Daniel Avery - Knowing We'll Be Here

Daniel Avery

Daniel Avery - Knowing We'll Be Here

01/06/2014

Phantasy is en blijft goed bezig. Het label van Erol Alkan vaart steeds haar eigen koers en dat levert een industriële sound op waarin Daniel Avery zich perfect thuisvoelt. Met Knowing We'll Be Here lost hij het slotnummer vanop het warm onthaalde debuutalbum Drone Logic. Als remixers werden de Bulgaar KiNK en Beyond The Wizard's Sleeve (het zijproject van Erol Alkan met Richard Norris) uitgepikt. Die kweten zich met verve van hun taak!

Wanneer er een mail de inbox binnentuimelt die Phantasy, Erol Alkan, KiNK, Beyond The Wizard's Sleeve of Daniel Avery bevat, durven we al eens klikken. Wanneer dat een mail is waarin ze állemaal vernoemd worden, kan de pret niet op! Het Britse label van 2manydjs' favoriete Turk koos ervoor om Daniel Avery een nieuwe EP te gunnen. Daarop staat Knowing We'll Be Here centraal. Dat is het slotnummer van Drone Logic, de Brit z'n album van vorig jaar.

Dat de kliek uit Londen nog steeds helemaal mee is, bewijst hun keuze voor remixers. KiNK, het beste wat Bulgarije te bieden heeft op vlak van muziek elektriek, tilt het origineel zo mogelijk nog op een hoger niveau. Ook Erol Alkan kon het niet laten om met Beyond The Wizard's Sleeve de remixhandschoen nog eens op te nemen.

1. Knowing We'll Be Here

Als laatste nummer op Drone Logic, het debuutalbum van Daniel Avery dat wereldwijd erg goed onthaald werd, schopte deze zwevende tred iedere muziekliefhebber een geweten. Het doet ontiegelijk veel pijn om na een nummer als dit simpelweg op te stappen en iets anders te gaan doen. De euforie van deze bijzonder housey plaat - toch voor zijn doen - is mooi, héél mooi.

2. Knowing We'll Be Here (KiNK remix)

KiNK heeft dat zeer goed begrepen. Hij puurt de triggerelementen verder uit tot net op het randje. Zo klinkt de hypnotiserende stem nu haast betoverend en stapelen de synths zich op tot een steeds meer verzengende climax. Net daar laat de Bulgaar alles wegvallen om met slechts enkele belletjes het geheel van 0 te laten terugkomen. De roes die daaropvolgt is verslavend, zeker wanneer hij dat trucje nog een tweede keer toepast. Duchtige kanshebber voor plaat van het jaar!

3. New Energy (Beyond The Wizard's Sleeve Re-Animation)

Erol Alkan en Richard Norris kozen onder hun alias Beyond The Wizard's Sleeve een ander nummer van Avery om te herwerken. Hun Re-Animation pakt New Energy aan op een dubbele manier. De ene poos kiest het voor clashende leftfield, de andere voor langdurige soundscapes waarover een vrouwenstem willekeurige zinnen vertelt. Deze psyche komt het nummer uiteindelijk niet helemaal ten goede, maar rotslecht wordt het nooit.

Op de officiële release vind je ook de radio edits van het titelnummer en de KiNK remix terug, maar het leek ons onnodig om die hier nogmaals te bespreken.