Kölsch
6
MusicFabric • 2019

Fabric Presents: Kölsch

6
31/05/2019

Eind mei komt de tweede editie van de Fabric Presents uit. Nadat Bonobo instond voor de aftrap van deze gloednieuwe reeks Fabric-mixes is het nu aan de Deen Kölsch. De man stond de laatste jaren in voor enkele van de meest gedraaide tech-housetracks, waaronder Lorely en All That Matters. Het zijn voor ons echter vooral de minder grote hits zoals Grau en Two Birds die maken dat wij fan zijn van de man. Kölsch heeft een distinctieve eigen sound gevonden waarmee hij zichzelf tot op de affiche van nagenoeg elk festival katapulteerde.

Wij waren dan ook opgetogen toen wij vernamen dat zijn Fabric-mix geheel uit eigen werk zou bestaan, een Kölsch-album bevat immers gegarandeerd wel een track of drie die wij grijs draaien. Deze Fabric-mix bestaat uit ideeën die de man op tournee opdeed en verder uitwerkte in de studio en de nummers zijn naar vluchten genoemd, niet slecht qua originaliteit!

Toen wij zagen dat de tracklist slechts uit tien nummers bestond werden wij sceptischer, tien nummers is immers wel vrij weinig. Enerzijds is dit begrijpelijk aangezien de man dit productiegewijs wel allemaal moet kunnen bolwerken, anderzijds telt de gemiddelde Fabric-mix makkelijk twintig nummers en voor het eerst begint deze mix enkel laten bestaan uit eigen werk als heiligschennis aan te voelen. Wij besluiten het in elk geval een kans te geven.

Een eerste luisterbeurt doet ons verder twijfelen. Zo is LH479, het tweede nummer op de plaat, lang niet slecht. Hierin is Kölsch zijn stijl meer atmosferisch dan ooit. EZY865 is het volgende nummer dat onze aandacht trekt, en voor het eerst herkennen wij Kölsch echt. De Deen vermengt zijn eigen melodieuze sound met Mind Against-achtige synths. Op zich zeker niet slecht, wél weinig origineel in tijden waarin de zweverige Afterlife-sound al door zo veel artiesten gebruikt wordt.

Een gevoel dat wij bij veel van de tracks krijgen is dat ze nog niet helemaal af lijken te zijn. Zo is de basis van VY3517 zeker oké, maar blijft het al bij al een vrij simpel nummer waarbij wij diepgang missen. Sterkste nummer van de plaat is voor ons dan weer UA444, waarbij Kölsch obscure synths over een donker baslijntje heen laat zweven, deze zien wij menige dansvloer in gang trekken.

De vraag is nu of Kölsch er goed aan heeft gedaan om te kiezen voor een CD met enkel eigen tracks op. Voor ons is het antwoord op die vraag ‘nee’. De Fabric-mixes zijn altijd een buitenkans geweest om een inkijk te krijgen in de (vaak van onbekende pareltjes volgestouwde) platenkast van grote artiesten. Wie zijn mix volledig met eigen werk maakt kan dus maar beter zorgen dat deze dan ook vol met pareltjes staat (iets waar Daphni in het verleden redelijk goed in slaagde). Kölsch slaagt daar op deze plaat niet geheel in.