Fabric 99: Sasha

Sasha
8,5

Fabric 99: Sasha

8,5
22/07/2018

Een tijd geleden werd aangekondigd dat de legendarische reeks Fabric-mixen na een 100e editie zal stoppen met bestaan in zijn huidige vorm. Het was Craig Richards die in 2001 de allereerste Fabric-mix verzorgde. Na hem zouden grootheden als SlamJohn DigweedAdam BeyerEllen AllienDave Clarke en recentelijker Nina KravizMaceo PlexTale Of Us en Alan Fitzpatrick ook hun steentje bijdragen aan deze toonaangevende reeks.

Nu de compilatiereeks zijn einde nadert moet het label uiteraard met iets speciaal komen, en daar slagen ze met glans in! Levende legende Sasha, die vreemd genoeg nog geen compilatie onder handen genomen had, neemt nu editie 99 voor zijn rekening. De man heeft altijd al een speciale band met de Fabric-club gehad en heeft er al ontelbare keren gespeeld. De keuze voor hem als voorlaatste artiest hoeft dan ook niet te verbazen.

Openen doet Sasha rustig met een mashup van een a capella-versie van een Agnes Obel-nummer met een mix die Quiet Village van diezelfde track (Stretch Your Eyes) maakte. Deze mashup gaat zonder dat wij het ooit doorhebben over in een Heitzberg Theorem-mix van de track I Wanna van Marbert Rocel, die net als de openingstrack behoorlijk mysterieus aandoet.

Ook de hieropvolgende nummers borduren verder op de zweverige toon die in het begin van de mix gezet wordt. Onder andere Sunrise van Indigo, een track die op het Belgische R&S-Records uitkwam, komt aan bod en is meteen ook een aandachtstrekker in deze mix.

In de hieropvolgende Joyze Muniz-remix van een DJ Hell-nummer smijt Sasha er voor het eerst wat meer bas tegenaan, een uitstekende keuze die het geheel wat energetischer maakt.

Een Fabric-mix is geen tegenwoordig Fabric-mix als er niet wat exclusives opstaan (Daphni maakte voor zijn Fabriclive-mix zelfs een hele CD vol eigen tracks, waaronder veel onuitgebracht werk). Ook Sasha doet mee aan deze trend, zo maakte hij van zijn eigen track Smoke Monk een Fabric Mix en steekt hij ook een track van BAILE & Felicia Douglass in een Fabric-jasje. Vooral het atmosferische Smoke Monk kunnen wij ten zeerste smaken.

Het tweede deel van de compilatie blijft hangen binnen de melodische en soms mystieke sfeer waarop Sasha ons ook in de eerste helft trakteert, al wordt het tempo wel iets opgedreven en worden de tracks een (klein) beetje harder, al blijft deze mix in het algemeen wel vrij braaf. Uiteraard wil dit niet zeggen dat de mix hierdoor saai wordt, integendeel zelfs. Door soms op verrassende momenten te opteren voor kalmere track creëert Sasha een meeslepende mix waarin je niet anders dan meegezogen kan worden.

Met deze mix bewijst Sasha dat hij nog steeds een begenadigd DJ is met een uitstekend gevoel voor het scheppen van een zekere sfeer. De opeenvolging van platen is gevarieerd en geeft de luisteraar hier en daar de nodige ademruimte. Het enige spijtige aan deze mix vinden wij dat iemand met een geschiedenis als Sasha opteert voor allemaal vrij recente tracks, wij hadden het leuk gevonden om via deze weg wat verloren gegane pareltjes te ontdekken.