Gregor Tresher - Quiet Distortion

Gregor Tresher

Gregor Tresher - Quiet Distortion

9
30/05/2016

Een nieuw album van Duitse house- en technolegende Gregor Tresher doet ons altijd watertanden. Met Quiet Distortion brengt hij voor de vierde keer een studioalbum uit op zijn eigen platenlabel Break New Soil - en voor de vijfde keer in het algemeen. Met cultalbum A Thousand Nights en publiekslieveling Nightcolors op zijn palmares zijn de verwachtingen zeer hoog voor Gregor Tresher. Geen paniek, die verwachtingen zijn netjes ingelost.

Hét visitekaartje van dit album - Goliath - heeft het intussen al tot monsterhit gebracht in de undergroundscene en is de laatste maanden zowat verplicht afgerammeld op elk zelfrespecterend technofeest, en dus ook op TomorrowlandGoliath is niet de enige aanstekelijke dansvloerplaat op dit album. Ook Riot Gear en Depend houden de formule van de strakke technobeat met toegankelijke melodie aan, maar het zijn vooral The Kraken en het fantastische Consistency die het meeste potentieel vertonen om de gemiddelde club in vuur en vlam te zetten.

Ook de electro-invloeden die we voornamelijk van debuutalbum A Thousand Nights kennen komen aan bod in dit album. Intro Numb bijvoorbeeld laat het technokantje van Tresher voor wat het is en gaat voor een dreigende beat die je meteen honger doet krijgen naar de rest van het album. De plaat die daarop volgt - Surrender - krikt het tempo omhoog maar blijft ook hangen in het gangpad van de sinistere electronica.

Wat we ook al kennen sinds A Thousand Nights zijn alle lichaamsharen die overeind komen tijdens het beluisteren van de geweldige titeltrack. Ook in Quiet Distortion is het de titeltrack die hoge toppen scheert. Samen met Tyrant - ook al zo’n fantastische plaat - lokt Quiet Distortion een reactie uit op zowel de dansbenen als de zweefarmen. Weinigen die dat zo goed kunnen als Gregor Tresher.

En dan zijn er nog de rustige platen Safehouse en Decades die op zichzelf niet veelzeggend zijn maar perfecte intermezzo’s betekenen en dit album op tijd even plat kunnen leggen om daarna respectievelijk The Kraken en Goliath te lanceren.

Het verschil met eindplaat Give It All Away - ook laidback - is dat die wel op zichzelf kan staan. En hoe! Tresher heeft letterlijk alles weggegeven tijdens de productie van dit pareltje. Een dromerige slaapmelodie met een toepasselijke baslijn ondersteund door een vette streep distortion. Dit is wereldklasse.

Hoe meer we naar dit album luisteren hoe meer we de indruk krijgen dat Quiet Distortion op hetzelfde niveau als zijn vorige toppers A Thousand Nights en Nightcolors geplaatst kan worden. Het bevat alles wat er van een goed Tresher-album verwacht wordt, dromerige melodieën, toegankelijke baslijnen en opzwepende dansvloertechno.

Tracklist

1. 1) Numb
  2. 2) Surrender