakkelijk is om in de ‘trip’ te raken, in tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden. Maar om het publiek in de gemiddelde technoclub te laten dansen, is deze EP zeker geknipt.

Tracklist:

• 1) Trip
  • 2) Trip (Cari Lekebusch remix)