FJAAK - FJAAK

Fjaak

FJAAK - FJAAK

8
20/01/2017

Als een trio elektronische muziek maken is voor weinigen weggelegd, toch is het misschien wel daar dat FJAAK zijn saus haalt. Het driekoppige Berlijnse gezelschap maakte al stevig furore op Modeselektor's 50 Weapons, denk Gewerbe 15 en Oben. Het duo gaf het trio dan ook graag forum op hun Monkeytown Records om een eerste langspeler af te leveren. Zoals wel vaker gedaan wordt bij debuutalbums kozen ze gewoon hun artiestennaam als albumtitel, FJAAK dus.

FJAAK, simpelweg de afkorting van Felix, Johannes, Aaron en Kevin (Johannes verliet de groep intussen), heeft door de kracht van hun vorige releases hoge verwachtingen geschapen voor hun debuut. Jammer is dat drie nummers op het elf tracks tellende album, met name Gewerbe 15, Wolves en Against The Clock, ons al heel bekend in de oren klinken. Stuk voor stuk topnummers, dat wel, maar niets nieuw onder ze zon tot zover.

Het album opent sterk met krachtige breakbeat (Spnd Ballett) en spetterende techno (Sixteen Levels en Wolves) getekend met een kurkdroge drop in het midden, een concept dat bijna identiek terug te vinden is in in Gewerbe 15. Aan deze stevige rij tracks voegen we ook nog Das Programm toe: iets rustigere, typische Fjaak techno met zorgvuldig geweven ambientkleden.

Daarnaast vinden we ook een goede scheut feeëriek klankmateriaal op het album. Gaande van kloeke offbeat kicks in samenwerking met Rodhäd (Offline) en fragiele organische composities (Snow) tot bijna pure ambient (Tomorrow), het trio ging niets uit de weg. Zelfs een vijfkoppige samenwerking - het zogenaamde quintet - met de heren van Modeselektor, toepasselijk fjkslktr gedoopt, kreeg een plaats op het album. Wat ons betreft hoefde dit niet, want vijf mensen die hun stempel drukken op een nummer, is net iets van het goede te veel.

Fjaak weet de hoge verwachtingen maar gedeeltelijk in te lossen. De sterkste nummers van het album werden al maanden, zo niet jaren geleden gecreëerd en publiek gemaakt, en dat vormt een probleem op een debuutalbum. Daartegenover staat dat de drie Berlijners wel laten zien (met Spnd Ballet, Snow en Sixteen Levels) dat deze worpen geen toeval waren. Wikken en wegen, maar alles samen toch een stevige dosis luister- en dansplezier.