Maribou State
9,5
MusicFabric • 2020

Fabric Presents: Maribou State

9,5
27/03/2020

Wie 'Maribou State' zegt heeft geheid onze aandacht. Hun langspeelalbums, die barsten van de zwoele, Bonobo-achtige elektronica, behoren met gemak tot onze all-time favorieten (het nummer Beginners Luck in het bijzonder). Daarnaast bezorgden zij ons ook twee van de meest hemelse mixtapes die wij de laatste jaren horen (Desert Island Mixtape I en II, waarnaar wij recentelijk ook verwezen in een artikel met tien mixtapes om de huidige quarantaine door te komen).

Wij waren dan ook meer dan enthousiast toen wij hoorden dat de nieuwe Fabric Presents van hun hand zou zijn. De Britten willen met deze editie de focus verleggen van clubmuziek naar de muziek die je voor en na een nachtje uit luistert. Ze spelen het soort muziek dat je luistert onderweg naar vrienden en tijdens het eten en drinks om in de juiste stemming te komen voor een avondje stappen. Een interessante manier om het te benaderen, die bovendien éen van de beste Fabric-albums in tijden oplevert.

Via Maribou State leerden wij al menig loungepareltje kennen, en dat is op dit album niet anders. Openen doen de heren met Mary’s Theme van Stelvio Cipriani, een pareltje dat ondertussen al meer dan 50 jaar oud is. De eerste paar tracks bouwen voort op de lome, zomerse toon die vanaf de eerste klanken gezet wordt.

Vervolgens wordt het tempo omhooggetrokken en krijgen we wat meer funk-, disco- en housemuziek te horen. Funky 70's zoals Ain't No Stopping Us Now van Risco Connection worden afgewisseld met moderner en iets cleaner klinkend materiaal, zoals Roll The Dice van Oriyin.

Écht hemels wordt het na een goede drie kwartier als het belachelijk goede Hackney Watch van Shire Tea erdoor komt. Dit nummer voelt met zijn krakende synths, lichte percussie en zwoele vocals aan als een samenwerking tussen Bicep en Maribou State en is voor ons nu al éen van de beste nummers van het jaar 2020. Dat we met Mother een gloednieuwe, en bovendien ook steengoede, Maribou State-productie als volgende track krijgen, en die dan pok nog eens gevolgd wordt door een Maribou State-remix van een Radiohead's Reckoner is de ultieme kers op de taart.

Naar het einde van de mixtape toe gaat het tempo verder omhoog en worden met de track Getlemen’s Whistle Club, eveneens van Shire Tea, zelfs de reggae en dubstep-invloeden niet gemeden. Afsluiten wordt er tenslotte gedaan met Yefkir Engurgo van Hailu Mergia, een instrumentale pianotrack en een perfecte afsluiter van deze 76 minuten durende perfectie.

Na het beluisteren van dit album rest ons alleen nog maar te zeggen: wat een trip! Wij beluisterden de afgelopen jaren al talloze Fabric-mixen en deze behoort zonder twijfel tot onze top drie. Voor de twijfelaars: dit album is vanaf 27 maart overal te verkrijgen, het wordt een aankoop die je je niet gaat beklagen (wij raden aan om via BandCamp te kopen, op die manier gaan er meer inkomsten naar de artiest).