Dusky - Lydia

Dusky

Dusky - Lydia

7
27/11/2015

Dusky behoeft geen introductie meer. Het Engelse duo is ondertussen een gerodeerde machine met een productiviteit waar menig producer jaloers op kan zijn. Sinds de oprichting van hun eigen label 17 Steps rolt de ene na de andere schitterende EP van de productielijn. Met als recentste wapenfeit Lydia, dat deze week op de wereld wordt losgelaten. Als we de heren zelf mogen quoten een "duistere EP gemaakt voor de clubs", en we vinden die beschrijving er absoluut bij passen.

Openen doet de EP met Lydia, volgens Dusky hun "eerste echte acid-productie". En we gaan grotendeels akkoord, er zit een acid-melodielijntje in, maar toch voelt het nummer niet aan als pure acid. Verantwoordelijke daarvoor is de diepe baslijn, die ons eerder doet denken aan progressive house of aan de betere clubs op Ibiza. Geen handjes-in-de-lucht-nummer, wel een diepe roller waar je een gat van in de vloer kan stampen.

Tweede track Bitter Lake is een beetje de vreemde eend in de bijt, maar wel met de duidelijke kwaliteit van een Dusky-productie. Eerst een paar dreigende basknallen, dan een dreigende opbouw en uiteindelijk een aanzwellende opeenvolging van geluiden die je helemaal de weg kwijt doen raken. Tegen de tijd dat de tweede drop komt ben je opgezogen door dit nummer, en is het heel lastig om stil te blijven zitten. Perfect voor dat ene moment op de avond dat je tijd en ruimte volledig doet vergeten.

Afsluiten - nu al? - doen we met Inifinite Libido, dat zijn naam niet gestolen heeft. Er zit een sensuele sample in dit nummer, die iets menselijks toevoegt aan deze eerder vrij 'steriele' EP. "Das ist sexy, ja?" Maar dat niet alleen, ook de springerige onderlaag en de percussie klinken wat menselijker, en dit nummer doet dan ook het meest denken aan eerder werk van Dusky. Nog altijd een beuker in geheel eigen stijl, dat wel.

Alles bij elkaar geen wereldschokkende EP, deze zesde release op 17 Steps. We zouden er niet versteld van staan mocht Lydia uitgroeien tot een bescheiden clubhit, maar van Dusky mag je ons inziens toch iets meer verwachten.