Flamingosis
8,5
2018

Flamingosis - Flight Fantastic

8,5
31/07/2018

Eind vorige maand loste de Amerikaanse beatmaker Flamingosis zijn nieuwste album: Flight Fantastic. Het is inmiddels al de achtste LP die de man uitbrengt, in het verleden blies hij ons reeds omver met tracks als Ecstasy (Pay The Price), Finesse (Hey Baby) of Getting Close To You

Flamingosis dankt zijn artiestennaam aan een frisbeemove die zijn vader, ooit een professioneel frisbeespeler, zelf uitgevonden heeft. De man loste reeds verschillende langspeelalbums en hij maakt zijn tracks aan een verschroeiend tempo. In zijn nummers maakt hij steevast gebruik van opgewekte, funky samples die zijn muziek een uiterst zomerse toets geven, en dat is op Flight Fantastic niet anders.

Zo is er openingstrack Return Of The Love Jones, waarin Flamingosis meteen voortborduurt op het zomerse werk waarmee hij op YouTube langzaam aan een grootheid mee aan het worden is.

Dan is er ook titeltrack Flight Fantastic, een samenwerking met Birocratic, een producer die ook al te vinden was op verschillende Chillhop-compilaties. Voor ons is Flight Fantastic ongetwijfeld het beste nummer van dit album, en bij uitbreiding éen van de betere tracks die Flamingosis al maakte.

Flight Fantastic voert je de ene keer weg naar kronkelende Amerikaanse kustwegen, andere keren naar het Miami van de jaren '80. Bij het horen van veel van deze tracks denken wij spontaan terug aan het legendarische GTA Vice City, hetgeen er ons meteen ook aan doet denken dat deze man best een eigen GTA-kanaal zou mogen hebben. Bovendien is er afwisseling genoeg, terwijl Two Steppin' Into Fantasy of Cruise Control bijvoorbeeld een meer disco-achtige vibe hebben neigen tracks als Last Stop en Another Time meer naar instrumentale hip-hop à la Vanilla toe.

We moeten toegeven dat Flamingosis sterk verknocht blijft aan zijn samples waardoor hij, eens je deze samples erbij gaat halen, niet altijd even origineel is. De oorspronkelijke tracks blijven vaak sterk herkenbaar en in veel gevallen worden er langere samples gebruikt. Anderzijds onderging Flamingosis doorheen de jaren wel een duidelijke transformatie, het bewerken van de samples klinkt professioneler en is vaak ook origineler dan in zijn eerste albums.

Flamingosis levert verpletterend bewijs van het feit dat zijn positie als best verkopende artiest op BandCamp van het moment meer dan verdiend is. Hij maakt (wederom) een geniaal album, een absolute must op elke poolparty en barbecue.