Hypoxia - Cognition

Hypoxia

Hypoxia - Cognition

8
09/05/2016

Dat onze Belgen het goed doen in de drum 'n' bass-scene is al langer duidelijk. James Marvel en MC Mota blinken momenteel uit in de Beatport Top 100 met hun 'ode' aan Trump, Doctrine passeerde op RAM en heeft een grote lijst aan opkomende releases klaarstaan en dan is er nog Hypoxia die deze week met hun Cognition EP op Eatbrain op de proppen komen.

Vermits Eatbrain niet van de minste is, vonden we het tijd om deze release eens van dichterbij te bekijken. Hypoxia is een duo dat ontstaan is uit Athys, van het voormalige Athys & Duster, en Syntopia. Vanaf hun start in 2013 ging het razendsnel voor deze jongens. Dat Hypoxia zich namelijk toespitst op neuro en donkere drum 'n' bass is voor de meesten onder ons geen geheim meer.

Hun eerst track Space Time werd al snel opgepikt door Drum&BassArena en verscheen op de D&BArena Winter Selection in 2013. Dit was de start van een mooi verhaal voor deze twee heren, want enige tijd later werd ook hun volgende track Badass zeer warm onthaald in de scene; het nummer haalde het zelfs tot op de fabriclive-selectie van Ed Rush & Optical. In 2015 tekenden de jongens bij Eatbrain, en volgden de Anova EP, een nominatie op de D&BArena Awards en een puike podcast. Dit jaar stonden ze op Rampage en nu is er deze Cognition EP.

De titletrack van deze EP is een regelrechte dancefloorbanger waarmee de jongens van Hypoxia tonen waarom ze getekend hebben bij Eatbrain. De duistere intro ontspringt al snel in een stevige track van formaat. Pure neuro met enkele jump-up invloeden waarbij iedere zichzelfrespecterende raver niet stil zal blijven staan. Wij zijn er zeker van dat deze regelmatig zal opduiken in de Steam Team-sets.

Voor Soundsystem Heavyweight gingen de jongens van Hypoxia de samenwerking aan met de Antwerpse MC Seko. Deze diepe roller vraagt naar een - what's in a name! - zware soundsystem met een diepe sub om de kracht van het nummer volledig tot zijn recht te laten komen.

De derde track liet Hypoxia al enkele malen doorschemeren in hun promofilmpjes vanop Rampage en nu komt hij dus eindelijk uit. Het nummer is een samenwerking met HYQXYZ. Dat de jongens grote fans zijn van Noisia steken ze niet onder stoelen of banken. Ze houden van organische sounds en het stevige werk van Noisia en dat hoor je zeker in deze track.

Membrane Theory is het laatste nummer van deze EP. Deze stevige roller doet ons met veel plezier denken aan een opgepoetste versie van de Virus-sound die Ed Rush & Optical eind jaren negentig zo populair maakten.

Hypoxia bewijst met deze EP nogmaals dat ze kaas hebben gegeten van het volledige darkstep/neuro-spectrum. Dit is niet het laatste dat we van hen gehoord hebben, laat dat zeker zijn. Deze EP is te koop op Beatport, u weet dus wat te doen met dat zuurverdiend geld.

Wie meer drum 'n' bass wil, kan terecht bij ons reeksje mixtapes van het moment.